Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2019/03/15 11:56] ingrid_dale_bjordal fjernet |
lp_tr:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2019/03/15 14:01] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | sget | + | ====== Læreplan operativ ruteplanlegger ====== |
+ | |||
+ | |||
+ | |Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | ||
+ | |Kravstiller kompetanse: | ||
+ | |||
+ | **Eier av læreplanen** \\ | ||
+ | Konserndirektør i Kunde og trafikkdivisjonen. | ||
+ | |||
+ | **Utarbeidet av** \\ | ||
+ | Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | ||
+ | |||
+ | **Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ | ||
+ | Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | ||
+ | |||
+ | **Agressokode** \\ | ||
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | |||
+ | - FO1014 - Ruteplanlegger | ||
+ | |||
+ | **Dokumentasjon av opplæringen** \\ | ||
+ | Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen. \\ | ||
+ | Skjema sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, | ||
+ | |||
+ | **Krav til forkunnskaper** \\ | ||
+ | Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen | ||
+ | «toglederprøven», | ||
+ | |||
+ | ==== Innledning ===== | ||
+ | |||
+ | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitet fordeling på en sikker og effektiv måte.\\ | ||
+ | Operativ ruteplanlegger skal: \\ | ||
+ | - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet | ||
+ | - oppdatere gjeldende ruteplan og plan for arbeider i spor | ||
+ | - utarbeide kunngjøringer og grafiske ruter (dagsgrafer) som grunnlag for drift og trafikkstyring | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
+ | |||
+ | {{laereplan_for_operativ_ruteplanlegger_Image_0.png}} | ||
+ | |||
+ | **Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ | ||
+ | Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides individuell plan for nye medarbeidere basert på opplæringsplan for operativ ruteplanlegger, | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Loggboken, progresjon, egenhet og ev. iverksettelse av forbedringstiltak skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
+ | |||
+ | Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | ||
+ | |||
+ | **Hovedmål** \\ | ||
+ | Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | ||
+ | Medarbeider vil få god systemforståelse, | ||
+ | |||
+ | **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ | ||
+ | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for årlig kapasitetsfordeling | ||
+ | - Medarbeider skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
+ | - Medarbeider skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur, | ||
+ | - Medarbeider skal ha kunnskap om trafikkregler, | ||
+ | - Medarbeider skal ha kunnskap om betjening av tekniske systemer. | ||
+ | |||
+ | **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | ||
+ | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
+ | - Medarbeider skal kunne betjene tekniske systemer | ||
+ | - Medarbeider skal kunne lese og bruke grunnlagsdata | ||
+ | - Medarbeider skal kunne fordele infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordeling | ||
+ | |||
+ | **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | ||
+ | - Medarbeider skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
+ | - Medarbeider innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | |||
+ | **Krav til pensum** \\ | ||
+ | Pensum omhandler: | ||
+ | - Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og (Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ)) | ||
+ | - Strekningsbeskrivelsen (SJN) | ||
+ | - Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
+ | - Prosessdokumentasjon i styringssystemet | ||
+ | - Network Statement | ||
+ | - Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
+ | - Brukerveiledninger for datasystemer | ||
+ | |||
+ | **Varighet på teori og praksis** \\ | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
+ | |||
+ | Opplæring gjennomføres i løpet av ca 3.mnd. | ||
+ | |||
+ | Opplæringen består av ca. 4 dager teoriundervisning (2 dager generell teori, 1 dag med fagansvarlig plansystemer og 1 dag med fagansvarlig prosessdokumentasjon) og ca. 8 dager med kurs på tekniske systemer. Den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og konstruksjon av ruter. | ||
+ | |||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan. | ||
+ | |||
+ | **Antall deltakere** \\ | ||
+ | Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
+ | |||
+ | Maks 2 deltakere kan delta under praktisk opplæring. Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | ||
