lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 12:37]
larhed [Tema 6: Arbeid i spor]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 12:54]
larhed [Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon]
Linje 420: Linje 420:
 ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\   inn og utkjøring av tog   sikring av togvei  txps nærvær på plattform eller ved togvei  avgangsprosedyre  kryssingsforandring  endring av togs rekkefølgeAspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler  - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog  \\ Sikring av togvei \\ Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ Avgangsprosedyre \\ Kryssingsforandring \\ Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\   - Kjøring forbi hovedsignaler  - Kjøring forbi dvergsignaler  - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør  - Korrekt kommunikasjonAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal kunne gjøre rede for bestemmelser om:\\   - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal    - Korrekt kommunikasjonAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\   - Kryssingsforandringer generelt  - Kryssingsordre  - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget  - Endring av togs rekkefølgeAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Mestre de ulike situasjoner \\ hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** ** Leksjon 7.7: Mindre endringer **
  
-|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om: \\   - Endret togstopp  - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning  - Passasjerers avstigning utenfor plattformAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\   - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon   - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere  - Utføre korrekt kommunikasjon  - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.  - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon|+^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
 +|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter. \\ - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon|
  
 ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ====
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane