lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2016/07/27 09:07]
larhed [12. Pensum]
lp_tr:laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger [2017/04/04 09:51]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Stavanger===== ===== Læreplan for lokal opplæring av togledere ved TSS Stavanger=====
-<sub>{{STY-602612_002_001.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
Linje 10: Linje 10:
 ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== ==== 2. Krav til forkunnskaper ====
  
-//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle krav helsekravforskriften.//+//Medarbeidere som skal gjennomgå lokal opplæring til togleder, må ha bestått avsluttende eksamen ved toglederutdanningen ved Norsk jernbaneskole og oppfylle helsekrav Togframføringsforskriften.//
  
 ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ====
Linje 16: Linje 16:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Opplæring som togleder // +  //Opplæring som togleder // 
-  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// +  //Erfaring som togleder ved Trafikkstyringssentralen// 
-  //God formidlingsevne// +  //God formidlingsevne// 
-  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//+  //Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner//
  
 ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 4. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 42: Linje 42:
 **Målet med den lokale opplæringen er;** **Målet med den lokale opplæringen er;**
  
-  Å avdekke om eleven er egnet som togleder +  Å avdekke om eleven er egnet som togleder 
-  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.+  Å sikre at eleven har tilstrekkelig kunnskap om lokale forhold, lokale særbestemmelser og særskilte brannobjekter i eget område, lokale instrukser og beredskapsrutiner, kjenne stasjoneringssteder for lastetraktorer, LM, redskapstog osv. og annet spesielt i toglederområdet.
 Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner. Opplæringen må derfor organiseres på en slik måte at eleven får tilegnet seg kompetanse, og får prøvd ut sine kunnskaper og ferdigheter i ulike situasjoner.
  
 Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for; Togdriftsleder har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføring av opplæringen i Trafikkstyringssentralen, herunder sørge for;
  
-  At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere +  At elev på opplæring skal ha tjeneste med minimum to ulike togledere 
-  Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring +  Å stille klare forventninger til togledere som har med elev på opplæring 
-  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring +  At togledere fyller ut vurderingsskjema for elever de har med på opplæring 
-  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes +  At opplæringen evalueres løpende og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes 
-  Å stille klare forventninger til veilederne +  Å stille klare forventninger til veilederne 
-  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; +  Å etablere rapporteringsrutiner for veilederne som skal rapportere ukentlig på følgende punkter; 
-    Egnethet +    Egnethet 
-    Oppmøte +    Oppmøte 
-    Interesse og initiativ +    Interesse og initiativ 
-    Møte forberedt +    Møte forberedt 
-    Teoretisk framdrift i forhold til læremål +    Teoretisk framdrift i forhold til læremål 
-    Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål +    Praktisk forståelse og utførelse i forhold til læremål 
-  At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes+  At opplæringen evalueres og eventuelle korrigerende tiltak iverksettes
  
 **Vurderinger underveis i opplæringsløpet** **Vurderinger underveis i opplæringsløpet**
Linje 90: Linje 90:
 Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har to eksamener: Læreplan for lokal opplæring av togledere ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har to eksamener:
  
-  Praktisk eksamen på Vicos strekning +  Praktisk eksamen på Vicos strekning 
-  Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet+  Skriftlig eksamen i lokale særbestemmelser og lokale forhold i toglederområdet
 Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. Togdriftsleder ved Trafikkstyringssentralen Stavanger har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen.
  
Linje 124: Linje 124:
 Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning. Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og sensorveiledning.
  
-Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikkdivisjonen som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 === 8.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning === === 8.2 Praktisk eksamen på Vicos strekning ===
Linje 146: Linje 146:
 Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven.
  
-Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Eleven har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en elev ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjoen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 158: Linje 158:
 Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages. Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av elevens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for eleven. Ved muntlig og praktisk eksamen kan eleven bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig og praktisk prestasjon kan ikke påklages.
  
-Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef i Trafikk og markedsdivisjoen og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Trafikk og markedsdivisjonen.+Eleven sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, HR-sjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig funksjonell godkjenning i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.   Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom eleven får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og eleven har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere eleven.  
Linje 186: Linje 186:
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
  
-==== Tema: Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett, lokale  instrukser og beredskapsrutiner ====+==== Tema: Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet, lokale  instrukser og beredskapsrutiner ====
  
