Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_ski [2016/08/04 16:39] km [5. System for å sikre god kvalitet i gjennomføringen av opplæringen] |
lp_tr:laereplan_for_togekspeditor_ved_stillverk_ski [2017/03/23 11:01] chrane [2. Krav til forkunnskaper] endret referanse for helsekrav |
||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som txp på Ski stasjon har tilstrekkelig kompetanse i lokale forhold og betjening av stillverket. | Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som txp på Ski stasjon har tilstrekkelig kompetanse i lokale forhold og betjening av stillverket. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ==== 2. Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | // | + | // |
==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ==== 3. Kompetansekrav til opplæringspersonell ==== | ||
Linje 83: | Linje 83: | ||
**Leksjon 1: Sporområder** | **Leksjon 1: Sporområder** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Få oversikt over sporområder og grensesnitt på Ski stasjon\\ \\ Få forståelse av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | | |Få oversikt over sporområder og grensesnitt på Ski stasjon\\ \\ Få forståelse av viktigheten av god kjennskap til området\\ | | | ||
- | |//**Pensum**// | | | + | |**Pensum** | | |
**Leksjon 2: Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold** | **Leksjon 2: Bli kjent med stasjonsområdet og spesielle forhold** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Ski stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål \\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av togleder og hvilke som styres av Txp: \\ - Signalbilder \\ - Plassering av signaler \\ - Avstander \\ - Overgang til midtplattform \\ - Lokstall \\ - Baneavd| | | |Kunne forklare hvordan det geografiske området er inndelt på Ski stasjon, hvilke sikringsanlegg som finnes, hvilke spor som benyttes til ulike formål \\ \\ Kunne forklare hvilke spor som styres av togleder og hvilke som styres av Txp: \\ - Signalbilder \\ - Plassering av signaler \\ - Avstander \\ - Overgang til midtplattform \\ - Lokstall \\ - Baneavd| | | ||
- | |//**Pensum**// \\ | | | + | |**Pensum** \\ | | |
==== Tema 2: Betjening av stillverk ==== | ==== Tema 2: Betjening av stillverk ==== | ||
Linje 97: | Linje 99: | ||
**Leksjon 1: Skjematisk plan og forriglingstabell** | **Leksjon 1: Skjematisk plan og forriglingstabell** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og forriglingstabell\\ | | | |Kunne forklare innholdet i skjematiske plan og forriglingstabell\\ | | | ||
- | |//**Pensum**//|Skjematisk plan forriglingstabell| | + | |**Pensum**:\\ Skjematisk plan forriglingstabell| |
**Leksjon 2: Innføring i betjening av sikringsanlegg ** | **Leksjon 2: Innføring i betjening av sikringsanlegg ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjennomgang av stillverksinstruks: | |Gjennomgang av stillverksinstruks: | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Stillverksinstruks\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 3: Betjening av sikringsanlegg** | **Leksjon 3: Betjening av sikringsanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Forklare: | |Forklare: | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Stillverksinstruks\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 4: Betjening av sikringsanlegg** | **Leksjon 4: Betjening av sikringsanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler \\ - Sporvekselvarme for Nord og syd \\ - Indikeringer|Demonstrere og mestre \\ betjening av sikringsanlegg\\ | | |Gjøre rede for:\\ - Betjening av sikringsanlegg \\ - Signalbilder \\ - Identifikasjon av signaler \\ - Sporvekselvarme for Nord og syd \\ - Indikeringer|Demonstrere og mestre \\ betjening av sikringsanlegg\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Stillverksinstruks\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 5: Betjening av betjeningspanel** | **Leksjon 5: Betjening av betjeningspanel** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Mestre betjening av betjeningspanel: | + | | |
- | |//**Pensum**//: \\ Stillverksinstruks| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** | **Leksjon 6: Feil på sikringsanlegg** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hvilke alarmer som kan komme\\ \\ Kjenne til hvilke alarmer som skal meldes videre\\ \\ Kjenne til mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget\\ |Mestre situasjoner \\ med feil| | |Kjenne til hvilke alarmer som kan komme\\ \\ Kjenne til hvilke alarmer som skal meldes videre\\ \\ Kjenne til mulighetene når det oppstår feil på sikringsanlegget\\ |Mestre situasjoner \\ med feil| | ||
- | |//**Pensum**// | | | + | |**Pensum** | | |
**Leksjon 7: Registrere tognummer** | **Leksjon 7: Registrere tognummer** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre korrekt registrering av tognummer i Ebicos\\ | | | |Utføre korrekt registrering av tognummer i Ebicos\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Kodeoversikt Ebicos| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 8: Framføring av skift til/fra lokstallen** | **Leksjon 8: Framføring av skift til/fra lokstallen** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til hva det er plass til i lokstallen, og i hvilken rekkefølge det bør stalles\\ \\ Kjenne til veksler ved lokstallen som fører må stille| Mestre framføring av skift til/fra lokstallen\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ \\ Mestre utarbeidelse av avviksplan for lokstall| | |Kjenne til hva det er plass til i lokstallen, og i hvilken rekkefølge det bør stalles\\ \\ Kjenne til veksler ved lokstallen som fører må stille| Mestre framføring av skift til/fra lokstallen\\ \\ Utføre korrekt kommunikasjon\\ \\ Mestre utarbeidelse av avviksplan for lokstall| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Lokstallplan| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 9: Togbok** | **Leksjon 9: Togbok** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Demonstrere korrekt bruk av togbok for Ski\\ | | | |Demonstrere korrekt bruk av togbok for Ski\\ | | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Togoppgave\\ Togbok\\ | | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 10 Samspill med Drops** | **Leksjon 10 Samspill med Drops** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Utføre korrekt kommunikasjon| | | |Utføre korrekt kommunikasjon| | ||
- | |//**Pensum**//: \\ D-sirkulære| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 11: Oversikt over trafikkbildet** | **Leksjon 11: Oversikt over trafikkbildet** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | | |Sørge for effektiv trafikkavvikling, | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Ebicos skjerm\\ Vicos skjerm| | | + | |**Pensum**: |
**Leksjon 12: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | **Leksjon 12: Ulike hjelpemidler og interne rutiner** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Ski\\ | | | |Mestre betjening av:\\ - TTS/FIDO \\ - PIA \\ - PIMS \\ \\ Demonstrere fordeling av ordre til tog og til personalet på Ski\\ | | ||
- | |//**Pensum**// \\ | | | + | |**Pensum** \\ | | |
**Leksjon 13: Arbeid i spor** | **Leksjon 13: Arbeid i spor** | ||
+ | |||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
| |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | | |Mestre flere arbeider i spor, samtidig som man sikrer flyt i togtrafikken.\\ | | ||
- | |//**Pensum**//| | | + | |**Pensum**| | |
** Leksjon 14: Farlig gods** | ** Leksjon 14: Farlig gods** | ||
+ | |||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ | |Kjenne til at det er landingsplass for farlig gods på Rosenholm|Iverksette tiltak/ | ||
- | |//**Pensum**//: \\ Lokal beredskapsplan/ | + | |**Pensum**: |