Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonSiste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/08/08 08:53] – [7. Eksamen] km | lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2017/04/18 10:05] – Leksjon 18 er fjernet etter avtale med togdriftsleder Oslo chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
Linje 116: | Linje 116: | ||
Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning. | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning. | ||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk | + | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk |
=== 8.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning === | === 8.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning === | ||
Linje 138: | Linje 138: | ||
Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
- | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, |
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk | + | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen |
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
Linje 150: | Linje 150: | ||
Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
- | Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, | + | Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, |
Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven. | Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven. | ||
Linje 175: | Linje 175: | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== | + | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ==== |
**Leksjon 1: Toglederområdet** | **Leksjon 1: Toglederområdet** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | ||
Linje 184: | Linje 185: | ||
**Leksjon 2: Stasjoner** | **Leksjon 2: Stasjoner** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: | |Gjøre rede for: | ||
Linje 189: | Linje 191: | ||
**Leksjon 3: Sidespor** | **Leksjon 3: Sidespor** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | ||
Linje 194: | Linje 197: | ||
**Leksjon 4: Holdeplasser** | **Leksjon 4: Holdeplasser** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 199: | Linje 203: | ||
**Leksjon 5: Planoverganger** | **Leksjon 5: Planoverganger** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 204: | Linje 209: | ||
**Leksjon 6: Blokkposter** | **Leksjon 6: Blokkposter** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | ||
Linje 209: | Linje 215: | ||
**Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | **Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| | | ||
Linje 214: | Linje 221: | ||
**Leksjon 8: Særskilte brannobjekter** | **Leksjon 8: Særskilte brannobjekter** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| | | ||
Linje 219: | Linje 227: | ||
**Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm** | **Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| | | ||
Linje 224: | Linje 233: | ||
**Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | **Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle | |Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle | ||
Linje 229: | Linje 239: | ||
**Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// | **Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | ||
Linje 234: | Linje 245: | ||
**Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** | **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, | | |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, | ||
- | **Leksjon 13: Beredskap** | + | **Leksjon 13: Organisering av arbeidet ved TSS Oslo** |
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for: | + | |Gjøre rede for: |
- | **Leksjon | + | **Leksjon |
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg | + | |Gjøre rede for:\\ |
- | ==== 12. Pensum ==== | + | |
- | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | |
+ | **Leksjon 15: Aksjonskort** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ -Hvordan aksjonskortene er bygget opp og fungerer\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Rutinene ved oppstart aksjonskort\\ - Evaluering av aksjonskort| | ||
+ | |||
+ | **Leksjon 16 Evakuering av TSS Oslo** | ||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ - Brannalarm i sentralen\\ - Rutinene for evakuering av TSS Oslo\\ - Rømningsveier og rømningsleder\\ - Oppmøteplass etter evakuering\\ - Reservesentralens plassering| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Leksjon 17: Farlig gods** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
+ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
+ | |Kjenne til:\\ - landingsplasser for farlig gods\\ - jernbaneforetakenes opplegg for varsling av farlig gods (vognopptak)\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid| | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Pensum ==== | ||
+ | |||
+ | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | ||