Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_kristiansand [2016/08/08 10:06] km [Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner] |
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_kristiansand [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 5: | Linje 5: | ||
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Kristiansand har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Kristiansand har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Krav til forkunnskaper ===== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ===== | ||
Linje 196: | Linje 196: | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | ==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== | + | ==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== |
** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ||
Linje 218: | Linje 218: | ||
** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 223: | Linje 224: | ||
** Leksjon 5: Planoverganger ** | ** Leksjon 5: Planoverganger ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 228: | Linje 230: | ||
** Leksjon 6: Blokkposter ** | ** Leksjon 6: Blokkposter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | ||
Linje 233: | Linje 236: | ||
** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: | |Gjøre rede for: | ||
Linje 238: | Linje 242: | ||
** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | | ||
Linje 243: | Linje 248: | ||
** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm ** | ** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | ||
Linje 248: | Linje 254: | ||
** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | ||
Linje 253: | Linje 260: | ||
** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | ||
Linje 258: | Linje 266: | ||
** Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg ** | ** Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | ||
Linje 263: | Linje 272: | ||
** Leksjon 13: Beredskap ** | ** Leksjon 13: Beredskap ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | ||
Linje 268: | Linje 278: | ||
** Leksjon 14: Farlig gods ** | ** Leksjon 14: Farlig gods ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til: | |Kjenne til: | ||
Linje 275: | Linje 286: | ||
** Leksjon 1: Styre Dalane stasjon fra lokal operatørplass ** | ** Leksjon 1: Styre Dalane stasjon fra lokal operatørplass ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Betjening av Dalane stasjon fra operatørplass \\ - Grensesnitt|Meste betjening av operatørplass for Dalane| | |Gjøre rede for:\\ - Betjening av Dalane stasjon fra operatørplass \\ - Grensesnitt|Meste betjening av operatørplass for Dalane| | ||
Linje 280: | Linje 292: | ||
==== 12. Pensum ==== | ==== 12. Pensum ==== | ||
- | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
Spesifikasjon skjermbasert stillerapparat for Dalane | Spesifikasjon skjermbasert stillerapparat for Dalane |