Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/04 16:44] km |
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_loenga [2016/08/04 16:52] km |
||
---|---|---|---|
Linje 16: | Linje 16: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | //Det kreves signalfaglig kompetanse ved gjennomgang av sikringsanleggene.// | ||
Linje 38: | Linje 38: | ||
Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | Områdesjef har ansvar for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
**Vurderinger underveis i opplæringsløpet** \\ | **Vurderinger underveis i opplæringsløpet** \\ | ||
Linje 82: | Linje 82: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Oslo S, hvilket sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål. \\ |Skal ha god kjennskap til området.\\ | | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Oslo S, hvilket sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål. \\ |Skal ha god kjennskap til området.\\ | | ||
- | |//**Pensum**// \\ | | | + | |**Pensum**: \\ | | |
**Leksjon 2: Sporområder og grenser ** | **Leksjon 2: Sporområder og grenser ** | ||
Linje 88: | Linje 88: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området. | |Kunne gjøre rede for hva som styres av henholdsvis txp Loenga, togleder og Lodalen.\\ \\ Kunne redegjøre for adkomstmuligheter til/fra Loenga:\\ - Østfoldbanen \\ - Hovedbanen / Kværner / Romeriksporten / Bryn / Godstogsporet \\ - Sjursøya \\ - Lodalen \\ \\ Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og sporoversikt.|Skal ha god kjennskap til området. | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3\\ Skjematisk plan| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Lokal skifting** | **Leksjon 3: Lokal skifting** | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), | + | |Kunne gjøre rede for mulighetene for å frigi for lokal skifting i område 430 Loenga nord, mot toghallen syd (Dreibenken), |
- | |//**Pensum**//: \\ D-sirkulære. Oversikt over togselskap| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 4: Hjelpelokomotiv** | **Leksjon 4: Hjelpelokomotiv** | ||
Linje 100: | Linje 100: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | | Kunne gjøre rede for påsett av hjelpelokomotiv i tog\\ \\ Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre. |Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt. 3.3| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44** | **Leksjon 5: Særskilte forhold dvergsignal 44** | ||
Linje 106: | Linje 106: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», | | Gjøre rede for sikkerhetsbarrieren ved signal 44 Varsom kjøring tillatt «flankesikring», | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt. 3.3| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | **Leksjon 6: Helse, miljø og sikkerhet (HMS)** | ||
Linje 112: | Linje 112: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| Kjenne til:\\ - Hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, | | Kjenne til:\\ - Hovedtrekkene i helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, | ||
- | |//**Pensum**//: \\ HMS håndbok\\ Instruks for bruk av verneutstyr\\ | | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 2: Sikringsanlegg GS/ Ebicos 900 ==== | ==== Tema 2: Sikringsanlegg GS/ Ebicos 900 ==== | ||
Linje 120: | Linje 120: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ \\ Gjøre rede for: | |Kunne forklare sammenhengen mellom sikringsanlegget i Oslo gate og manøverplass Loenga\\ \\ Gjøre rede for: | ||
- | | //**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900\\ Befaring Oslo gate\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Kommandoer** | **Leksjon 2: Kommandoer** | ||
Linje 126: | Linje 126: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - Skiftevei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Tognummer \\ - Alarmer og alarmlister|Mestre betjening av sikringsanlegget| | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Bilde og skjerm \\ - Operatørbemyndigelse \\ - Togvei \\ - Skiftevei \\ - Nødutløsing \\ - Sperring \\ - Sporveksler \\ - Tognummer \\ - Alarmer og alarmlister|Mestre betjening av sikringsanlegget| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Togveier** | **Leksjon 3: Togveier** | ||
Linje 132: | Linje 132: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Stilling av hovedtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av dvergtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Nødutløsing av togveier \\ - Sperre og frigi spor \\ - Nødstopp \\ - Alarmer og alarmlister \\ - Tognummer \\ \\ Skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Mestre betjening av sikringsanleggene\\ | | |Forklare og betjene kommandoer for:\\ - Stilling av hovedtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Stilling av dvergtogvei og indikeringenes betydning i denne \\ - Nødutløsing av togveier \\ - Sperre og frigi spor \\ - Nødstopp \\ - Alarmer og alarmlister \\ - Tognummer \\ \\ Skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Mestre betjening av sikringsanleggene\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 4: Lokale områder** | **Leksjon 4: Lokale områder** | ||
Linje 138: | Linje 138: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare og vise kommando | |Forklare og vise kommando | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 5: Sporveksler** | **Leksjon 5: Sporveksler** | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ | + | |Forklare og vise:\\ - Lokalavlåse og låse opp sporveksler \\ - Sporvekselstilling i signalbildet \\ - Sporveksel ute av kontroll \\ - Oppkjørt sporveksel \\ - Lokalstillere \\ - Sporvekselstilling (høyre/ |
- | | //**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** | **Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** | ||
Linje 150: | Linje 150: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjør rede for bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget.\\ \\ Gjøre rede for de ulike fargekodenes betydning ved feil.\\ \\ Skal kjenne til skjema for reparasjonsarbeider. |Kunne utføre oppgaver iht rutinene når det oppstår feil på sikringsanlegget \\ | | |Gjør rede for bestemmelsene og mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget.\\ \\ Gjøre rede for de ulike fargekodenes betydning ved feil.\\ \\ Skal kjenne til skjema for reparasjonsarbeider. |Kunne utføre oppgaver iht rutinene når det oppstår feil på sikringsanlegget \\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Brukermanual Ebicos 900| | | + | |**Pensum**: |
==== Tema 3: Trafikkstyring ==== | ==== Tema 3: Trafikkstyring ==== | ||
Linje 158: | Linje 158: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | |Kjenne til de særskilte rutinene og samarbeidet med Sjursøya havn\\ \\ Kunne planlegge effektiv trafikkstyring i situasjon med redusert sporkapasitet i fm utbygging av Follobanen\\ |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Strekningsbeskrivelse for Jernbaneverkets nett pkt 3.3| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | **Leksjon 2: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | ||
Linje 164: | Linje 164: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Loenga\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Arbeid i spor** | **Leksjon 3: Arbeid i spor** | ||
Linje 170: | Linje 170: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | ||
- | |//**Pensum**// | | | + | |**Pensum**: | | |
**Leksjon 4: Farlig gods** | **Leksjon 4: Farlig gods** | ||
Linje 176: | Linje 176: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Lokal beredskapsplan/ | + | |**Pensum**: |