Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/06/09 09:51] larhed [Tema 1: Lokale forhold] |
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/04 16:50] km [Tema 1: Lokale forhold] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for togekspeditører ved Loenga ===== | + | ===== Læreplan for togekspeditører ved stillverk |
- | < | + | |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | ||
Linje 38: | Linje 38: | ||
Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
**Vurderinger underveis i opplæringsløpet** \\ | **Vurderinger underveis i opplæringsløpet** \\ | ||
Linje 73: | Linje 73: | ||
|000|25.06.14|Dokumentet opprettet| | |000|25.06.14|Dokumentet opprettet| | ||
|001|02.12.15|Slettet leksjon Særskilte forhold vedr spor, endret leksjon 5 tema Lokale forhold og leksjon 1 tema Trafikkstyring| | |001|02.12.15|Slettet leksjon Særskilte forhold vedr spor, endret leksjon 5 tema Lokale forhold og leksjon 1 tema Trafikkstyring| | ||
+ | |002| |Publisert i wiki| | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
Linje 93: | Linje 93: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), | + | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), |
|// | |// | ||
Linje 118: | Linje 118: | ||
**Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegget** | **Leksjon 1: Innføring i betjening av sikringsanlegget** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ \\ Gjøre rede for: | + | |Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ \\ Gjøre rede for: |
- | | **Pensum**|Brukermanual Ebicos 900\\ Befaring Oslo gate\\ | | | + | | //**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900\\ Befaring Oslo gate\\ | | |
**Leksjon 2: Kommandoer** | **Leksjon 2: Kommandoer** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - Skiftevei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Tognummer \\ - Alarmer og alarmlister|Mestre betjening av sikringsanlegget| | + | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - Skiftevei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Tognummer \\ - Alarmer og alarmlister|Mestre betjening av sikringsanlegget| |
- | |**Pensum**|Brukermanual Ebicos 900| | | + | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | |
**Leksjon 3: Togveier** | **Leksjon 3: Togveier** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Stilling av hovedtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av dvergtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Nødutløsing av togveier \\ - Sperre og frigi spor \\ - Nødstopp \\ - Alarmer og alarmlister \\ - Tognummer \\ \\ Skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Mestre betjening av sikringsanleggene\\ | | + | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Stilling av hovedtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av dvergtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Nødutløsing av togveier \\ - Sperre og frigi spor \\ - Nødstopp \\ - Alarmer og alarmlister \\ - Tognummer \\ \\ Skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Mestre betjening av sikringsanleggene\\ | |
- | |Pensum|Brukermanual Ebicos 900\\ | | | + | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900\\ | | |
**Leksjon 4: Lokale områder** | **Leksjon 4: Lokale områder** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Forklare og vise kommando | + | |Forklare og vise kommando |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | |
**Leksjon 5: Sporveksler** | **Leksjon 5: Sporveksler** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | + | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ |
- | | **Pensum**| Brukermanual Ebicos 900| | | + | | //**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | |
**Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** | **Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Gjør rede for bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget.\\ \\ Gjøre rede for de ulike fargekodenes betydning ved feil.\\ \\ Skal kjenne til skjema for reparasjonsarbeider. |Kunne utføre oppgaver iht rutinene når det oppstår feil på sikringsanlegget \\ | | + | |Gjør rede for bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget.\\ \\ Gjøre rede for de ulike fargekodenes betydning ved feil.\\ \\ Skal kjenne til skjema for reparasjonsarbeider. |Kunne utføre oppgaver iht rutinene når det oppstår feil på sikringsanlegget \\ | |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | |
==== Tema 3: Trafikkstyring ==== | ==== Tema 3: Trafikkstyring ==== | ||
Linje 156: | Linje 156: | ||
**Leksjon 1: Oversikt over trafikkbildet** | **Leksjon 1: Oversikt over trafikkbildet** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | + | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3| | |
**Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | | + | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ | | |
**Leksjon 3: Arbeid i spor** | **Leksjon 3: Arbeid i spor** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | + | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | |
- | |**Pensum** | + | |//**Pensum**// | | |
**Leksjon 4: Farlig gods** | **Leksjon 4: Farlig gods** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ | + | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ Lokal beredskapsplan/ |