lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_kristiansand

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_kristiansand [2016/08/08 10:06]
km [Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner]
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_kristiansand [2016/12/23 11:11]
127.0.0.1 ekstern redigering
Linje 5: Linje 5:
 Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Kristiansand har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder.  Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Kristiansand har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ===== ==== 2. Krav til forkunnskaper =====
Linje 196: Linje 196:
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
  
-==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====+==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====
  
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
Linje 218: Linje 218:
 ** Leksjon 4: Holdeplasser ** ** Leksjon 4: Holdeplasser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 223: Linje 224:
 ** Leksjon 5: Planoverganger ** ** Leksjon 5: Planoverganger **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 228: Linje 230:
 ** Leksjon 6: Blokkposter ** ** Leksjon 6: Blokkposter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | |
Linje 233: Linje 236:
 ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** ** Leksjon 7: Hensetting av materiell **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\  - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | |Gjøre rede for:\\  - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| |
Linje 238: Linje 242:
 ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| |
Linje 243: Linje 248:
 ** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm ** ** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| |
Linje 248: Linje 254:
 ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| |
Linje 253: Linje 260:
 ** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** ** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|
Linje 258: Linje 266:
 ** Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg ** ** Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.| | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.|
Linje 263: Linje 272:
 ** Leksjon 13: Beredskap ** ** Leksjon 13: Beredskap **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta \\ hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving| |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta \\ hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving|
Linje 268: Linje 278:
 ** Leksjon 14: Farlig gods ** ** Leksjon 14: Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til:\\  - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ | Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | |Kjenne til:\\  - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ | Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |
Linje 275: Linje 286:
 ** Leksjon 1: Styre Dalane stasjon fra lokal operatørplass ** ** Leksjon 1: Styre Dalane stasjon fra lokal operatørplass **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Betjening av Dalane stasjon fra operatørplass \\ - Grensesnitt|Meste betjening av operatørplass for Dalane| |Gjøre rede for:\\ - Betjening av Dalane stasjon fra operatørplass \\ - Grensesnitt|Meste betjening av operatørplass for Dalane|
Linje 280: Linje 292:
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  
 Spesifikasjon skjermbasert stillerapparat for Dalane Spesifikasjon skjermbasert stillerapparat for Dalane
lp_tr/laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_kristiansand.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)