Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
togdeteksjon_95_105_hz [2015/05/21 10:51] – rada | lp_sa:togdeteksjon_95_105_hz [2017/06/13 12:38] – jcs | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Læreplan: Togdeteksjon 95/105 Hz ====== | ====== Læreplan: Togdeteksjon 95/105 Hz ====== | ||
- | |||
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for kontrollører av signalanlegg. | ||
- | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet av kompetanseleverandør. | ||
====== Eier av læreplanen ====== | ====== Eier av læreplanen ====== | ||
- | Jernbaneverket, Teknologi | + | Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi |
====== Utarbeidet av ====== | ====== Utarbeidet av ====== | ||
- | Jernbaneverket,Teknologi | + | Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi |
- | + | ||
- | ===== Kurskoder ===== | + | |
- | + | ||
- | ^ Kurs ^ Kode ^ | + | |
- | | Grunnkurs for montører | 88112 | | + | |
- | | Repetisjonskurs for montører | 88113 | | + | |
- | | Grunnkurs for prosjekterende | 88114 | | + | |
- | | Repetisjonskurs for prosjekterende | 88115 | | + | |
- | ===== Sertifikatkoder | + | ===== Kurs- og sertifikatkoder |
- | + | ||
- | ^ Sertifikat ^ Kode ^ | + | |
- | | Sporvekselkontrollør | 8110 | | + | |
- | | Kontrollør signal | 8111 | | + | |
- | | Sikkerhetskontrollør signal | 8112 | | + | |
- | | Sluttkontrollør F | 8113 | | + | |
- | | Sluttkontrollør S | 8114 | | + | |
+ | ^ Funksjon | ||
+ | | Kontrollør | Grunnkurs for kontrollører og sikkerhetskontrollører((grunnkurset inngår i signalmontørutdanningen)) | | 8111 | | ||
+ | | Sikkerhetskontrollør |::: | ||
+ | | Sluttkontrollør F |Grunnkurs for sluttkontrollører((grunnkurset inngår i signalkurs for ingeniører, | ||
+ | | Sluttkontrollør S |::: | ||
+ | | Alle funksjoner | ||
====== Kurslengde ====== | ====== Kurslengde ====== | ||
Linje 64: | Linje 52: | ||
eller | eller | ||
- | kunnskap til å kunne prosjektere | + | kunnskap til å utføre kontroller |
====== Godkjenningsperiode ====== | ====== Godkjenningsperiode ====== | ||
Linje 84: | Linje 72: | ||
* Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | * Teoretisk gjennomføring. Praktiske oppgaver der dette er hensiktsmessig. | ||
* Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner i faget. | ||
- | * Kurset arrangeres og administreres av Norsk jernbaneskole. | + | * Kurset arrangeres og administreres av godkjent kompetanseleverandør |
- | * Kurset kan arrangeres og administreres av andre aktører | + | |
====== Maks antall deltakere ====== | ====== Maks antall deltakere ====== | ||
|Grunnkurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis| | |Grunnkurs|20 deltakere i teori|7 deltakere i praksis| | ||
Linje 105: | Linje 92: | ||
====== Krav til instruktørpersonell ====== | ====== Krav til instruktørpersonell ====== | ||
- | * Det skal brukes instruktører godkjent av JBV Teknologi | + | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: |
====== Mål ====== | ====== Mål ====== | ||
- | **Sporfelt 95/105 Hz** | + | Kandidaten skal forstå: |
+ | |||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
Kandidaten skal kunne: | Kandidaten skal kunne: | ||
- | * Forstå oppbyggingen av og funksjonen til sporfeltene | + | |
- | * Utføre | + | * utføre |
- | * Utføre | + | * utføre |
- | * Forstå tegningene til sporfeltene for sikringsanleggene på linjen og stasjonen | + | * utføre |
- | * Forstå forskjellene på sporfelttyper | + | * anvende |
- | * Utføre | + | |
- | * Anvende | + | |
Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | Opplæring i anleggstypen inngår i grunnopplæring for signalmontører og signalfag for ingeniører. Læremålene er identiske, men omfanget vil avvike ut fra læringsmessige forhold. | ||