Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
lp_tr:laereplan_for_operative_ruteplanleggere [2016/08/15 13:59] km [Tema 2: Operativ ruteplanleggers oppgaver] |
lp_tr:laereplan_for_operative_ruteplanleggere [2023/01/05 11:12] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for utdanning av operative ruteplanleggere ===== | ||
- | |||
- | ==== 1. Innledning ==== | ||
- | |||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeideren som skal tjenestegjøre som operativ ruteplanlegger har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. | ||
- | |||
- | ==== 2. Hovedmål for utdanning av operativ ruteplanlegger ==== | ||
- | |||
- | Utdanningen skal gi medarbeideren handlingskompetanse som operativ ruteplanlegger, | ||
- | |||
- | ==== 3. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | ==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | * //Utdannet ruteplanlegger // | ||
- | * //Erfaring som ruteplanlegger // | ||
- | |||
- | Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav: | ||
- | |||
- | * //Utdannet ruteplanlegger// | ||
- | * //Erfaring som ruteplanlegger// | ||
- | |||
- | //Sensorer på skriftlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav////:// | ||
- | |||
- | * //Utdannet ruteplanlegger// | ||
- | * //Objektiv og upartisk// | ||
- | * // | ||
- | |||
- | //Sensorer på praktisk//// | ||
- | |||
- | * //Utdannet ruteplanlegger// | ||
- | * //Sensorene skal samlet ha systemkompetanse og ruteplanleggererfaring// | ||
- | * //Objektiv og upartisk// | ||
- | * // | ||
- | |||
- | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
- | |||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. Maks 10 medarbeidere kan delta på teoriundervisning samtidig. | ||
- | |||
- | Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider på opplæring går sammen med veileder som er erfaren ruteplanlegger. Maksimum 1 medarbeider kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme ruteplanlegger/ | ||
- | |||
- | Opplæringen ved operativt rutekontor gjennomføres i løpet av ca 3 mnd. Opplæringen består av ca 2 dager teoriundervisning og ca. 8 dager med kurs på systemene. Den øvrige delen består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene. | ||
- | |||
- | **Læringsnivåer i læreplan** | ||
- | |||
- | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | |||
- | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
- | |||
- | Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør medarbeideren i stand til å utføre oppgavene korrekt. | ||
- | |||
- | ==== 6. Vurderinger underveis i opplæringsløpet ==== | ||
- | Togdriftsleder skal gjennomføre individuelle samtaler med kandidatene underveis i opplæringen, | ||
- | |||
- | **Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5.** | ||
- | |||
- | |< 49em 20% 80% >| | ||
- | |**Karakter**|**Skriftlig eksamen**| | ||
- | |5|Bestått\\ Medarbeideren viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskapsmålene. | | ||
- | |4|Bestått\\ Medarbeideren viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskapsmålene. | | ||
- | |3|Bestått\\ Medarbeideren viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskapsmålene. | | ||
- | |2|Ikke bestått\\ Medarbeideren viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskapsmålene.| | ||
- | |1|Ikke bestått \\ Medarbeideren viser vesentlige mangler i kunnskapsmål. | | ||
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | ||
- | |||
- | |< 49em 20% 80% >| | ||
- | |**Karakter**|**Praktisk/ | ||
- | |5|Bestått\\ Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet svært effektivt. Medarbeideren viser svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Medarbeideren viser svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | ||
- | |4|Bestått\\ Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet effektivt. Medarbeideren viser god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. Medarbeideren viser gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.| | ||
- | |3|Bestått\\ Medarbeideren fordeler banetekniske planforutsetninger og restkapasitet, | ||
- | |2|Ikke bestått\\ Medarbeideren mangler helhetsforståelse og overser ulike faktorer. Medarbeideren demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | ||
- | |1|Ikke bestått: | ||
- | |0|Eksamen ikke gjennomført.| | ||
