lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2016/08/08 10:41]
km [Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner]
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik [2017/04/04 10:34]
ingrid_dale_bjordal
Linje 6: Linje 6:
 Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Narvik har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder.  Læreplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre på Trafikkstyringssentralen Narvik har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togleder. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ======
Linje 120: Linje 120:
 Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning. Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning.
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering.
  
 === 8.2 Praktisk/muntlig eksamen på Railmanagerstrekning og betjening av fjernstyringsanlegg === === 8.2 Praktisk/muntlig eksamen på Railmanagerstrekning og betjening av fjernstyringsanlegg ===
Linje 146: Linje 146:
 Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.
  
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 158: Linje 158:
 Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages. Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.+Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
Linje 181: Linje 181:
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
  
-==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====+==== Tema 1: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale instrukser og beredskapsrutiner ====
  
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
Linje 265: Linje 265:
 **Mål:**  **Mål:** 
  
-  - Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget. +**Eleven skal ha fullstendig og sikker forståelse av fjernstyringsanlegget.**\\ 
-  Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg. +**Eleven skal demonstrere korrekt betjening av fjernstyringsanlegg.**\\ 
-  Sortert listepunktEleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.+**Sortert listepunktEleven skal demonstrere gode ikke-tekniske ferdigheter.**\\
  
 ** Leksjon 1: Brukergrensesnitt ** ** Leksjon 1: Brukergrensesnitt **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Innlogging, bemyndigelse, restart \\ - Hovedmeny \\ - Betjeningsmenyer og alle tilknyttede funksjoner og bruk av disse \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker \\ - Alarmlister \\ - Akustisk alarm \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsnavn \\ - Stasjonsmeny \\ - Tognummer \\ - Frakoblet områdeMestre korrekt føring av driftsdagbok\\ |+| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Innlogging, bemyndigelse, restart \\ - Hovedmeny \\ - Betjeningsmenyer og alle tilknyttede funksjoner og bruk av disse \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker \\ - Alarmlister \\ - Akustisk alarm \\ \\ Demonstrere indikeringer av:\\ - Sporfelter \\ - Signaler \\ - Stasjonsnavn \\ - Stasjonsmeny \\ - Tognummer \\ - Frakoblet område\\ \\ Mestre korrekt føring av driftsdagbok\\ |
  
 ** Leksjon 2: Kommandoer ** ** Leksjon 2: Kommandoer **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker/pc tastatur \\ Kunne demonstrere forskjellen på ordinær og kritisk kommando, \\ og mestre betjening av disse. \\ |+| |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Objekt uavhengige kommandoer \\ - Objekt avhengige kommandoer \\ - Betjening ved ordrenummer/muspeker/pc tastatur \\ \\ Kunne demonstrere forskjellen på ordinær og kritisk kommando, \\ og mestre betjening av disse. \\ |
  
