lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2016/06/02 15:37]
larhed [5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen]
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2016/06/08 10:12]
larhed [Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner]
Linje 189: Linje 189:
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet  - Hvilke andre toglederområder man grenser til  - Hvor grensene i toglederområdet er  - Hvilke strekninger som er fjernstyrt  - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrtKunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ |**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | |
  
 ** Leksjon 2: Stasjoner ** ** Leksjon 2: Stasjoner **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet  - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør  - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler  - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |
  
 ** Leksjon 3: Sidespor** ** Leksjon 3: Sidespor**
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - På hvilke stasjoner det er sidespor  - Spesielle forhold knyttet til sidespor|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
  
 ** Leksjon 4: Holdeplasser ** ** Leksjon 4: Holdeplasser **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvilke holdeplasser det stopper tog  - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
  
 ** Leksjon 5: Planoverganger ** ** Leksjon 5: Planoverganger **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene  - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
  
 ** Leksjon 6: Blokksignaler ** ** Leksjon 6: Blokksignaler **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene  - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene |**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene | |
  
 ** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy ** ** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder  - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy  - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy| |
  
 ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for \\   - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet  - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert   - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert  \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| |
  
 ** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget ** ** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet  - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet  - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår  - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| |
  
 ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet **  ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** 
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Stigning og fall  - Disponering uten bruk av kontaktmagneter  - Kryssingsinstrukser  - Togvei slutt   - Togvarmeposter  - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet|**Ferdighetsmål:**\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsinstrukser \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| |
  
 ** Leksjon 11: Akseltellere ** ** Leksjon 11: Akseltellere **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ |Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ |
  
 ** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** ** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ | **Ferdighetsmål:**\\ Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål
 +| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|
  
 **Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg** **Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg**
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål
 +| |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |
  
 ** Leksjon 14: Beredskap ** ** Leksjon 14: Beredskap **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Gjøre rede for\\   - Beredskapsrutiner i toglederområdet  - Lokale instrukser for beredskap  - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|**Ferdighetsmål:**\\ Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\   sikring av skadested  evakuering  varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser  utkalling av beredskapsvakter  kommunikasjon mot skadested  trafikkavvikling  normalisering  skrive rapportMestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner\\ Mestre rapportskriving|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ Evakuering \\ Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ Utkalling av beredskapsvakter \\ Kommunikasjon mot skadested \\ Trafikkavvikling \\ Normalisering \\ Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige \\ beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppståtte situasjoner \\ \\ Mestre rapportskriving|
  
 ** Leksjon 15: Farlig gods ** ** Leksjon 15: Farlig gods **
  
-|**Kunnskapsmål:**\\ Kjenne til\\   stoppested for farlig gods  jernbaneforetakenes opplegg for farlig godsForklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ - Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |
  
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)