Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2019/03/15 11:56] ingrid_dale_bjordal File build by odt2dw plugin from fileLæreplan operativ ruteplanlegger.odt |
lp_tr:laereplan_for_operativ_ruteplanlegger [2019/03/15 14:01] ingrid_dale_bjordal |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Læreplan operativ ruteplanlegger ====== | ====== Læreplan operativ ruteplanlegger ====== | ||
- | < | ||
- | Læreplan operativ ruteplanlegger | ||
|Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | |Læreplan for:\\ |Operativ ruteplanlegger| | ||
|Kravstiller kompetanse: | |Kravstiller kompetanse: | ||
- | Eier av læreplanen | + | **Eier av læreplanen** \\ |
Konserndirektør i Kunde og trafikkdivisjonen. | Konserndirektør i Kunde og trafikkdivisjonen. | ||
- | Utarbeidet av | + | **Utarbeidet av** \\ |
Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | Leder Ruteplan Kunde og trafikkdivisjonen. | ||
- | Henvisning til gjeldende kompetansekrav | + | **Henvisning til gjeldende kompetansekrav** \\ |
Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | ||
- | Agressokode | + | **Agressokode** \\ |
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
- FO1014 - Ruteplanlegger | - FO1014 - Ruteplanlegger | ||
- | **Dokumentasjon av opplæringen** | ||
- | |||
- | Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen. | ||
+ | **Dokumentasjon av opplæringen** \\ | ||
+ | Sensor fyller ut og skriver under digitalt skjema for gjennomført eksamen. \\ | ||
Skjema sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, | Skjema sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, | ||
- | Krav til forkunnskaper | + | **Krav til forkunnskaper** \\ |
Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen | Medarbeider som skal gjennomgå opplæring som operativ ruteplanlegger må ha bestått eksamen | ||
- | |||
«toglederprøven», | «toglederprøven», | ||
- | Innledning | + | ==== Innledning |
- | + | ||
- | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitet fordeling på en sikker og effektiv måte. | + | Opplæringen har som mål å gi medarbeideren de beste faglige forutsetninger for å kunne utføre operativ kapasitet fordeling på en sikker og effektiv måte.\\ |
- | + | Operativ ruteplanlegger skal: \\ | |
- | Operativ ruteplanlegger skal | + | |
- motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet | - motta og behandle ad hoc-søknader om infrastrukturkapasitet | ||
- oppdatere gjeldende ruteplan og plan for arbeider i spor | - oppdatere gjeldende ruteplan og plan for arbeider i spor | ||
- utarbeide kunngjøringer og grafiske ruter (dagsgrafer) som grunnlag for drift og trafikkstyring | - utarbeide kunngjøringer og grafiske ruter (dagsgrafer) som grunnlag for drift og trafikkstyring | ||
+ | |||
Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | Medarbeider skal holde seg oppdatert i systemer, trafikkregler, | ||
Linje 51: | Linje 41: | ||
{{laereplan_for_operativ_ruteplanlegger_Image_0.png}} | {{laereplan_for_operativ_ruteplanlegger_Image_0.png}} | ||
- | Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet | + | **Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet** \\ |
Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides individuell plan for nye medarbeidere basert på opplæringsplan for operativ ruteplanlegger, | Togdriftsleder har ansvar for at det utarbeides individuell plan for nye medarbeidere basert på opplæringsplan for operativ ruteplanlegger, | ||
Linje 59: | Linje 48: | ||
Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | Det er hensiktsmessig å benytte styringssystemet, | ||
- | Hovedmål | + | **Hovedmål** \\ |
- | + | Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger.\\ | |
- | Opplæringen skal gi medarbeideren gode kunnskaper og holdninger i rollen som operativ ruteplanlegger. | + | |
Medarbeider vil få god systemforståelse, | Medarbeider vil få god systemforståelse, | ||
- | Innlæringsmål for kunnskaper | + | **Innlæringsmål for kunnskaper** \\ |
- Medarbeider skal kunne gjøre rede for årlig kapasitetsfordeling | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for årlig kapasitetsfordeling | ||
- Medarbeider skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | - Medarbeider skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | ||
Linje 72: | Linje 58: | ||
- Medarbeider skal ha kunnskap om trafikkregler, | - Medarbeider skal ha kunnskap om trafikkregler, | ||
- Medarbeider skal ha kunnskap om betjening av tekniske systemer. | - Medarbeider skal ha kunnskap om betjening av tekniske systemer. | ||
- | Innlæringsmål for ferdigheter | ||
+ | **Innlæringsmål for ferdigheter** \\ | ||
- Medarbeider skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | - Medarbeider skal kunne gjøre rede for sine faglige valg basert på gjeldende regler og prosedyrer. | ||
- Medarbeider skal kunne betjene tekniske systemer | - Medarbeider skal kunne betjene tekniske systemer | ||
- Medarbeider skal kunne lese og bruke grunnlagsdata | - Medarbeider skal kunne lese og bruke grunnlagsdata | ||
- Medarbeider skal kunne fordele infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordeling | - Medarbeider skal kunne fordele infrastrukturkapasitet i operativ kapasitetsfordeling | ||
- | Innlæringsmål for generell kompetanse | ||
+ | **Innlæringsmål for generell kompetanse** \\ | ||
- Medarbeider skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | - Medarbeider skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, | ||
