Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/06/09 09:53] larhed [Tema 2: Sikringsanlegg GS/ Ebicos 900] |
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/04 16:50] km [Tema 2: Sikringsanlegg GS/ Ebicos 900] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for togekspeditører ved Loenga ===== | + | ===== Læreplan for togekspeditører ved stillverk |
- | < | + | |
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | ||
Linje 38: | Linje 38: | ||
Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
**Vurderinger underveis i opplæringsløpet** \\ | **Vurderinger underveis i opplæringsløpet** \\ | ||
Linje 73: | Linje 73: | ||
|000|25.06.14|Dokumentet opprettet| | |000|25.06.14|Dokumentet opprettet| | ||
|001|02.12.15|Slettet leksjon Særskilte forhold vedr spor, endret leksjon 5 tema Lokale forhold og leksjon 1 tema Trafikkstyring| | |001|02.12.15|Slettet leksjon Særskilte forhold vedr spor, endret leksjon 5 tema Lokale forhold og leksjon 1 tema Trafikkstyring| | ||
+ | |002| |Publisert i wiki| | ||
===== Tema og leksjoner ===== | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
Linje 93: | Linje 93: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), | + | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), |
|// | |// | ||
Linje 143: | Linje 143: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | + | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ |
| // | | // | ||
Linje 156: | Linje 156: | ||
**Leksjon 1: Oversikt over trafikkbildet** | **Leksjon 1: Oversikt over trafikkbildet** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | + | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3| | |
**Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | | + | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ | | |
**Leksjon 3: Arbeid i spor** | **Leksjon 3: Arbeid i spor** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | + | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | |
- | |**Pensum** | + | |//**Pensum**// | | |
**Leksjon 4: Farlig gods** | **Leksjon 4: Farlig gods** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ | + | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ |
- | |**Pensum**\\ | + | |//**Pensum**//: \\ Lokal beredskapsplan/ |