Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/06/09 09:10] larhed [Tema 5: Lokale forhold] |
lp_tr:laereplan_ertms_ostre_linje_for_togledere_i_oslo [2016/08/08 07:36] km [Tema 1: Innføring i ERTMS] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo ===== | ===== Læreplan ERTMS Østre linje for togledere i Oslo ===== | ||
- | < | ||
Linje 21: | Linje 20: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 40: | Linje 39: | ||
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | {{laereplan_ertms_ostre_linje_togledere_oslo_Image_0.png}} | + | {{: |
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
Linje 98: | Linje 97: | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi kandidaten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. | ||
Linje 113: | Linje 112: | ||
==== Tema 1: Innføring i ERTMS ==== | ==== Tema 1: Innføring i ERTMS ==== | ||
- | **Mål:** Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet | + | **Mål: Togleder skal få en grunnleggende forståelse for systemet ERTMS og sikkerheten i systemet** |
**Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** | **Leksjon 1: Generelt om systemet ERTMS ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | | |Få kjennskap til bakgrunn for innføring av ERTMS\\ Få kjennskap til prinsippene for oppbygging av systemet ERTMS| | | ||
Linje 122: | Linje 122: | ||
** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog ** | ** Leksjon 2: Generelt om framføring av tog ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning|Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS\\ | | | Gjøre rede for hvordan tog framføres på strekning med ERTMS\\ - Driftsmodi \\ - Fjernstyringsanlegg \\ - Sikringsanlegg \\ - Radioblokksentral \\ - Baliser \\ - Akseltellere \\ - Ombordsystemer \\ \\ Kunne forklare forskjellen på framføring av tog på konvensjonell strekning versus ERTMS strekning|Kunne forklare oversiktstegning av systemet ERTMS\\ | | ||
Linje 127: | Linje 128: | ||
** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner ** | ** Leksjon 3: Oversikt over trafikkstyringsfunksjoner ** | ||
+ | |< 49em 50% >| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene: | |Gjøre rede for trafikkstyringsfunksjonene: | ||
Linje 151: | Linje 153: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler | + | |Få grundig innføring i trafikkreglene for ERTMS:\\ - Definisjoner \\ - Kommunikasjon \\ - Skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Trafikkstyring \\ - Kjøring av tog \\ - Uregelmessigheter og feil \\ - Arbeid i spor \\ - Signaler |
==== Tema 4: Framføring av tog ==== | ==== Tema 4: Framføring av tog ==== |