Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_driftsoperator_ved_stillverk_sundland_i_trafikk_ost_sty-602494 [2016/08/15 12:35] – [Tema 8: Arbeid i spor] km | lp_tr:laereplan_for_driftsoperator_ved_stillverk_sundland_i_trafikk_ost_sty-602494 [2016/12/23 11:11] – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 5: | Linje 5: | ||
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Stillverk Sundland har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som driftsoperatør. Opplæringsplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket. Stillverk Østre og Vest inngår i anlegget. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Stillverk Sundland har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene som driftsoperatør. Opplæringsplanen omfatter også øvrige funksjoner for skift og togframføring knyttet til stillverket. Stillverk Østre og Vest inngår i anlegget. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
Linje 29: | Linje 29: | ||
//Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | ||
- | //Det kreves instruktør med txp kompetanse for å undervise i leksjonene under tema 13, regelverk i Trafikkregler for Jernbaneverkets nett som gjelder for driftsoperatører ved Sundland.// | + | //Det kreves instruktør med txp kompetanse for å undervise i leksjonene under tema 13, regelverk i Trafikkregler for jernbanenettet |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 85: | Linje 85: | ||
|000|12.09.12|Dokumentet opprettet| | |000|12.09.12|Dokumentet opprettet| | ||
|001|24.10.12|Endret på leksjon 1 tema 3, og leksjon 1 tema 7| | |001|24.10.12|Endret på leksjon 1 tema 3, og leksjon 1 tema 7| | ||
- | |002|21.05.14|Oppdatert jamfør endringer i Trafikkregler for Jernbaneverkets nett revisjon 4 og Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett revisjon 5| | + | |002|21.05.14|Oppdatert jamfør endringer i Trafikkregler for jernbanenettet |
|003|01.08.15|Endret i fm nytt stillverk i Sundland, og oppdatert pensum| | |003|01.08.15|Endret i fm nytt stillverk i Sundland, og oppdatert pensum| | ||
- | |004| |Revisjon 003 publisert i wiki oppdatert pensum| | + | |004| |Revisjon 003 publisert i wiki, oppdatert pensum| |
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
Linje 106: | Linje 106: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ \\ Få god kjennskap til området og viktigheten av samhandling med jernbaneforetakene\\ | | | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Drammen stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål og jernbaneforetakene som trafikkerer på stasjonen\\ \\ Få god kjennskap til området og viktigheten av samhandling med jernbaneforetakene\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Stasjonsgrenser og grensesnitt** | **Leksjon 2: Stasjonsgrenser og grensesnitt** | ||
Linje 113: | Linje 113: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne redegjøre for stasjonsgrenser i Drammen.\\ Kunne redegjøre for de forskjellige sporområder på Sundland og grensesnitt mot private spor og spor som styres av togleder og Txp. \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | |Kunne redegjøre for stasjonsgrenser i Drammen.\\ Kunne redegjøre for de forskjellige sporområder på Sundland og grensesnitt mot private spor og spor som styres av togleder og Txp. \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske signaltegninger og sporoversikt| | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | **Leksjon 3: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | ||
Linje 143: | Linje 143: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvordan kunngjøringer og erkjennelser foregår ved bruk av FIDO|Skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO\\ | | |Kunne forklare hvordan kunngjøringer og erkjennelser foregår ved bruk av FIDO|Skal kunne registrere, fordele og kontrollere kvitteringer for kunngjøringer i FIDO\\ | | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
==== Tema 4: Sikringsanlegg ==== | ==== Tema 4: Sikringsanlegg ==== | ||
Linje 159: | Linje 159: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: | |Gjøre rede for: | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Betjening av andre anlegg** | **Leksjon 3: Betjening av andre anlegg** | ||
Linje 166: | Linje 166: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Sporvekselvarme | |Forklare og gjengi bestemmelsene for: \\ - Sporvekselvarme | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg** | **Leksjon 4: Feil på sikringsanlegg** | ||
Linje 173: | Linje 173: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget\\ \\ Kunne forklare forskjellen og ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/ | |Gjengi bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget\\ \\ Kunne forklare forskjellen og ulikhetene – både framføringsmessig og sikkerhetsmessig/ | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== | ==== Tema 5: Kommunikasjon og togradio ==== | ||
