lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/07/27 09:12]
larhed [11. Revisjonshistorikk]
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/12/23 11:11]
127.0.0.1 ekstern redigering
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Narvik ===== ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Narvik =====
-<sub>{{STY-603328.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 6: Linje 6:
 Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Narvik har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder.  Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Narvik har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
Linje 16: Linje 16:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 42: Linje 42:
 **Målet med den lokale opplæringen er;** **Målet med den lokale opplæringen er;**
  
-  Å avdekke om eleven er egnet som togleder +  Å avdekke om eleven er egnet som togleder 
-  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. +  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet. 
-  Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.+  Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
  
 Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere +  At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere 
-  Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring +  Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring 
-  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
-  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes +  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes 
-  Å stille klare forventninger til veilederne +  Å stille klare forventninger til veilederne 
-  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; +  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; 
-    Egnethet +    Egnethet 
-    Oppmøte +    Oppmøte 
-    Interesse og initiativ +    Interesse og initiativ 
-    Møte forberedt +    Møte forberedt 
-    Teoretisk framdrift i forhold til læremål +    Teoretisk framdrift i forhold til læremål 
-    Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål +    Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål 
-  At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+  At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes
  
 ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ====
Linje 75: Linje 75:
 |1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | |1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale utfordringer. Eleven demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
 |0|Eksamen ikke gjennomført| |0|Eksamen ikke gjennomført|
 +
 +|**Karakter**|**Skriftlig eksamen**|
 +|5|Bestått: Over forventet nivå\\ Eleven viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 +|4|Bestått: Forventet nivå\\ Eleven viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 +|3|Bestått\\ Eleven viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. |
 +|2|Ikke bestått\\ Eleven viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.|
 +|1|Ikke bestått:  \\ Eleven viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. |
 +|0|Eksamen ikke gjennomført|
 +
  
 ==== 7. Eksamen ==== ==== 7. Eksamen ====
Linje 80: Linje 89:
 Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Narvik har to eksamener: Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Narvik har to eksamener:
  
-  Praktisk/muntlig eksamen på Railmanager strekning og fjernstyringsanlegg +  Praktisk/muntlig eksamen på Railmanager strekning og fjernstyringsanlegg 
-  Skriftlig eksamen om lokale forhold +  Skriftlig eksamen om lokale forhold 
  
 Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen.
Linje 103: Linje 112:
 Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, lokale instrukser og beredskapsrutiner, stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt på strekningen. Eksamen skal avdekke om eleven innehar kompetanse om lokale forhold, lokale særbestemmelser, lokale instrukser og beredskapsrutiner, stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt på strekningen.
  
-For å bestå eksamen må eleven oppnå minst 80 % av antall poeng på skriftlig eksamen. Dersom man ikke oppnår 80 % på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn 80 % av oppnåelige poeng også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik avsluttes.+For å bestå eksamen må eleven oppnå minst karakter 3 på skriftlig eksamen. Dersom man ikke består skriftlig eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang. Ny skriftlig eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og eleven vil få veiledning i denne perioden. Oppnår eleven mindre enn karakter 3 også på andre gangs skriftlig eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder ved Trafikkstyringssentralen Narvik avsluttes.
  
 ==== 8. Oppnevning av sensor ==== ==== 8. Oppnevning av sensor ====
Linje 172: Linje 181:
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
  
-==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====+==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====
  
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| |
Linje 181: Linje 191:
 ** Leksjon 2: Stasjoner ** ** Leksjon 2: Stasjoner **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |  |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | 
Linje 186: Linje 197:
 ** Leksjon 3: Sidespor ** ** Leksjon 3: Sidespor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
Linje 191: Linje 203:
 ** Leksjon 4: Holdeplasser ** ** Leksjon 4: Holdeplasser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 196: Linje 209:
 ** Leksjon 5: Planoverganger** ** Leksjon 5: Planoverganger**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\  - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\  - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 201: Linje 215:
 ** Leksjon 6: Blokkposter ** ** Leksjon 6: Blokkposter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | |
Linje 206: Linje 221:
 ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** ** Leksjon 7: Hensetting av materiell **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| |
Linje 211: Linje 227:
 ** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm ** ** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| |
Linje 216: Linje 233:
 ** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet ** ** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| |
Linje 221: Linje 239:
 ** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** ** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ |
Linje 226: Linje 245:
 ** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg ** ** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+|Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
  
 ** Leksjon 12: Beredskap ** ** Leksjon 12: Beredskap **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon, vise god \\ rolleforståelse og foreta hurtige beslutninger og \\ iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving\\ | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon, vise god \\ rolleforståelse og foreta hurtige beslutninger og \\ iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving\\ |
Linje 236: Linje 257:
 ** Leksjon 13: Farlig gods ** ** Leksjon 13: Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |+|Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |
  
 ==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ==== ==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ====
Linje 243: Linje 265:
 **Mål:**  **Mål:** 
  
-  - Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. +**Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ 
-  Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. +**Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ 
-  Sortert listepunktEleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.+**Sortert listepunktEleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.**\\
  
 ** Leksjon 1: Brukergrensesnitt ** ** Leksjon 1: Brukergrensesnitt **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Innlogging, bemyndigelse, restart \\ - Hovedmeny \\ - Betjeningsmenyer og alle tilknyttede funksjoner og bruk av disse \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker \\ - Alarmlister \\ - Akustisk alarm \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsnavn \\ - Stasjonsmeny \\ - Tognummer \\ - Frakoblet områdeMestre korrekt føring av driftsdagbok\\ |+| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Innlogging, bemyndigelse, restart \\ - Hovedmeny \\ - Betjeningsmenyer og alle tilknyttede funksjoner og bruk av disse \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker \\ - Alarmlister \\ - Akustisk alarm \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsnavn \\ - Stasjonsmeny \\ - Tognummer \\ - Frakoblet område\\ \\ Mestre korrekt føring av driftsdagbok\\ |
  
