lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjonForrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Siste revisjonBegge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2016/08/08 08:53] – [7. Eksamen] kmlp_tr:laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo [2017/04/18 10:05] – Leksjon 18 er fjernet etter avtale med togdriftsleder Oslo chrane
Linje 6: Linje 6:
 Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder.  Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på trafikkstyringssentralen Oslo har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole, modul GS/EBICOS og ESTW og oppfylle//// krav i ////helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole, modul GS/EBICOS og ESTW og oppfylle//// helsekrav i ////Togframføringsforskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 116: Linje 116:
 Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning. Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning.
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 === 8.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning === === 8.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning ===
Linje 138: Linje 138:
 Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.
  
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 150: Linje 150:
 Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages. Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.+Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
Linje 175: Linje 175:
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
  
-==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====+==== Tema: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====
  
 **Leksjon 1: Toglederområdet** **Leksjon 1: Toglederområdet**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | |
Linje 184: Linje 185:
 **Leksjon 2: Stasjoner** **Leksjon 2: Stasjoner**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\  - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\  - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 189: Linje 191:
 **Leksjon 3: Sidespor** **Leksjon 3: Sidespor**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke sidespor som finnes \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
Linje 194: Linje 197:
 **Leksjon 4: Holdeplasser** **Leksjon 4: Holdeplasser**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 199: Linje 203:
 **Leksjon 5: Planoverganger** **Leksjon 5: Planoverganger**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er indikering for planoverganger i fjernstyringssystemet på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til disse planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 204: Linje 209:
 **Leksjon 6: Blokkposter** **Leksjon 6: Blokkposter**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike enkeltsporede strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | |
Linje 209: Linje 215:
 **Leksjon 7: Hensetting av materiell ** **Leksjon 7: Hensetting av materiell **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er hensettingsspor for kjøretøy \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell| |
Linje 214: Linje 221:
 **Leksjon 8: Særskilte brannobjekter** **Leksjon 8: Særskilte brannobjekter**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter \\ - Beredskapskort| |
Linje 219: Linje 227:
 **Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm** **Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår| |
Linje 224: Linje 233:
 **Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** **Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle  hensyn under kryssinger \\ - Hvor man ofte kjører hjelpelok. \\ - Hvor det er dobbelsporet strekning \\ - Spesielle forhold vedrørende  arbeider, anleggsområder og visitasjon \\ - Hvor det kan skiftes uten særskilt tillatelse \\ - Kjenne til hvor særbestemmelser for Oslo toglederområde er beskrevet | | |Gjøre rede for:\\ - Stigninger/ fall som medfører spesielle  hensyn under kryssinger \\ - Hvor man ofte kjører hjelpelok. \\ - Hvor det er dobbelsporet strekning \\ - Spesielle forhold vedrørende  arbeider, anleggsområder og visitasjon \\ - Hvor det kan skiftes uten særskilt tillatelse \\ - Kjenne til hvor særbestemmelser for Oslo toglederområde er beskrevet | |
Linje 229: Linje 239:
 **Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// // **Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet**// //
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|
Linje 234: Linje 245:
 **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, hendelseslogg, togradio m.v. Og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ | | |Utføre og mestre togleders gjøremål i henhold til regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, hendelseslogg, togradio m.v. Og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |
  
-**Leksjon 13: Beredskap**+**Leksjon 13: Organisering av arbeidet ved TSS Oslo**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Gjøre rede for:\\ Beredskapsrutiner i toglederområdet\\ \\ Lokale instrukser for beredskap\\ \\ Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister\\ |Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste (ved hjelp av table-top øvelse):\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving|+|Gjøre rede for:\\ - Rutinene for kontroll av togledergrafter for neste dag\\ - Rutinene for innføring av mye operative kunngjøringer\\ - Rutiner for føring av togbok\\ - Rutiner for arkivering av graf/togbok\\ - Ordensrutinene\\ \\ Kjenne til:\\ - Arbeidsplassene i sentralen\\ - Plassering av reserveplasser|Mestre føring av togbok|
  
-**Leksjon 13Farlig gods**+**Leksjon 14Beredskap**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for varsling av farlig gods (vognopptak) \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakkklor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | +|Gjøre rede for:\\  Beredskapsrutiner i toglederområdet\\ Lokale instrukser for beredskap\\ Varslingsrutinerberedskapsvakt og varslingslister|
-==== 12. Pensum ====+
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett +  
 +**Leksjon 15: Aksjonskort** 
 + 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ -Hvordan aksjonskortene er bygget opp og fungerer\\ \\ Gjøre rede for:\\ - Rutinene ved oppstart aksjonskort\\ - Evaluering av aksjonskort| 
 + 
 +**Leksjon 16 Evakuering av TSS Oslo** 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ - Brannalarm i sentralen\\ - Rutinene for evakuering av TSS Oslo\\ - Rømningsveier og rømningsleder\\ - Oppmøteplass etter evakuering\\ - Reservesentralens plassering| 
 + 
 +  
 +**Leksjon 17: Farlig gods** 
 + 
 + 
 +|<49em 70% 30%>| 
 +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ - landingsplasser for farlig gods\\ - jernbaneforetakenes opplegg for varsling av farlig gods (vognopptak)\\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid| 
 +  
 + 
 + 
 + 
 +==== Pensum ==== 
 + 
 +Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet 
  
  
  
lp_tr/laereplan_for_lokal_opplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_oslo.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 av 127.0.0.1