- Medarbeider innehar nødvendige språkferdigheter, | - Medarbeider innehar nødvendige språkferdigheter, | ||
- | Krav til pensum | ||
- | |||
- | Pensum omhandler: | ||
+ | **Krav til pensum** \\ | ||
+ | Pensum omhandler: | ||
- Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og (Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ)) | - Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) og (Trafikkregler for ERTMS på Østfoldbanen østre linje (TEØ)) | ||
- Strekningsbeskrivelsen (SJN) | - Strekningsbeskrivelsen (SJN) | ||
Linje 93: | Linje 78: | ||
- Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | - Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
- Brukerveiledninger for datasystemer | - Brukerveiledninger for datasystemer | ||
- | Varighet på teori og praksis | ||
+ | **Varighet på teori og praksis** \\ | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
Linje 103: | Linje 88: | ||
Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan. | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan. | ||
- | Antall deltakere | + | **Antall deltakere** \\ |
Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | Maks 10 deltakere kan delta på opplæring samtidig på teoridelen. | ||
Linje 111: | Linje 95: | ||
Togdriftsleder er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. | Togdriftsleder er ansvarlig for å utpeke lokal veileder. | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell | + | **Kompetansekrav til opplæringspersonell** \\ |
Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | Opplæringspersonell skal ha følgende kompetanse: | ||
- Utdannet som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | - Utdannet som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | ||
- Erfaring som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | - Erfaring som ruteplanlegger (taktisk og operativ ruteplanlegger) | ||
+ | |||
Sensor skal ha følgende kompetanse: | Sensor skal ha følgende kompetanse: | ||
Linje 124: | Linje 108: | ||
- Fagansvarlig plansystemer (BEST, TPS og FIDO) | - Fagansvarlig plansystemer (BEST, TPS og FIDO) | ||
- Gjennomført sensorkurs | - Gjennomført sensorkurs | ||
- | Prinsipper for prøving / sertifisering | + | |
+ | ==== Eksamen ==== | ||
+ | |||
+ | **Prinsipper for prøving / sertifisering** \\ | ||
Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. | ||
Linje 144: | Linje 131: | ||
|0|Eksamen ikke gjennomført.\\ | | |0|Eksamen ikke gjennomført.\\ | | ||
- | Øverst i skjemaet | ||
- | Øverst i skjemaet | ||
- | Nederst i skjemaet | + | **Retningslinjer for sensor** |
- | ==== - Retningslinjer for sensor ==== | + | **Skriftlig og praktisk/ |
+ | Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av sensorene og godkjennes av Leder Ruteplan. | ||
- | ==== - Skriftlig og praktisk/ | + | Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen. |
- | + | ||
- | ==== - Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av sensorene og godkjennes av Leder Ruteplan. | + | |
- | + | ||
- | ==== - Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | ==== - Eksamener ==== | + | |
+ | **Eksamener** \\ | ||
Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeider til å utføre en bestemt funksjon | ||
Linje 170: | Linje 151: | ||
- Skriftlig eksamen med varighet på inntil 2 timer. | - Skriftlig eksamen med varighet på inntil 2 timer. | ||
- Praktisk/ | - Praktisk/ | ||
- | Øverst i skjemaet | ||
- | Nederst i skjemaet | ||
Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | Tema for eksamensoppgaver skal gjenspeile innlæringsmål, | ||
- | Øverst i skjemaet | ||
- | |||
- | Nederst i skjemaet | ||
- | |||
- | ===== - Klage på eksamen ===== | ||
- | ==== - Klage på skriftlig | + | **Klage på eksamen** |
+ | **Klage på skriftlig eksamen** \\ | ||
Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | Leder Ruteplan i kunde og trafikkdivisjonen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
Linje 192: | Linje 167: | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | ==== - Klage på muntlig og praktisk/ | + | **Klage på muntlig og praktisk/ |
Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | Medarbeider kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | ||
Linje 202: | Linje 176: | ||
Ved klage på praktisk/ | Ved klage på praktisk/ | ||
- | ==== - Fusk ==== | + | **Fusk** \\ |
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeider et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Leder Ruteplan rapporterer hendelsen videre til medarbeider leder. | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til Leder Ruteplan som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Leder Ruteplan rapporterer hendelsen videre til medarbeider leder. | ||
- | Repetisjon av opplæring | + | **Repetisjon av opplæring** \\ |
- | + | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger. | |
- | Operativ ruteplanlegger skal delta på årlig samling for ruteplanlegger. | + | |
Deltakelsen registreres i Agresso | Deltakelsen registreres i Agresso | ||
- | Godkjenning av Læreplan | ||
- | |Sted og dato| |Signatur Bane NOR / Kravstiller | | | ||
Revisjonshistorikk | Revisjonshistorikk | ||
Linje 223: | Linje 192: | ||
|000|2016-03-22|Dokumentet er opprettet| | |000|2016-03-22|Dokumentet er opprettet| | ||
|001|2017-05-11|Overføring fra STY til læreplanwiki| | |001|2017-05-11|Overføring fra STY til læreplanwiki| | ||
- | |002|2018-09-01|Revidering av læreplan| | + | |002|2019-15-03|Revidering av læreplan| |