+ | |||
+ | Togdriftsleder er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. | ||
+ | |||
+ | **Kompetansekrav til opplæringspersonell** \\ | ||
+ | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | |||
+ | - Utdannet som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | ||
+ | - Erfaring som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | ||
+ | |||
+ | Sensor skal ha følgende kompetanse: | ||
+ | |||
+ | - God kunnskap om Bane NORs styringssystem | ||
+ | - Utdannet som operativ ruteplanlegger | ||
+ | - Erfarings som operativ ruteplanlegger | ||
+ | - Fagansvarlig plansystemer (BEST, TPS og FIDO) | ||
+ | - Gjennomført sensorkurs | ||
+ | |||
+ | ==== Eksamen ==== | ||
+ | |||
+ | **Prinsipper for prøving / sertifisering** \\ | ||
+ | |||
+ | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
+ | |||
+ | | Karakter| Skriftlig eksamen| | ||
+ | | 5| Bestått \\ Medarbeider viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | | 4| Bestått \\ Medarbeider viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | | 3| Bestått \\ Medarbeider viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | | 2| Ikke bestått \\ Medarbeider viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | | 1|Ikke bestått \\ Medarbeider viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. \\ | | ||
+ | | 0|Eksamen ikke gjennomført\\ | | ||
+ | |||
+ | |**Karakter**|**Praktisk/ | ||
+ | |5|Bestått\\ Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet svært effektivt. Medarbeideren viser svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Medarbeideren viser svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | ||
+ | |4|Bestått\\ Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet effektivt. Medarbeideren viser god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Medarbeideren viser gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | ||
+ | |3|Bestått\\ Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet, | ||
+ | |2|Ikke bestått\\ Medarbeideren mangler helhetsforståelse og overser ulike faktorer. Medarbeideren demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
+ | |1|Ikke bestått: \\ Medarbeideren mangler helhetsforståelse og overser vesentlige faktorer. Medarbeideren demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål| | ||
+ | |0|Eksamen ikke gjennomført.\\ | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | **Retningslinjer for sensor** | ||
+ | |||
+ | **Skriftlig og praktisk/ | ||
+ | Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av sensorene og godkjennes av Leder Ruteplan. | ||
+ | |||
+ | Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen. | ||
+ | |||
+ | **Eksamener** \\ | ||
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon | ||
+ | |||
+ | På skriftlig eksamen tillates søk i Banenettet (det medarbeideren har tilgang til i en vanlig arbeidssituasjon) som hjelpemiddel. | ||
+ | |||
+ | For praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Varighet eksamen: | ||
+ | |||
+ | - Skriftlig eksamen med varighet på inntil 2 timer. | ||
+ | - Praktisk/ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Klage på eksamen** | ||
+ | |||
+ | **Klage på skriftlig eksamen** \\ | ||
+ | Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | medarbeider har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
+ | |||
+ | Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
+ | |||
+ | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
+ | |||
+ | **Klage på muntlig og praktisk/ | ||
+ | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | ||
+ | |||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Medarbeider prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | |||
+ | Medarbeider sender klagen til Leder Ruteplan. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
+ | |||
+ | Ved klage på praktisk/ | ||
+ | |||
+ | **Fusk** \\ | ||
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
+ | |||
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Leder Ruteplan rapporterer hendelsen videre til medarbeider leder. | ||
+ | |||
+ | **Repetisjon av opplæring** \\ | ||
+ | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger. \\ | ||
+ | Deltakelsen registreres i Agresso | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Revisjonshistorikk | ||
+ | |||
+ | |Versjon\\ | Dato \\ (ÅÅÅÅ-MM-DD)|Beskrivelse av endring| | ||
+ | |000|2016-03-22|Dokumentet er opprettet| | ||
+ | |001|2017-05-11|Overføring fra STY til læreplanwiki| | ||
+ | |002|2019-15-03|Revidering av læreplan| | ||
+ | |||
+ |