Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2016/06/02 15:36] larhed |
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2016/06/08 10:12] larhed [Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner] |
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; |
| |
- at elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere | - At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere |
- å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring | - Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring |
- at togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring | - At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring |
- at opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | - At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes |
- å stille klare forventninger til veilederne | - Å stille klare forventninger til veilederne |
- å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; | - Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; |
- egnethet | - Egnethet |
- oppmøte | - Oppmøte |
- interesse og initiativ | - Interesse og initiativ |
- møte forberedt | - Møte forberedt |
- teoretisk framdrift i forhold til læremål | - Teoretisk framdrift i forhold til læremål |
- praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål | - Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål |
- at opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes | - At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes |
| |
**Vurderinger underveis i opplæringsløpet** | **Vurderinger underveis i opplæringsløpet** |
** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ** Leksjon 1: Toglederområdet ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet - Hvilke andre toglederområder man grenser til - Hvor grensene i toglederområdet er - Hvilke strekninger som er fjernstyrt - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrtKunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ |**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | |
| |
** Leksjon 2: Stasjoner ** | ** Leksjon 2: Stasjoner ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | |
| |
** Leksjon 3: Sidespor** | ** Leksjon 3: Sidespor** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor - Spesielle forhold knyttet til sidespor|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |
| |
** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ** Leksjon 4: Holdeplasser ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |
| |
** Leksjon 5: Planoverganger ** | ** Leksjon 5: Planoverganger ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |
| |
** Leksjon 6: Blokksignaler ** | ** Leksjon 6: Blokksignaler ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene |**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene | | |
| |
** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy ** | ** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy| | |
| |
** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for \\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | |
| |
** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget ** | ** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| | |
| |
** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Stigning og fall - Disponering uten bruk av kontaktmagneter - Kryssingsinstrukser - Togvei slutt - Togvarmeposter - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet|**Ferdighetsmål:**\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsinstrukser \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | |
| |
** Leksjon 11: Akseltellere ** | ** Leksjon 11: Akseltellere ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ |Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | |
| |
** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ | **Ferdighetsmål:**\\ Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| |
| |
**Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg** | **Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ | |
| |
** Leksjon 14: Beredskap ** | ** Leksjon 14: Beredskap ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet - Lokale instrukser for beredskap - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|**Ferdighetsmål:**\\ Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - sikring av skadested - evakuering - varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser - utkalling av beredskapsvakter - kommunikasjon mot skadested - trafikkavvikling - normalisering - skrive rapportMestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ Mestre rapportskriving| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige \\ beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppståtte situasjoner \\ \\ Mestre rapportskriving| |
| |
** Leksjon 15: Farlig gods ** | ** Leksjon 15: Farlig gods ** |
| |
|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til\\ - stoppested for farlig gods - jernbaneforetakenes opplegg for farlig godsForklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | |
| |
==== 12. Pensum ==== | ==== 12. Pensum ==== |