Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 12:37] larhed [Tema 6: Arbeid i spor] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 12:54] larhed [Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon] |
** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** | ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - inn og utkjøring av tog - sikring av togvei - txps nærvær på plattform eller ved togvei - avgangsprosedyre - kryssingsforandring - endring av togs rekkefølgeAspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** | ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal kunne gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler - Kjøring forbi dvergsignaler - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør - Korrekt kommunikasjonAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** | ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal kunne gjøre rede for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal - Korrekt kommunikasjonAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** | ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt - Kryssingsordre - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget - Endring av togs rekkefølgeAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner \\ hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** | ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** | ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** | ** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om: \\ - Endret togstopp - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning - Passasjerers avstigning utenfor plattformAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere - Utføre korrekt kommunikasjon - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter. - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter. \\ - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon| |
| |
==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== |