Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/06/09 09:09] larhed [Tema 1: Innføring i ERTMS] |
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/08/08 07:34] km [Tema 1: Innføring i ERTMS] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo ===== | ===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo ===== | ||
- | < | ||
Linje 21: | Linje 20: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 40: | Linje 39: | ||
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | {{laereplan_ertms_ostre_linje_togledere_oslo_Image_0.png}} | + | {{: |
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
Linje 98: | Linje 97: | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
Linje 113: | Linje 112: | ||
==== Tema 1: Innføring i ERTMS ==== | ==== Tema 1: Innføring i ERTMS ==== | ||
- | **Mål:** Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet | + | **Mål: Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet** |
**Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** | **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | | |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | | ||
Linje 136: | Linje 136: | ||
** Leksjon 4: Brukergrensesnittet ** | ** Leksjon 4: Brukergrensesnittet ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for:\\ - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP \\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler| | | + | |Gjøre rede for:\\ - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP \\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler| | |
** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 ** | ** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater|Mestre betjening av fjernstyringsanlegget\\ | | + | |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater|Mestre betjening av fjernstyringsanlegget\\ | |
==== Tema 3: Innføring i trafikkregler for ERTMS ==== | ==== Tema 3: Innføring i trafikkregler for ERTMS ==== | ||
Linje 150: | Linje 150: | ||
** Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS ** | ** Leksjon 6: Trafikkregler for ERTMS ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler | + | |Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler |
==== Tema 4: Framføring av tog ==== | ==== Tema 4: Framføring av tog ==== | ||
Linje 159: | Linje 159: | ||
** Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon ** | ** Leksjon 7: Framføring av tog i normalsituasjon ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: \\ - Innkjøring til ERTMS- strekning \\ - Framføring av tog \\ - Utkjøring fra ERMTS- strekning \\ - Oppstart inne i området \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Togkjøring avsluttes| | | + | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av: \\ - Innkjøring til ERTMS- strekning \\ - Framføring av tog \\ - Utkjøring fra ERMTS- strekning \\ - Oppstart inne i området \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Togkjøring avsluttes| | |
** Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner ** | ** Leksjon 8: Midlertidige hastighetsreduksjoner ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved midlertidige hastighetsreduksjoner\\ | | | + | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved midlertidige hastighetsreduksjoner\\ | | |
** Leksjon 9: Skifting ** | ** Leksjon 9: Skifting ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting:\\ - Generelt om skifting \\ - Hvilke skiftebevegelser som er tillatt \\ - Frigi et midlertidig skifteområde \\ - Oppstart av skifting \\ - Kjøring mellom midlertidige skifteområder \\ - Avslutte skifting| | | + | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening ved skifting:\\ - Generelt om skifting \\ - Hvilke skiftebevegelser som er tillatt \\ - Frigi et midlertidig skifteområde \\ - Oppstart av skifting \\ - Kjøring mellom midlertidige skifteområder \\ - Avslutte skifting| | |
** Leksjon 10: Arbeid i spor ** | ** Leksjon 10: Arbeid i spor ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane \\ - Visitasjon \\ - Søk – sperring av spor \\ - Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL)| | | + | |Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane \\ - Visitasjon \\ - Søk – sperring av spor \\ - Frakobling av kontaktledningsanlegg (KL)| | |
** Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner ** | ** Leksjon 11: Framføring av tog i avvikssituasjoner ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av:\\ - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Forlenget teknisk kjøretillatelse \\ - Håndtering av systemfeil \\ - Feil ved veisikringsanlegg \\ - Oppstart inne i området \\ - Alarmer| | | + | |Gjøre rede for bestemmelsene om og betjening av:\\ - Tillatelse til kjøring forbi sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Utilsiktet forbikjøring av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Forlenget teknisk kjøretillatelse \\ - Håndtering av systemfeil \\ - Feil ved veisikringsanlegg \\ - Oppstart inne i området \\ - Alarmer| | |
** Leksjon 12: Beredskap ** | ** Leksjon 12: Beredskap ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner \\ - Evakuering av tog \\ - Redning av tog \\ - Brann i tog \\ - Bakking av tog i nødsituasjon| | | + | |Gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Nødsituasjoner \\ - Evakuering av tog \\ - Redning av tog \\ - Brann i tog \\ - Bakking av tog i nødsituasjon| | |
==== Tema 5: Lokale forhold ==== | ==== Tema 5: Lokale forhold ==== | ||
Linje 193: | Linje 193: | ||
** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje ** | ** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg| | | + | |Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg| | |
==== 12. Pensum ==== | ==== 12. Pensum ==== |