Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2016/06/07 10:15] larhed [Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale instrukser og beredskapsrutiner] |
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2017/03/23 10:55] chrane [2. Krav til forkunnskaper] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Stavanger===== | ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Stavanger===== | ||
- | < | + | |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 10: | Linje 10: | ||
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
**Målet med den lokale opplæringen er;** | **Målet med den lokale opplæringen er;** | ||
- | | + | |
- | | + | |
Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. | ||
Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
**Vurderinger underveis i opplæringsløpet** | **Vurderinger underveis i opplæringsløpet** | ||
Linje 90: | Linje 90: | ||
Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har to eksamener: | Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har to eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | ||
Linje 182: | Linje 182: | ||
|001|26.02.14|Endret eksamen, kunnskapsmål og ferdighetsmål, | |001|26.02.14|Endret eksamen, kunnskapsmål og ferdighetsmål, | ||
|002|17.02.16|Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen, oppdatert pensum| | |002|17.02.16|Nytt punkt 6 Vurdering av eksamen, oppdatert pensum| | ||
+ | |003| |Revisjon 002 publisert i wiki| | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale | + | ==== Tema: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale |
** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ** Leksjon 1: Toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ - Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | | + | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | |
** Leksjon 2: Stasjoner ** | ** Leksjon 2: Stasjoner ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 199: | Linje 202: | ||
** Leksjon 3: Sidespor** | ** Leksjon 3: Sidespor** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | | ||
Linje 204: | Linje 208: | ||
** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ** Leksjon 4: Holdeplasser ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 209: | Linje 214: | ||
** Leksjon 5: Planoverganger ** | ** Leksjon 5: Planoverganger ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | | ||
Linje 214: | Linje 220: | ||
** Leksjon 6: Blokksignaler ** | ** Leksjon 6: Blokksignaler ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene | | | |Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene | | | ||
Linje 219: | Linje 226: | ||
** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy ** | ** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy| | | |Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy| | | ||
Linje 224: | Linje 232: | ||
** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert | ||
Linje 229: | Linje 238: | ||
** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget ** | ** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| | | |Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| | | ||
Linje 234: | Linje 244: | ||
** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsinstrukser \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | |Gjøre rede for\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsinstrukser \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | | ||
Linje 239: | Linje 250: | ||
** Leksjon 11: Akseltellere ** | ** Leksjon 11: Akseltellere ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, | ||
Linje 244: | Linje 256: | ||
** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | ||
Linje 249: | Linje 262: | ||
**Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg** | **Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, | ||
Linje 254: | Linje 268: | ||
** Leksjon 14: Beredskap ** | ** Leksjon 14: Beredskap ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, | ||
Linje 259: | Linje 274: | ||
** Leksjon 15: Farlig gods ** | ** Leksjon 15: Farlig gods ** | ||
+ | |<49em 70% 30%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ -Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | | + | |Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ | |
==== 12. Pensum ==== | ==== 12. Pensum ==== | ||
- | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | + | Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet |
- | + | ||
- | Interne bestemmelser for Jernbaneverket angående arbeid i spor på | + | |
- | strekninger utrustet med akseltellere for togdeteksjon TJN kap. 8.2.1.1. pkt 3, 4 og 6, kap. 8.8.1.1. pkt 7 og kap. 8.9.1.1. pkt 4 | + | Interne bestemmelser for Bane NOR angående arbeid i spor på strekninger utrustet med akseltellere for togdeteksjon TJN kap. 8.2.1.1. pkt 3, 4 og 6, kap. 8.8.1.1. pkt 7 og kap. 8.9.1.1. pkt 4 |
SJN 3.14.9 | SJN 3.14.9 |