lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/06/09 09:10]
larhed [Tema 4: Framføring av tog]
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/08/08 07:36]
km [Tema 2: Fjernstyringssystem Ebicos 900]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo ===== ===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo =====
-<sub>{{LÆREPLAN ERTMS ØSTFOLDBANEN ØSTRE LINJE FOR TOGLEDERE I OSLO.odt|Original file}}</sub> 
  
  
Linje 21: Linje 20:
 //Opplæringspersonell som skal undervise skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal undervise skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Godkjent togleder ved TSS Oslo// +  //Godkjent togleder ved TSS Oslo// 
-  //Godkjent togleder på ERTMS strekning// +  //Godkjent togleder på ERTMS strekning// 
-  //Instruktørkompetanse//+  //Instruktørkompetanse//
  
 //Kompetansekrav til sensorer:// //Kompetansekrav til sensorer://
  
-  //Sensorene skal samlet ha toglederkompetanse, kompetanse i trafikkregler for ERTMS og prinsipper for oppbygging av systemet ERTMS (bestått Bombardier kurs Ebicos 900 Operatör)// +  //Sensorene skal samlet ha toglederkompetanse, kompetanse i trafikkregler for ERTMS og prinsipper for oppbygging av systemet ERTMS (bestått Bombardier kurs Ebicos 900 Operatör)// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 40: Linje 39:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplan_ertms_ostre_linje_togledere_oslo_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400|Læringskompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 98: Linje 97:
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: 
  
-  Bruk av ulovlige hjelpemidler +  Bruk av ulovlige hjelpemidler 
-  Ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper +  Ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper 
-  Plagiat  +  Plagiat  
-  Manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. +  Manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. 
  
 Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen.  Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. 
Linje 113: Linje 112:
 ==== Tema 1: Innføring i ERTMS ==== ==== Tema 1: Innføring i ERTMS ====
  
-**Mål:** Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet+**Mål: Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet**
  
 **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| |
Linje 122: Linje 122:
 ** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog ** ** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning|Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS\\ | | Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning|Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS\\ |
Linje 127: Linje 128:
 ** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner ** ** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene:\\ - Togbevegelser \\ - Registrering og oppstart \\ - Kjøretillatelse og driftsmodi \\ - Sporbeskrivelser \\ - Hastighetsovervåkning \\ - Opplåsning av togveier og avregistrering \\ - Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Veisikringsanlegg \\ - Systemgrenser \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning| | |Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene:\\ - Togbevegelser \\ - Registrering og oppstart \\ - Kjøretillatelse og driftsmodi \\ - Sporbeskrivelser \\ - Hastighetsovervåkning \\ - Opplåsning av togveier og avregistrering \\ - Passering av sluttpunkt for kjøretillatelse \\ - Sammenkobling og deling av tog \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Veisikringsanlegg \\ - Systemgrenser \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning| |
Linje 136: Linje 138:
 ** Leksjon 4: Brukergrensesnittet ** ** Leksjon 4: Brukergrensesnittet **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP \\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler| | |Gjøre rede for:\\ - Utstyr og oppbygging av Ebicos 900 systemet /LOP \\ - Operatørgrensesnittet \\ - Oppstart \\ - Innlogging \\ - Dialoger \\ - Bilder \\ - Indikeringer \\ - Symboler| |
Linje 141: Linje 144:
 ** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 ** ** Leksjon 5: Funksjoner i Ebicos 900 **
  
 +|< 49em 50% >|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater|Mestre betjening av fjernstyringsanlegget\\ | |Gjøre rede for: \\ - Sporplaner \\ - Togbevegelser \\ - Nødstoppområder \\ - Midlertidige skifteområder \\ - Arbeidsområder \\ - Akseltellere \\ - Togdata \\ - Midlertidige hastighetsreduksjoner \\ - Kommandoer \\ - Automater|Mestre betjening av fjernstyringsanlegget\\ |
Linje 151: Linje 155:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler  formularer| |+|Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler \\ Formularer| |
  
 ==== Tema 4: Framføring av tog ==== ==== Tema 4: Framføring av tog ====
Linje 193: Linje 197:
 ** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje ** ** Leksjon 13: Lokale forhold på Østre linje **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg| |+|Gjøre rede for:\\ - Kryssing med passasjerutveksling \\ - Grensesnitt Ski – Sarpsborg| |
  
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
lp_tr/laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)