Linje 182: | Linje 182: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Bestemmelsene for bruk av muntlige tillatelser gitt gjennom togradio \\ - Korrekt kommunikasjon\\ - Kunne forklare de situasjoner hvor driftsoperatør er sentral barriere\\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ | | | |Gjøre rede for:\\ - Bestemmelsene for bruk av muntlige tillatelser gitt gjennom togradio \\ - Korrekt kommunikasjon\\ - Kunne forklare de situasjoner hvor driftsoperatør er sentral barriere\\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ | | | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Bruk av Togradio** | **Leksjon 2: Bruk av Togradio** | ||
Linje 189: | Linje 189: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for bestemmelsene for bruk av togradio, og viktigheten av togradio i togframføringen\\ \\ Frequentis driftsoperatør terminal\\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ \\ Frequentis driftsoperatør terminal biapparat\\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre\\ |Mestre korrekt bruk av togradio\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ | |Gjøre rede for bestemmelsene for bruk av togradio, og viktigheten av togradio i togframføringen\\ \\ Frequentis driftsoperatør terminal\\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ \\ Frequentis driftsoperatør terminal biapparat\\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre\\ |Mestre korrekt bruk av togradio\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Bruk av TIOS** | **Leksjon 3: Bruk av TIOS** | ||
Linje 205: | Linje 205: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man håndterer framføring av skift i samarbeid med togleder vedrørende grensesnitt mot Gulskogen|Mestre framføring av skift ved Sundland\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | |Skal kunne kjenne til og utføre hvordan man håndterer framføring av skift i samarbeid med togleder vedrørende grensesnitt mot Gulskogen|Mestre framføring av skift ved Sundland\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Samspill med Txp Drammen i Østre ende** | **Leksjon 2: Samspill med Txp Drammen i Østre ende** | ||
Linje 212: | Linje 212: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Skal gjøre rede for hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11 og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og samhandling med signalgiver innebærer|Mestre framføring av skift ved Sundland \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | |Skal gjøre rede for hvordan skifteveier inn – og ut fra spor 2,3,11 og sporgruppa sikres i samspill med Txp Drammen \\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og samhandling med signalgiver innebærer|Mestre framføring av skift ved Sundland \\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Sporveksler og sporsperrer** | **Leksjon 3: Sporveksler og sporsperrer** | ||
Linje 219: | Linje 219: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for hvordan sentralstilte og håndstilte sporveksler fungerer \\ \\ Gjøre rede for hvordan sporsperrer fungerer\\ |Mestre de lokale forholdene ved Sundland| | |Gjøre rede for hvordan sentralstilte og håndstilte sporveksler fungerer \\ \\ Gjøre rede for hvordan sporsperrer fungerer\\ |Mestre de lokale forholdene ved Sundland| | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 4: Betjeningsknapper** | **Leksjon 4: Betjeningsknapper** | ||
Linje 263: | Linje 263: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for hvordan skift framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt |Mestre framføring av skift ved Sundland\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | | |Gjøre rede for hvordan skift framføres forbi dvergsignaler i kjøring forbudt |Mestre framføring av skift ved Sundland\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon | | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
==== Tema 8: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 8: Arbeid i spor ==== | ||
Linje 272: | Linje 272: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvordan arbeid i og ved spor iverksettes og avsluttes \\ - Hvordan disponering for arbeid gjennomføres \\ - Hvordan anleggsområde iverksettes og avsluttes \\ - Rutiner ved frakobling av høyspenningsanlegget inne på Sundland \\ \\ Kunne gjengi bestemmelsene for sikring av anleggsområde på sporområde Sundland \\ |Utføre korrekt iverksettelse og \\ avslutning av arbeid.\\ \\ Sikre at skift ikke blir kjørt \\ inn på strømløst område \\ når det er foretatt frakobling av \\ høyspenningsanlegget på Sundland\\ \\ Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | |Gjøre rede for:\\ - Hvordan arbeid i og ved spor iverksettes og avsluttes \\ - Hvordan disponering for arbeid gjennomføres \\ - Hvordan anleggsområde iverksettes og avsluttes \\ - Rutiner ved frakobling av høyspenningsanlegget inne på Sundland \\ \\ Kunne gjengi bestemmelsene for sikring av anleggsområde på sporområde Sundland \\ |Utføre korrekt iverksettelse og \\ avslutning av arbeid.\\ \\ Sikre at skift ikke blir kjørt \\ inn på strømløst område \\ når det er foretatt frakobling av \\ høyspenningsanlegget på Sundland\\ \\ Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