 ** Leksjon 3: Skiftevei, lokalområder og S - lås ** ** Leksjon 3: Skiftevei, lokalområder og S - lås **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse  \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\  - Frigiving og tilbaketaking av område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av skiftevei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stille lange skifteveier og via punkter for disse  \\ - Nødutløsing av en eller flere skifteveier \\  - Frigiving og tilbaketaking av område for lokal skifting (S-lås og Z-lås) \\ - Indikeringer i lokalområdet \\ - Sporsperres avhengighet i lokalområder|
Linje 286: Linje 289:
 ** Leksjon 4: Togvei ** ** Leksjon 4: Togvei **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av lange togveier og bruk av via punkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Stilling av togvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av lange togveier og bruk av via punkter \\ - Hvordan en togvei utløses etter som toget kjører \\ - Nødutløsing av en eller flere togveier \\ - Signalstopp|
Linje 291: Linje 295:
 ** Leksjon 5: Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse **  ** Leksjon 5: Automatisk gjennomgangsdrift og Automatisk togledelse ** 
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | | Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Inn – og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn – og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Demonstrere indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\  - Automatisk togledelse | | | Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Inn – og utkobling av automatisk gjennomgangsdrift \\ - Inn – og utkobling av automatisk togledelse \\ \\ Demonstrere indikeringer for: \\ - Automatisk gjennomgangsdrift \\  - Automatisk togledelse |
Linje 296: Linje 301:
 ** Leksjon 6: Magasinering ** ** Leksjon 6: Magasinering **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2. \\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Samtidig togbevegelse \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei| |Forklare forskjellen på sikringsanlegg med samtidig \\ innkjøring type 1 og type 2. \\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Magasinering av tog-/skiftevei \\ - Samtidig togbevegelse \\ - Annullering av magasinering \\ - Utløsing av togvei|
Linje 301: Linje 307:
 ** Leksjon 7: Sporveksler ** ** Leksjon 7: Sporveksler **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Forklare bruk av sporvekselsveiver \\ \\ Kjenne til lokale forhold\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ \\ Demonstrere:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler| |Forklare bruk av sporvekselsveiver \\ \\ Kjenne til lokale forhold\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Sporveksler \\ - Feil på sporveksel \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ \\ Demonstrere:\\ - Indikering av sveivskap \\ - Avhengighet til signaler og sporveksler|
Linje 306: Linje 313:
 ** Leksjon 8: Linjeblokk ** ** Leksjon 8: Linjeblokk **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av gjentakelsessperre \\ - Sperring av linjeblokk  \\ - Prosedyre for å gjøre gjentakelsessperre nøytral| | |Demonstrere og mestre betjening av linjeblokkens funksjoner:\\ - Linjeblokkens avhengighet til stilling av utkjørtogvei \\ - Nøytralstilling av linjeblokk \\ - Indikering av gjentakelsessperre \\ - Sperring av linjeblokk  \\ - Prosedyre for å gjøre gjentakelsessperre nøytral|
Linje 311: Linje 319:
 ** Leksjon 9: Lampekontroll ** ** Leksjon 9: Lampekontroll **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk| | |Gjøre rede for:\\ - Hovedsignal \\ - Forsignal \\ - Rødlyskontroll \\ - Manglende rødlyskontroll \\ - Rødlyskontroll på linjeblokk \\ - Manglende rødlyskontroll på linjeblokk| |
Linje 316: Linje 325:
 ** Leksjon 10: Sidespor på linjen ** ** Leksjon 10: Sidespor på linjen **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Kjenne til bruk av frikoblingsnøkkel\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av linjeblokk| |Kjenne til bruk av frikoblingsnøkkel\\ |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Frigiving av sidespor \\ - Indikeringer for sidespor \\ - Innstilling av linjeblokk|
Linje 321: Linje 331:
 ** Leksjon 11: Grensestasjon ** ** Leksjon 11: Grensestasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre:\\ - Sende ordre til grensestasjon \\ - Kommunikasjon med TXP| | |Demonstrere og mestre:\\ - Sende ordre til grensestasjon \\ - Kommunikasjon med TXP|
Linje 326: Linje 337:
 ** Leksjon 12: Betjening av andre anlegg ** ** Leksjon 12: Betjening av andre anlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ -  Muntlig tillatelse \\ -  Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Veisikringsanlegg på fjernstyrt stasjon \\ -  Muntlig tillatelse \\ -  Tidsutløsning \\ - Sporvekselvarme \\ - Nødfrakobling av KL \\ - Betjening av lys|
Linje 331: Linje 343:
 ** Leksjon 13: Akustisk alarm ** ** Leksjon 13: Akustisk alarm **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Akustisk alarm \\ - Kvittering av alarm \\ - Resetting av alarm \\ - Innlegging av kommentar \\ - Utkobling av akustisk alarm \\ - Testing av akustisk alarm| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Akustisk alarm \\ - Kvittering av alarm \\ - Resetting av alarm \\ - Innlegging av kommentar \\ - Utkobling av akustisk alarm \\ - Testing av akustisk alarm|
Linje 336: Linje 349:
 ** Leksjon 14: Alarmer og feilhendelser ** ** Leksjon 14: Alarmer og feilhendelser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Alarmer \\ - Feilhendelser \\ \\ Demonstrere og mestre føring av driftsdagbok\\ | | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Alarmer \\ - Feilhendelser \\ \\ Demonstrere og mestre føring av driftsdagbok\\ |
Linje 341: Linje 355:
 ** Leksjon 15: Betjening av toglederstrekning i annen TSS ** ** Leksjon 15: Betjening av toglederstrekning i annen TSS **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Overtagelse av toglederstrekning \\ - Tvangsovertagelse av toglederstrekning| | |Demonstrere og mestre betjening av:\\ - Overtagelse av toglederstrekning \\ - Tvangsovertagelse av toglederstrekning|
Linje 346: Linje 361:
 ** Leksjon 16: Rutedatabase ** ** Leksjon 16: Rutedatabase **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre:\\  - Kopiere ruteplan \\ - Utarbeide ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ - Innstille tog \\ - Automatisk togledelse (ATL)| | |Demonstrere og mestre:\\  - Kopiere ruteplan \\ - Utarbeide ruteplan \\ - Endre ruteplan \\ - Slette ruteplan \\ - Innstille tog \\ - Automatisk togledelse (ATL)|
Linje 351: Linje 367:
 ** Leksjon 17: Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal ** ** Leksjon 17: Kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Demonstrere og mestre:\\ - Kontroll av indikeringer \\ - Kontroll av kommunikasjon \\ - Veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Sperring av linjeblokk | | |Demonstrere og mestre:\\ - Kontroll av indikeringer \\ - Kontroll av kommunikasjon \\ - Veisikringsanlegg på linjen med innkoblingsfelt på stasjon \\ - Sperring av linjeblokk |
Linje 356: Linje 373:
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  
 Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ABB Railmanager  Instruks for betjening av fjernstyringsanlegget ABB Railmanager 
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_narvik.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)