- | |||
- | ==== 7. Gjennomføring av eksamen ==== | ||
- | |||
- | === 7.1 Eksamener === | ||
- | |||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner medarbeideren til å utføre en bestemt funksjon. | ||
- | |||
- | Læreplan for utdanning av operative ruteplanleggere har følgende eksamener: | ||
- | |||
- | * Skriftlig eksamen | ||
- | * Praktisk/ | ||
- | |||
- | Gjennom utdanningen kreves at begge eksamener bestås. | ||
- | |||
- | Togdriftsleder har ansvar for å bestille sensor og organisere gjennomføringen av eksamenene. Sensorveiledning skal foreligge før gjennomføring av eksamen. | ||
- | |||
- | På skriftlig eksamen tillates følgende hjelpemidler: | ||
- | |||
- | * Trafikkregler for Jernbaneverkets nett | ||
- | * Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett | ||
- | |||
- | På praktisk/ | ||
- | |||
- | * Brukermanualer for TPS og FIDO | ||
- | |||
- | === 7.2 Skriftlig eksamen === | ||
- | |||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 2 timer. | ||
- | |||
- | Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise handlingskompetanse i kunngjøringer og kommunikasjon og gjør rede for operativ ruteplanleggers oppgaver på ulike nivåer; langtidsplanlegging, | ||
- | |||
- | For å bestå eksamen må medarbeideren oppnå karakter 3. Bestått skriftlig eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som operativ ruteplanlegger. | ||
- | |||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og medarbeideren vil få veiledning i denne perioden. Oppnår medarbeideren mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som operativ ruteplanlegger avsluttes. | ||
- | |||
- | === 7.3 Praktisk/ | ||
- | |||
- | Praktisk/ | ||
- | |||
- | For å bestå eksamen må Medarbeideren oppnå karakter 3. | ||
- | |||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny praktisk muntlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk, og medarbeideren vil få veiledning i denne perioden. Oppnår medarbeideren mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som operativ ruteplanlegger avsluttes. | ||
- | |||
- | ==== 8. Oppnevning av sensor ==== | ||
- | |||
- | === 8.1 Skriftlig eksamen === | ||
- | |||
- | Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av sensorene og godkjennes av Leder Ruteplan. | ||
- | |||
- | === 8.2 Praktisk/ | ||
- | |||
- | Det oppnevnes to sensorer, en av leder Ruteplan, og en av togdriftsleder. Praktisk/ | ||
- | |||
- | Det utarbeides to oppgavesett til praktisk muntlig eksamen. | ||
- | |||
- | Sensorene fyller ut og skriver under skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og markedsdivisjonen som ligger i styringssystemet, | ||
- | |||
- | ==== 9. Klage på eksamen ==== | ||
- | |||
- | === 9.1 Klage på skriftlig eksamen === | ||
- | |||
- | Medarbeideren kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor trafikksjefen innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Medarbeideren trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | |||
- | Trafikksjefen skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
- | |||
- | Medarbeideren har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
- | |||
- | Leder Ruteplan oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av Leder Ruteplan utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | ||
- | |||
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
- | |||
- | === 9.2 Klage på praktisk/ | ||
- | |||
- | Medarbeideren kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ | ||
- | |||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av medarbeiderens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
- | |||
- | Medarbeideren sender klagen til trafikksjefen. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av trafikksjef, | ||
- | |||
- | Ved klage på muntlig eller praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom medarbeideren får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og medarbeideren har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere medarbeideren. | ||
- | |||
- | === 9.3 Fusk === | ||
- | |||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi medarbeideren et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | ||
- | |||
- | * Bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til togdriftsleder som kan utelukke medarbeideren fra videre deltakelse i eksamen. | ||