 ** Leksjon 2: Kommandoer ** ** Leksjon 2: Kommandoer **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker/pc tastatur \\ Kunne demonstrere forskjellen på ordinær og kritisk kommando, \\ og mestre betjening av disse. \\ |+| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker/pc tastatur \\ \\ Kunne demonstrere forskjellen på ordinær og kritisk kommando, \\ og mestre betjening av disse. \\ |
  
 ** Leksjon 3: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** ** Leksjon 3: Skiftevei, lokalområder og S - lås **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse  \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\  - Frigiving og tilbaketaking av område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse  \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\  - Frigiving og tilbaketaking av område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder|
Linje 264: Linje 289:
 ** Leksjon 4: Togvei ** ** Leksjon 4: Togvei **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av lange togveier og bruk av via punkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av lange togveier og bruk av via punkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp|
Linje 269: Linje 295:
 ** Leksjon 5: Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse **  ** Leksjon 5: Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse ** 
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | | Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Inn – og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn – og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Demonstrere indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\  - Automatisk togledelse | | | Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Inn – og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn – og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Demonstrere indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\  - Automatisk togledelse |
Linje 274: Linje 301:
 ** Leksjon 6: Magasinering ** ** Leksjon 6: Magasinering **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2. \\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Samtidig togbevegelse \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei| |Forklare forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2. \\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Samtidig togbevegelse \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei|
Linje 279: Linje 307:
 ** Leksjon 7: Sporveksler ** ** Leksjon 7: Sporveksler **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare bruk av sporvekselsveiver \\ \\ Kjenne til lokale forhold\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ \\ Demonstrere:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler| |Forklare bruk av sporvekselsveiver \\ \\ Kjenne til lokale forhold\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ \\ Demonstrere:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler|
Linje 284: Linje 313:
 ** Leksjon 8: Linjeblokk ** ** Leksjon 8: Linjeblokk **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av gjentakelsessperre \\ - Sperring av linjeblokk  \\ - Prosedyre for å gjøre gjentakelsessperre nøytral| | |Demonstrere og mestre betjening av linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av gjentakelsessperre \\ - Sperring av linjeblokk  \\ - Prosedyre for å gjøre gjentakelsessperre nøytral|
Linje 289: Linje 319:
 ** Leksjon 9: Lampekontroll ** ** Leksjon 9: Lampekontroll **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk| | |Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk| |
Linje 294: Linje 325:
 ** Leksjon 10: Sidespor på linjen ** ** Leksjon 10: Sidespor på linjen **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til bruk av frikoblingsnøkkel\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av linjeblokk| |Kjenne til bruk av frikoblingsnøkkel\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av linjeblokk|
Linje 299: Linje 331:
 ** Leksjon 11: Grensestasjon ** ** Leksjon 11: Grensestasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre:\\ - Sende ordre til grensestasjon \\ - Kommunikasjon med TXP| | |Demonstrere og mestre:\\ - Sende ordre til grensestasjon \\ - Kommunikasjon med TXP|
Linje 304: Linje 337:
 ** Leksjon 12: Betjening av andre anlegg ** ** Leksjon 12: Betjening av andre anlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ -  Muntlig tillatelse \\ -  Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ -  Muntlig tillatelse \\ -  Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys|
Linje 309: Linje 343:
 ** Leksjon 13: Akustisk alarm ** ** Leksjon 13: Akustisk alarm **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Akustisk alarm \\ - Kvittering av alarm \\ - Resetting av alarm \\ - Innlegging av kommentar \\ - Utkobling av akustisk alarm \\ - Testing av akustisk alarm| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Akustisk alarm \\ - Kvittering av alarm \\ - Resetting av alarm \\ - Innlegging av kommentar \\ - Utkobling av akustisk alarm \\ - Testing av akustisk alarm|
Linje 314: Linje 349:
 ** Leksjon 14: Alarmer og feilhendelser ** ** Leksjon 14: Alarmer og feilhendelser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Alarmer \\ - Feilhendelser \\ \\ Demonstrere og mestre føring av driftsdagbok\\ | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Alarmer \\ - Feilhendelser \\ \\ Demonstrere og mestre føring av driftsdagbok\\ |
Linje 319: Linje 355:
 ** Leksjon 15: Betjening av toglederstrekning i annen TSS ** ** Leksjon 15: Betjening av toglederstrekning i annen TSS **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Overtagelse av toglederstrekning \\ - Tvangsovertagelse av toglederstrekning| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Overtagelse av toglederstrekning \\ - Tvangsovertagelse av toglederstrekning|
Linje 324: Linje 361:
 ** Leksjon 16: Rutedatabase ** ** Leksjon 16: Rutedatabase **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre:\\  - Kopiere ruteplan \\ - Utarbeide ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ - Innstille tog \\ - Automatisk togledelse (ATL)| | |Demonstrere og mestre:\\  - Kopiere ruteplan \\ - Utarbeide ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ - Innstille tog \\ - Automatisk togledelse (ATL)|
Linje 329: Linje 367:
 ** Leksjon 17: Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal ** ** Leksjon 17: Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre:\\ - Kontroll av indikeringer \\ - Kontroll av kommunikasjon \\ - Veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Sperring av linjeblokk | | |Demonstrere og mestre:\\ - Kontroll av indikeringer \\ - Kontroll av kommunikasjon \\ - Veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Sperring av linjeblokk |
Linje 334: Linje 373:
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  
 Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ABB Railmanager  Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ABB Railmanager 
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)