lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_bergen

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_bergen [2016/07/27 09:10]
larhed [Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner]
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_bergen [2016/08/08 10:14]
km
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Bergen ===== ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Bergen =====
-<sub>{{STY-602611.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 16: Linje 16:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 42: Linje 42:
 **Målet med den lokale opplæringen er;** **Målet med den lokale opplæringen er;**
  
-  Å avdekke om eleven er egnet som togleder +  Å avdekke om eleven er egnet som togleder 
-  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.+  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.
 Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
  
 Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere +  At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere 
-  Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring +  Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring 
-  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
-  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes +  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes 
-  Å stille klare forventninger til veilederne +  Å stille klare forventninger til veilederne 
-  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; +  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; 
-    Egnethet +    Egnethet 
-    Oppmøte +    Oppmøte 
-    Interesse og initiativ +    Interesse og initiativ 
-    Møte forberedt +    Møte forberedt 
-    Teoretisk framdrift i forhold til læremål +    Teoretisk framdrift i forhold til læremål 
-    Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål +    Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål 
-  At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+  At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes
  
 ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ====
Linje 90: Linje 90:
 Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Bergen har følgende eksamener: Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Bergen har følgende eksamener:
  
-  Praktisk eksamen på Vicos strekning +  Praktisk eksamen på Vicos strekning 
-  Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet+  Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet
 Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen.
  
Linje 185: Linje 185:
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | |
Linje 190: Linje 191:
 ** Leksjon 2: Stasjoner ** ** Leksjon 2: Stasjoner **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 195: Linje 197:
 ** Leksjon 3: Sidespor ** ** Leksjon 3: Sidespor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for: \\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |Gjøre rede for: \\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
Linje 200: Linje 203:
 ** Leksjon 4: Holdeplasser ** ** Leksjon 4: Holdeplasser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 205: Linje 209:
 ** Leksjon 5: Planoverganger ** ** Leksjon 5: Planoverganger **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 210: Linje 215:
 ** Leksjon 6: Blokkposter ** ** Leksjon 6: Blokkposter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | |
Linje 215: Linje 221:
 ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** ** Leksjon 7: Hensetting av materiell **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| |
Linje 220: Linje 227:
 ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for: \\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | |Gjøre rede for: \\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| |
Linje 225: Linje 233:
 ** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm ** ** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| |
Linje 230: Linje 239:
 ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Rasvarslingsanlegg \\ - Frostport i Finsetunnelen \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Rasvarslingsanlegg \\ - Frostport i Finsetunnelen \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| |
Linje 235: Linje 245:
 ** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** ** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|
Linje 240: Linje 251:
 **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |
Linje 245: Linje 257:
 ** Leksjon 13: Beredskap ** ** Leksjon 13: Beredskap **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede \\ hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta \\ hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving| |Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede \\ hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta \\ hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving|
Linje 250: Linje 263:
 ** Leksjon 14: Farlig gods ** ** Leksjon 14: Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | |Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_bergen.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)