- | |||
- | ==== 10. Krav til praksis etter bestått prøve ==== | ||
- | |||
- | //Det stilles ikke //// | ||
- | |||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | |||
- | ==== Tema 1: Innføring ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform: | ||
- | |||
- | **Leksjon 1: Ruteplanleggers funksjoner og oppgaver** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal få kjennskap til rammene for ruteplanleggers funksjoner og oppgaver:\\ - Network statement \\ - Fordelingsforskriften \\ - Jernbaneverkets prosess " | ||
- | |||
- | **Leksjon 2: Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTF)** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kunne forklare innholdet i banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen| | | ||
- | |||
- | **Leksjon 3: Fordele restkapasitet** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kunne forklare hva som menes med restkapasitet til infrastrukturforvalter og jernbaneforetak| | | ||
- | |||
- | **Leksjon 4: Grensesnitt mot prosess Styre trafikken** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kunne forklare hva som leveres fra TPS til distribusjonsportalen FIDO:\\ - Til togleder \\ - Til togekspeditør \\ - Til fører \\ - Hovedsikkerhetsvakt \\ - Leder for el-sikkerhet \\ - Toginformatør \\ - Jernbaneforetak| | | ||
- | |||
- | **Leksjon 5: Kunngjøringer og sirkulærer** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kunne forklare:\\ - Innhold i kunngjøringer og sirkulærer, | ||
- | |||
- | **Leksjon 6: Datasystemer og verktøy** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kunne forklare:\\ - Hvilke datasystemer og verktøy som brukes \\ - Hvor brukermanualer og support finnes| | | ||
- | |||
- | ==== Tema 2: Operativ ruteplanleggers oppgaver ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform: | ||
- | |||
- | **Leksjon 7: Operativ ruteplanleggers oppgaver** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for:\\ \\ - Detaljplanlegging og iverksettelse banetekniske planforutsetninger fastlagt i ruteplan \\ \\ Fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter og jernbaneforetak \\ - Sporplaner \\ - Togbøker \\ - Grafiske ruter \\ \\ - Utarbeidelse av kunngjøringer om midlertidige endringer i infrastruktur \\ \\ - Mottak av bestillinger av ruteleier og arbeid i spor \\ \\ - Hensikt med og bruk av elsikkerhetsplaner|Medarbeideren skal mestre \\ operativ ruteplanlegger sine \\ oppgaver\\ \\ Medarbeideren skal demonstrere \\ gode kommunikasjons – og samarbeidsevner\\ | | ||
- | |||
- | **Leksjon 8: Lokale forhold i toglederområdene** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for toglederområdene og særskilte forhold ved:\\ - Stasjoner \\ - Sidespor \\ - Holdeplasser \\ - Planoverganger \\ - Blokkposter \\ - Hensettingsområder \\ - Kontaktledningsanlegg \\ - særbestemmelser \\ \\ Medarbeideren skal gjøre rede for de spesielle forholdene som gjelder for ruter på strekning med:\\ - Akseltellere \\ - ERTMS \\ - Strekning uten fjernstyring \\ \\ Medarbeider kjenne til at evt. endringer i sikringsanlegg blir bekjentgjort i S-sirkulære\\ |Mestre operativ ruteplanleggers oppgaver og hensynta lokale forhold ved \\ kapasitetsfordeling| | ||
- | |||
- | **Leksjon 9: Banetekniske planforutsetninger** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for fremgangsmåten ved planlagte avvik:\\ - Varighet \\ - Kompleksitet \\ - Kontakt med jernbaneforetak \\ - Utarbeide forslag til ruteplan|Mestre operativ ruteplanleggers \\ oppgaver ved planlagte avvik;\\ - Detaljplanlegge midlertidig togproduksjon \\ - Gjøre avrop og utarbeide lokale korttidsavtaler om sportilgang \\ - Avtale intern arbeidsfordeling \\ - Vurdere omfang og konsekvens av planlagt sportilgang \\ - Ved behov innkalle til koordineringsmøte for å avklare detaljer \\ - Motta og samordne bestillinger \\ - Utarbeide og distribuere kunngjøringer \\ \\ Demonstrere gode kommunikasjons – og samarbeidsevner| | ||
- | |||
- | **Leksjon 10: Fordele restkapasitet til infrastrukturforvalter** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for:\\ \\ Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, herunder: \\ - Togleders og togekspeditørs ansvar og roller \\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Kjøring av tog \\ - Anleggsområde jernbane \\ - Bruk av elsikkerhetsplan, | ||