==== Tema 9: Risikoforståelse ==== | ==== Tema 9: Risikoforståelse ==== | ||
Linje 283: | Linje 283: | ||
|**Pensum**: | |**Pensum**: | ||
- | ==== Tema 10: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett ==== | + | ==== Tema 10: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
**Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, | **Leksjon 1: Strekningsbeskrivelse, | ||
Linje 290: | Linje 290: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst vedrørende Sundland, og raskt kunne slå opp og finne informasjon om særbestemmelser\\ | |Kunne forklare innholdet i strekningsbeskrivelsen \\ \\ Særbestemmelser for Ruteområde Øst vedrørende Sundland, og raskt kunne slå opp og finne informasjon om særbestemmelser\\ | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
==== Tema 11: Beredskap ==== | ==== Tema 11: Beredskap ==== | ||
Linje 306: | Linje 306: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ \\ Gjøre rede for hvor gassmasker er plassert\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods|Iverksette tiltak/ | |Kjenne til hvor man finner opplysninger om togs sammensetning og opplysning om vognopptak\\ \\ Forklare hvordan man skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksyd\\ \\ Gjøre rede for hvor gassmasker er plassert\\ \\ Kjenne til landingsplasser for farlig gods|Iverksette tiltak/ | ||
- | |**Pensum**: | + | |**Pensum**: |
- | === Vedlegg 1: Pensum i Trafikkregler for Jernbaneverkets nett === | + | === Vedlegg 1: Pensum i Trafikkregler for jernbanenettet |
^Kap^Navn^Punkt^Underpunkt^ | ^Kap^Navn^Punkt^Underpunkt^ | ||
Linje 337: | Linje 337: | ||
| |II. Ruter for tog| | | | | |II. Ruter for tog| | | | ||
| |Utfyllende bestemmelse om utarbeidelse av kunngjøringer|2.6.2| | | | |Utfyllende bestemmelse om utarbeidelse av kunngjøringer|2.6.2| | | ||
- | | |Utfyllende bestemmelser om fordeling, erkjennelse og kvittering|2.6.3| //Se for øvrig særbestemmelser I Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett (SJN) for den enkelte driftsbanegård// | + | | |Utfyllende bestemmelser om fordeling, erkjennelse og kvittering|2.6.3| //Se for øvrig særbestemmelser I Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
| |Utfyllende bestemmelser om tidsfrister for utsendelse|2.6.4| | | | |Utfyllende bestemmelser om tidsfrister for utsendelse|2.6.4| | | ||
| |Utfyllende bestemmelser om fordeling av kunngjøringer\\ |2.6.5|1\\ | | | |Utfyllende bestemmelser om fordeling av kunngjøringer\\ |2.6.5|1\\ | | ||
Linje 376: | Linje 376: | ||
| |Kommunikasjonssystem|3.5| | | | |Kommunikasjonssystem|3.5| | | ||
| | Utfyllende bestemmelser om kommunikasjonssystem|3.5.1|1, | | | Utfyllende bestemmelser om kommunikasjonssystem|3.5.1|1, | ||
- | | |Skiftebevegelser|3.6|// | + | | |Skiftebevegelser|3.6|// |
| | II. Tillatelse til skifting| | | | | | II. Tillatelse til skifting| | | | ||
| |Tillatelse til skifting i togspor på stasjon på strekning uten fjernstyring og på grensestasjon |3.11| | | | |Tillatelse til skifting i togspor på stasjon på strekning uten fjernstyring og på grensestasjon |3.11| | | ||
Linje 385: | Linje 385: | ||
| | Utfyllende bestemmelser om skifting på område med høyt skiftesignal|3.13.2| | | | | Utfyllende bestemmelser om skifting på område med høyt skiftesignal|3.13.2| | | ||
| | Intern bestemmelse om skifting av kjøretøy for vedlikehold på verkstedområde og lignende|3.13.1.1| | | | | Intern bestemmelse om skifting av kjøretøy for vedlikehold på verkstedområde og lignende|3.13.1.1| | | ||
- | | |Hastighet|3.14|1, | + | | |Hastighet|3.14|1, |
| | Utfyllende bestemmelse om hastighet|3.14.1| | | | | Utfyllende bestemmelse om hastighet|3.14.1| | | ||
| |Bruk av bremser |3.15| | | | |Bruk av bremser |3.15| | | ||
Linje 408: | Linje 408: | ||
| |Adgang til lokaler for trafikkstyring|Bilag 5.2|Til orientering| | | |Adgang til lokaler for trafikkstyring|Bilag 5.2|Til orientering| | ||
| |Nødfrakobling av kontaktledningsanlegg|Bilag 5.6|Til orientering\\ Sundland har ikke nødfrakobling\\ | | | |Nødfrakobling av kontaktledningsanlegg|Bilag 5.6|Til orientering\\ Sundland har ikke nødfrakobling\\ | | ||
- | | |Togekspeditørens betjening av togradio|Bilag 5.14| Se STY-603077 «Instruks for togekspeditørs betjening av togradio» i styringssystemet.| | + | | |Togekspeditørens betjening av togradio|Bilag 5.14| Operativt regelverk| |
| |Togekspeditørs stilling av hovedsignal/ | | |Togekspeditørs stilling av hovedsignal/ | ||
|**6**| **Kjøring av tog**| | | | |**6**| **Kjøring av tog**| | | |