lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/08/08 10:36]
km [7. Eksamen]
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/08/08 10:41]
km [Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner]
Linje 185: Linje 185:
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet| |
Linje 190: Linje 191:
 ** Leksjon 2: Stasjoner ** ** Leksjon 2: Stasjoner **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |  |Gjøre rede for:\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | 
Linje 195: Linje 197:
 ** Leksjon 3: Sidespor ** ** Leksjon 3: Sidespor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
Linje 200: Linje 203:
 ** Leksjon 4: Holdeplasser ** ** Leksjon 4: Holdeplasser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 205: Linje 209:
 ** Leksjon 5: Planoverganger** ** Leksjon 5: Planoverganger**
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\  - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\  - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 210: Linje 215:
 ** Leksjon 6: Blokkposter ** ** Leksjon 6: Blokkposter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er blokkposter på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokkpostene | |
Linje 215: Linje 221:
 ** Leksjon 7: Hensetting av materiell ** ** Leksjon 7: Hensetting av materiell **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av materiell \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av materiell| |
Linje 220: Linje 227:
 ** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm ** ** Leksjon 8: Nødfrakobling av strøm **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsspenning foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av strøm| |
Linje 225: Linje 233:
 ** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet ** ** Leksjon 9: Særskilte forhold i ruteområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | |Gjøre rede for:\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsprosedyrer \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| |
Linje 230: Linje 239:
 ** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** ** Leksjon 10: Befaring på banestrekninger i toglederområdet **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.\\ |
Linje 235: Linje 245:
 ** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg ** ** Leksjon 11: Kjøretrening i skarpanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |+|Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ \\ Eleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.\\ |
  
 ** Leksjon 12: Beredskap ** ** Leksjon 12: Beredskap **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon, vise god \\ rolleforståelse og foreta hurtige beslutninger og \\ iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving\\ | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon, vise god \\ rolleforståelse og foreta hurtige beslutninger og \\ iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ \\ Mestre rapportskriving\\ |
Linje 245: Linje 257:
 ** Leksjon 13: Farlig gods ** ** Leksjon 13: Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |+|Kjenne til: \\ - Landingsplasser for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |
  
 ==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ==== ==== Tema 2: Lokalt fjernstyringsanlegg (Railmanager) ====
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)