lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/08/08 08:53]
km [7. Eksamen]
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/08/08 09:21]
km
Linje 179: Linje 179:
 **Leksjon 1: Toglederområdet** **Leksjon 1: Toglederområdet**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | |
Linje 184: Linje 185:
 **Leksjon 2: Stasjoner** **Leksjon 2: Stasjoner**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\  - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\  - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 189: Linje 191:
 **Leksjon 3: Sidespor** **Leksjon 3: Sidespor**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
Linje 194: Linje 197:
 **Leksjon 4: Holdeplasser** **Leksjon 4: Holdeplasser**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 199: Linje 203:
 **Leksjon 5: Planoverganger** **Leksjon 5: Planoverganger**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 204: Linje 209:
 **Leksjon 6: Blokkposter** **Leksjon 6: Blokkposter**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | |
Linje 209: Linje 215:
 **Leksjon 7: Hensetting av materiell ** **Leksjon 7: Hensetting av materiell **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| |
Linje 214: Linje 221:
 **Leksjon 8: Særskilte brannobjekter** **Leksjon 8: Særskilte brannobjekter**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| |
Linje 219: Linje 227:
 **Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm** **Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| |
Linje 224: Linje 233:
 **Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** **Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle  hensyn under kryssinger \\ - Hvor man ofte kjører hjelpelok. \\ - Hvor det er dobbelsporet strekning \\ - Spesielle forhold vedrørende  arbeider, anleggsområder og visitasjon \\ - Hvor det kan skiftes uten særskilt tillatelse \\ - Kjenne til hvor særbestemmelser for Oslo toglederområde er beskrevet | | |Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle  hensyn under kryssinger \\ - Hvor man ofte kjører hjelpelok. \\ - Hvor det er dobbelsporet strekning \\ - Spesielle forhold vedrørende  arbeider, anleggsområder og visitasjon \\ - Hvor det kan skiftes uten særskilt tillatelse \\ - Kjenne til hvor særbestemmelser for Oslo toglederområde er beskrevet | |
Linje 229: Linje 239:
 **Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// // **Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// //
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|
Linje 234: Linje 245:
 **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, hendelseslogg, togradio m.v. Og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ | | |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, hendelseslogg, togradio m.v. Og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |
  
-**Leksjon 13: Beredskap**+**Leksjon 13: Organisering av arbeidet ved TSS Oslo**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ Beredskapsrutiner i toglederområdet\\ \\ Lokale instrukser for beredskap\\ \\ Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister\\ |Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste (ved hjelp av table-top øvelse):\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving|+|Gjøre rede for:\\ - Rutinene for kontroll av togledergrafter for neste dag\\ - Rutinene for innføring av mye operative kunngjøringer\\ - Rutiner for føring av togbok\\ - Rutiner for arkivering av graf/togbok\\ - Ordensrutinene\\ \\ Kjenne til:\\ - Arbeidsplassene i sentralen\\ - Plassering av reserveplasser|Mestre føring av togbok|
  
-**Leksjon 13Farlig gods**+**Leksjon 14Beredskap**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for varsling av farlig gods (vognopptak) \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varslingkommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | +|Gjøre rede for:\\  Beredskapsrutiner i toglederområdet\\ Lokale instrukser for beredskap\\ Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister| 
-==== 12. Pensum ====+ 
 +  
 +**Leksjon 15: Aksjonskort** 
 + 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ -Hvordan aksjonskortene er bygget opp og fungerer\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Rutinene ved oppstart aksjonskort\\ - Evaluering av aksjonskort| 
 + 
 +**Leksjon 16 Evakuering av TSS Oslo** 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ - Brannalarm i sentralen\\ - Rutinene for evakuering av TSS Oslo\\ - Rømningsveier og rømningsleder\\ - Oppmøteplass etter evakuering\\ - Reservesentralens plassering| 
 + 
 +  
 +**Leksjon 17: Farlig gods** 
 + 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ - landingsplasser for farlig gods\\ - jernbaneforetakenes opplegg for varsling av farlig gods (vognopptak)\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid|  | 
 +  
 +**Leksjon 18: Thales** 
 + 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ \\ Strekningen som betjenes av Thales, og tekniske innretninger:\\ - Akseltellere\\ - FATC\\ - Sentralblokk\\ \\ - Oppbygging av Thales ESTW L90 5 sikringsanlegg\\ - Betjening av kombinerte signaler\\ - Kommandoer|Demonstrere og mestre betjening av Thales sikringsanlegg| 
 + 
 +==== Pensum ====
  
 Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett  Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett 
lp_tr/laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)