 ** Leksjon 1: Toglederområdet ** ** Leksjon 1: Toglederområdet **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke strekninger som tilhører toglederområdet \\ - Hvilke andre toglederområder man grenser til \\ - Hvor grensene i toglederområdet er \\ - Hvilke strekninger som er fjernstyrt \\ - Hvilke strekninger som ikke er fjernstyrt \\ \\ Kunne finne oversikt over hvem som har ulike vaktfunksjoner i toglederområdet\\ | |
Linje 195: Linje 196:
 ** Leksjon 2: Stasjoner ** ** Leksjon 2: Stasjoner **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for\\ - Hvilke betjente stasjoner som finnes på hver strekning i toglederområdet \\ - Hvilke stasjoner som har samtidig innkjør \\ - Hvilke stasjoner som har indre hovedsignaler \\ - Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 200: Linje 202:
 ** Leksjon 3: Sidespor** ** Leksjon 3: Sidespor**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| | |Gjøre rede for:\\ - På hvilke stasjoner det er sidespor \\ - Spesielle forhold knyttet til sidespor| |
Linje 205: Linje 208:
 ** Leksjon 4: Holdeplasser ** ** Leksjon 4: Holdeplasser **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke holdeplasser det stopper tog \\ - Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 210: Linje 214:
 ** Leksjon 5: Planoverganger ** ** Leksjon 5: Planoverganger **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| | |Gjøre rede for:\\ - Hvor det er planoverganger på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster| |
Linje 215: Linje 220:
 ** Leksjon 6: Blokksignaler ** ** Leksjon 6: Blokksignaler **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene | | |Gjøre rede for\\ - Hvor det er blokksignaler på de ulike strekningene \\ - Spesielle forhold knyttet til blokksignalene | |
Linje 220: Linje 226:
 ** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy ** ** Leksjon 7: Hensetting av kjøretøy **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy| | |Gjøre rede for\\ - Hvor materiell kan hensettes på ulike steder \\ - Spesielle forhold knyttet til hensetting av kjøretøy \\ - Evt. stasjoner uten bortlåsningsmuligheter av kjøretøy| |
Linje 225: Linje 232:
 ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter ** ** Leksjon 8: Særskilte brannobjekter **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert  \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| | |Gjøre rede for:\\ - Hvilke særskilte brannobjekter som finnes i toglederområdet \\ - Hvor de særskilte brannobjektene er plassert  \\ - Spesielle forhold knyttet til særskilte brannobjekter| |
Linje 230: Linje 238:
 ** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget ** ** Leksjon 9: Nødfrakobling av kontaktledningsanlegget **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| | |Gjøre rede for\\ - Hvilke elkraftsentraler man samhandler med i toglederområdet \\ - Hvilke omformerstasjoner som finnes i toglederområdet \\ - Hvordan nødfrakobling av kontaktledningsanlegget foregår \\ - Særskilte forhold knyttet til frakobling av kontaktledningsanlegget| |
Linje 235: Linje 244:
 ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet **  ** Leksjon 10: Særbestemmelser i ruteområdet ** 
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsinstrukser \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| | |Gjøre rede for\\ - Stigning og fall \\ - Disponering uten bruk av kontaktmagneter \\ - Kryssingsinstrukser \\ - Togvei slutt \\ - Togvarmeposter \\ - Særbestemmelser for strekningene i toglederområdet| |
Linje 240: Linje 250:
 ** Leksjon 11: Akseltellere ** ** Leksjon 11: Akseltellere **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ |Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ | |Eleven skal kunne beskrive hvordan akseltellere fungerer.\\ \\ Eleven skal gjøre rede for bestemmelsene om arbeidsområder, nøkkelskap, reset m.v.\\ |Eleven skal håndtere feilsituasjoner med akseltellere, arbeidsområder og nøkkelskap og mestre de situasjoner hvor togleder er barriere. \\ |
Linje 245: Linje 256:
 ** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet ** ** Leksjon 12: Befaring på banestrekninger i toglederområdet **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.| | |Bli kjent med forholdene på banestrekningene.|
Linje 250: Linje 262:
 **Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg** **Leksjon 13: Kjøretrening i skarpanlegg**
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ | | |Utføre og mestre togleders gjøremål iht regelverket, med gode holdninger, korrekt kommunikasjon, korrekt bruk av verktøyene TIOS, Hendelseslogg, togradio m.v og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig av oppståtte situasjoner.\\ |
Linje 255: Linje 268:
 ** Leksjon 14: Beredskap ** ** Leksjon 14: Beredskap **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige \\ beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppståtte situasjoner \\ \\ Mestre rapportskriving| |Gjøre rede for:\\ - Beredskapsrutiner i toglederområdet \\ - Lokale instrukser for beredskap \\ - Varslingsrutiner, beredskapsvakt og varslingslister|Trene på og mestre håndtering av alle topphendelser, \\ alvorlige hendelser og hendelser i sentral varslingsliste:\\ - Sikring av skadested \\ - Evakuering \\ - Varslingsrutiner og varslingslister ved uønskede hendelser \\ - Utkalling av beredskapsvakter \\ - Kommunikasjon mot skadested \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport \\ \\ Mestre å utøve nøyaktig kommunikasjon og foreta hurtige \\ beslutninger og iverksette korrekte tiltak/prosedyrer avhengig \\ av oppståtte situasjoner \\ \\ Mestre rapportskriving|
Linje 260: Linje 274:
 ** Leksjon 15: Farlig gods ** ** Leksjon 15: Farlig gods **
  
 +|<49em 70% 30%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |+|Kjenne til:\\ - Stoppested for farlig gods \\ - Jernbaneforetakenes opplegg for farlig gods \\ \\ Forklare hvordan du skal opptre ved eventuell gasslekkasje på vogn lastet med ammoniakk, klor eller svoveldioksid\\ |Mestre korrekt varsling, kommunikasjon og håndtering av situasjonen\\ |
  
 ==== 12. Pensum ==== ==== 12. Pensum ====
  
-Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett+Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet
  
-Interne bestemmelser for Jernbaneverket angående arbeid i spor på strekninger utrustet med akseltellere for togdeteksjon TJN kap. 8.2.1.1. pkt 3, 4 og 6, kap. 8.8.1.1. pkt 7 og kap. 8.9.1.1. pkt 4+Interne bestemmelser for Bane NOR angående arbeid i spor på strekninger utrustet med akseltellere for togdeteksjon TJN kap. 8.2.1.1. pkt 3, 4 og 6, kap. 8.8.1.1. pkt 7 og kap. 8.9.1.1. pkt 4
  
 SJN 3.14.9 SJN 3.14.9
lp_tr/laereplan_for_lokalopplaering_av_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_stavanger.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)