Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 11:00] larhed [Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 12:34] larhed [Tema 5: Betjening av sikringsanlegg] |
** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** | ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise KjørAspiranten skal få innføring i\\ - Kryssingsordre - ForbikjøringsordreAspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave - Demonstrere korrekt sending og mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer \\ og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid \\ i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som \\ ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| |
| |
** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** | ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog - Kunngjøringer og sirkulærer - Kommunikasjon - Hvor man finner informasjon - System og fordeling av operative kunngjøringerAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| |
| |
==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== |
** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** | ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | |
| |
** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** | ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for \\ - det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. - hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanleggAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | |
| |
** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** | ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | |
| |
==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== |