Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_bergen [2016/07/27 09:10] larhed [Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner] |
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_bergen [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Bergen ===== | ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Bergen ===== | ||
- | < | + | |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
**Målet med den lokale opplæringen er;** | **Målet med den lokale opplæringen er;** | ||
- | | + | |
- | | + | |
Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | ||
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== | ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== | ||
Linje 90: | Linje 90: | ||
Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Bergen har følgende eksamener: | Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Bergen har følgende eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Bergen har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | ||
Linje 181: | Linje 181: | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale | + | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale |
** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | ||
Linje 190: | Linje 191: | ||
** Leksjon 2: Stasjoner ** | ** Leksjon 2: Stasjoner ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 195: | Linje 197: | ||
** Leksjon 3: Sidespor ** | ** Leksjon 3: Sidespor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: \\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | |Gjøre rede for: \\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | ||
Linje 200: | Linje 203: | ||
** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 205: | Linje 209: | ||
** Leksjon 5: Planoverganger ** | ** Leksjon 5: Planoverganger ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 210: | Linje 215: | ||
** Leksjon 6: Blokkposter ** | ** Leksjon 6: Blokkposter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | ||
Linje 215: | Linje 221: | ||
** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | | ||
Linje 220: | Linje 227: | ||
** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: \\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | | |Gjøre rede for: \\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | | ||
Linje 225: | Linje 233: | ||
** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm ** | ** Leksjon 9: Nødfrakobling av strøm ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | ||
Linje 230: | Linje 239: | ||
** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Rasvarslingsanlegg \\ - Frostport i Finsetunnelen \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Rasvarslingsanlegg \\ - Frostport i Finsetunnelen \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | ||
Linje 235: | Linje 245: | ||
** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ** Leksjon 11: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | ||
Linje 240: | Linje 251: | ||
**Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** | **Leksjon 12: Kjøretrening i skarpanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | ||
Linje 245: | Linje 257: | ||
** Leksjon 13: Beredskap ** | ** Leksjon 13: Beredskap ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | |Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | ||
Linje 250: | Linje 263: | ||
** Leksjon 14: Farlig gods ** | ** Leksjon 14: Farlig gods ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | |Kjenne til:\\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | ||
Linje 255: | Linje 269: | ||
==== 13. Pensum ==== | ==== 13. Pensum ==== | ||
- | [[http:// | + | [[http:// |