- | |||
- | **Leksjon 11: Fordele restkapasitet til jernbaneforetak** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for:\\ - Krav til innhold i ruter for tog \\ - Bestilling av ekstratog \\ - Avbestilling/ | ||
- | |||
- | **Leksjon 12: Spesialtransporter og farlig gods** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for:\\ - De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport \\ - Kundens informasjonsplikt \\ - Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet \\ - Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN|Medarbeideren skal mestre \\ utarbeidelse av ruter for spesialtransport\\ | | ||
- | |||
- | **Leksjon 13: Bistå togleder ved oppståtte større avvik i togtrafikken** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kjenne til sin funksjon og oppgaver ved oppståtte avvik:\\ - Bistå togleder \\ - Skaffe seg oversikt over situasjonen \\ - Etter avtale med togleder innstille tog og/eller lage nye ruter \\ - Utarbeide nødvendige kunngjøringer \\ \\ Medarbeideren skal kjenne til gjeldende aksjonskort|Medarbeideren skal mestre utarbeidelser av kunngjøringer i FIDO\\ \\ Medarbeideren skal demonstrere gode kommunikasjons – og samarbeidsevner\\ | | ||
- | |||
- | ==== Tema 3: Tekniske systemer ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform: | ||
- | |||
- | **Leksjon 14: Rutebestillingssystemet BEST** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal ha kjennskap til:\\ - Hva BEST er og brukes til \\ - Funksjoner i BEST|Kunne finne fram status for bestillinger i BEST\\ | | ||
- | |||
- | **Leksjon 15: Planleggingssystemet TPS** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal kunne beskrive:\\ - Hvordan TPS-systemet fungerer \\ - Grensesnitt mot andre systemer \\ - Hvilken informasjon kommer inn til TPS \\ - Hvilken informasjon leveres fra TPS \\ \\ Medarbeideren skal gjøre rede for:\\ - Bruk av TPS \\ - Sammenhengen mellom BEST, TPS og FIDO|Medarbeideren skal mestre bruk av TPS\\ | | ||
- | |||
- | **Leksjon 16: Registrerings- og distribusjonssystemet FIDO** | ||
- | |||
- | |<49em 60% 40%>| | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Medarbeideren skal gjøre rede for betjening av FIDO:\\ - Registreringsportal \\ - Distribusjonsportal \\ \\ Medarbeideren skal kjenne til hvordan reserveløsning for FIDO fungerer.|Medarbeideren skal kunne mestre bruk av FIDO.\\ | | ||
- | |||
- | ==== 10. Pensum ==== | ||
- | |||
- | Trafikkregler for Jernbaneverkets nett, kap. 1, 2 og 8 (TJN) | ||
- | |||
- | Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett (SJN) | ||
- | |||
- | Brukermanual for BEST-K | ||
- | |||
- | Brukermanual for TPS | ||
- | |||
- | Brukermanual for FIDO | ||
- | |||
- | STY-600144 Kravoversikt prosess Fordele infrastrukturkapasitet | ||
- | |||
- | STY-600153 Iverksette ruteplan (prosedyre) | ||
- | |||
- | STY-600154 Prosedyre for å detaljplanlegge og iverksette fastlagte banetekniske planforutsetninger | ||
- | |||
- | STY-600155 Prosedyre for å vurdere midlertidig endring av driftsform | ||
- | |||
- | STY-600156 Fordele restkapasitet til infrastrukturforvalter (prosedyre) | ||
- | |||
- | STY-600157 Fordele restkapasitet til jernbaneforetak (prosedyre) | ||
- | |||
- | STY-600158 Utarbeide driftsoperative kunngjøringer (instruks) | ||
- | |||
- | STY-600159 Anbefalt tekst i driftsoperative kunngjøringer | ||
- | |||
- | STY-603222 Innmelding av midlertidige endringer i jernbaneinfrastruktur (skjema) | ||
- | |||
- | STY-602720 Grafiske ruter (dagsgraf) og visning av tildelt kapasitet (brukerveiledning) | ||
- | |||
- | STY-603367 Registrere driftsoperative kunngjøringer i FIDO (instruks) | ||
- | |||
- | STY-600171 Infrastrukturrapport (brukerveiledning) | ||
- | |||
- | STY-603637 Distribusjonsportalen FIDO – symboler og aktivitetskoder (brukerveiledning) | ||
- | |||
- | STY-602474 Fordele, motta og viderefordele kunngjøringer og sirkulærer (instruks) | ||
- | |||
- | STY-602891 Togreiser for medlemmer av den kongelige familie (instruks) | ||
- | |||
- | STY-600161 Skjema for rutebestilling | ||
- | |||
- | ==== 11. Revisjonshistorikk ==== | ||
- | |||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | ||
- | |000|23.03.2016|Dokumentet opprettet| | ||
- | |001| |Versjon 000 publisert i wiki| |