Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/06/06 10:02] larhed opprettet |
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/06/09 09:10] larhed [Tema 5: Lokale forhold] |
||
---|---|---|---|
Linje 98: | Linje 98: | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | ||
- | - bruk av ulovlige hjelpemidler | + | - Bruk av ulovlige hjelpemidler |
- | - ulovlig | + | - Ulovlig |
- | - plagiat | + | - Plagiat |
- | - manglende | + | - Manglende |
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
Linje 117: | Linje 117: | ||
**Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** | **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | | ||
** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog ** | ** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | | Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi | ||
** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner ** | ** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene: | ||
==== Tema 2: Fjernstyringssystem Ebicos 900 ==== | ==== Tema 2: Fjernstyringssystem Ebicos 900 ==== | ||
Linje 133: | Linje 136: | ||
** Leksjon 4: Brukergrensesnittet ** | ** Leksjon 4: Brukergrensesnittet ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for:\\ - Utstyr | ||
** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 ** | ** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for: - sporplaner | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige | ||
==== Tema 3: Innføring i trafikkregler for ERTMS ==== | ==== Tema 3: Innføring i trafikkregler for ERTMS ==== | ||
Linje 145: | Linje 150: | ||
** Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS ** | ** Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring | ||
==== Tema 4: Framføring av tog ==== | ==== Tema 4: Framføring av tog ==== | ||
Linje 153: | Linje 159: | ||
** Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon ** | ** Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: - Innkjøring til ERTMS- strekning | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: \\ - Innkjøring til ERTMS- strekning | ||
** Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner ** | ** Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved midlertidige hastighetsreduksjoner\\ | | | ||
** Leksjon 9: Skifting ** | ** Leksjon 9: Skifting ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting:\\ - Generelt om skifting | ||
** Leksjon 10: Arbeid i spor ** | ** Leksjon 10: Arbeid i spor ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Disponering av strekning for arbeid | ||
** Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner ** | ** Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av:\\ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av:\\ - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse | ||
** Leksjon 12: Beredskap ** | ** Leksjon 12: Beredskap ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner | ||
==== Tema 5: Lokale forhold ==== | ==== Tema 5: Lokale forhold ==== | ||
Linje 181: | Linje 193: | ||
** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje ** | ** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje ** | ||
- | |**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål: | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
+ | |Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling | ||
==== 12. Pensum ==== | ==== 12. Pensum ==== |