Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/08/08 08:53] km [7. Eksamen] |
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/08/08 09:21] km |
||
---|---|---|---|
Linje 179: | Linje 179: | ||
**Leksjon 1: Toglederområdet** | **Leksjon 1: Toglederområdet** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | ||
Linje 184: | Linje 185: | ||
**Leksjon 2: Stasjoner** | **Leksjon 2: Stasjoner** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: | |Gjøre rede for: | ||
Linje 189: | Linje 191: | ||
**Leksjon 3: Sidespor** | **Leksjon 3: Sidespor** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | ||
Linje 194: | Linje 197: | ||
**Leksjon 4: Holdeplasser** | **Leksjon 4: Holdeplasser** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 199: | Linje 203: | ||
**Leksjon 5: Planoverganger** | **Leksjon 5: Planoverganger** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 204: | Linje 209: | ||
**Leksjon 6: Blokkposter** | **Leksjon 6: Blokkposter** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | ||
Linje 209: | Linje 215: | ||
**Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | **Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| | | ||
Linje 214: | Linje 221: | ||
**Leksjon 8: Særskilte brannobjekter** | **Leksjon 8: Særskilte brannobjekter** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| | | ||
Linje 219: | Linje 227: | ||
**Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm** | **Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| | | ||
Linje 224: | Linje 233: | ||
**Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | **Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle | |Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle | ||
Linje 229: | Linje 239: | ||
**Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// | **Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | ||
Linje 234: | Linje 245: | ||
**Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** | **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, | | |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, | ||
- | **Leksjon 13: Beredskap** | + | **Leksjon 13: Organisering av arbeidet ved TSS Oslo** |
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for: | + | |Gjøre rede for: |
- | **Leksjon | + | **Leksjon |
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til:\\ - Landingsplasser | + | |Gjøre rede for: |
- | ==== 12. Pensum ==== | + | |
+ | |||
+ | **Leksjon 15: Aksjonskort** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ -Hvordan aksjonskortene er bygget opp og fungerer\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Rutinene ved oppstart aksjonskort\\ - Evaluering av aksjonskort| | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 16 Evakuering av TSS Oslo** | ||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ - Brannalarm i sentralen\\ - Rutinene for evakuering av TSS Oslo\\ - Rømningsveier og rømningsleder\\ - Oppmøteplass etter evakuering\\ - Reservesentralens plassering| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Leksjon 17: Farlig gods** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ - landingsplasser | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 18: Thales** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Gjøre rede for:\\ \\ Strekningen som betjenes av Thales, og tekniske innretninger: | ||
+ | |||
+ | ==== Pensum ==== | ||
Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett |