Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/07/27 09:12] larhed [11. Revisjonshistorikk] |
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/08/08 10:41] km [Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Narvik ===== | ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Narvik ===== | ||
- | < | + | |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
**Målet med den lokale opplæringen er;** | **Målet med den lokale opplæringen er;** | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== | ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== | ||
Linje 75: | Linje 75: | ||
|1|Ikke bestått: | |1|Ikke bestått: | ||
|0|Eksamen ikke gjennomført| | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
+ | |||
+ | |**Karakter**|**Skriftlig eksamen**| | ||
+ | |5|Bestått: | ||
+ | |4|Bestått: | ||
+ | |3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | |2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1|Ikke bestått: | ||
+ | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
+ | |||
==== 7. Eksamen ==== | ==== 7. Eksamen ==== | ||
Linje 80: | Linje 89: | ||
Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Narvik har to eksamener: | Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Narvik har to eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | ||
Linje 103: | Linje 112: | ||
Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, | Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, | ||
- | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst 80 % av antall poeng på skriftlig eksamen. Dersom man ikke oppnår 80 % på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn 80 % av oppnåelige poeng også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik avsluttes. | + | For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen. Dersom man ikke består skriftlig |
==== 8. Oppnevning av sensor ==== | ==== 8. Oppnevning av sensor ==== | ||
Linje 176: | Linje 185: | ||
** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| | | ||
Linje 181: | Linje 191: | ||
** Leksjon 2: Stasjoner ** | ** Leksjon 2: Stasjoner ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 186: | Linje 197: | ||
** Leksjon 3: Sidespor ** | ** Leksjon 3: Sidespor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | ||
Linje 191: | Linje 203: | ||
** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 196: | Linje 209: | ||
** Leksjon 5: Planoverganger** | ** Leksjon 5: Planoverganger** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for: | |Gjøre rede for: | ||
Linje 201: | Linje 215: | ||
** Leksjon 6: Blokkposter ** | ** Leksjon 6: Blokkposter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | | ||
Linje 206: | Linje 221: | ||
** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | | ||
Linje 211: | Linje 227: | ||
** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm ** | ** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | | ||
Linje 216: | Linje 233: | ||
** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet ** | ** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | ||
Linje 221: | Linje 239: | ||
** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ | | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ | | ||
Linje 226: | Linje 245: | ||
** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg ** | ** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | + | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, |
** Leksjon 12: Beredskap ** | ** Leksjon 12: Beredskap ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | ||
Linje 236: | Linje 257: | ||
** Leksjon 13: Farlig gods ** | ** Leksjon 13: Farlig gods ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | + | |Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | |
==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ==== | ==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ==== |