Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
|
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 12:54] larhed [Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:03] larhed [Tema 8: Ulykker - beredskap] |
** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner - Mestre rapportskriving. - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner \\ - Mestre rapportskriving. \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** | ** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor - Påkjørsel av personer - Påkjørsel av dyr - Påkjørsel av kjøretøy - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter i og ved jernbaneinfrastrukturen - Hvordan txp berøres av uregelmessigheter og feil på kjøretøy - Melding av uhell og uregelmessigheterAspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter \\ i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan txp berøres av uregelmessigheter og \\ feil på kjøretøy \\ - Melding av uhell og uregelmessigheter \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
** Leksjon 8.3: Farlig gods ** | ** Leksjon 8.3: Farlig gods ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak - Farlig gods og merking - Rutiner for varsling og håndtering - Rutiner for evakuering - Spesialtransporter|**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon.\\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ | | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av \\ oppstått situasjon.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ | |
| |
** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** | ** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** |
| |
|**Undervisnings-faktorer**\\ |**Kunnskapsmål:**\\ Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |**Ferdighetsmål:**\\ Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder| | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder| |
| |
=== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp === | === Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp === |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. |
| |
|**Kommunikasjon og teamarbeid**| | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ |
| - Uttrykker seg kortfattet og tydelig - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner - Videreformidler relevant informasjon til txp på nabostasjon / togleder - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger - Har en god og naturlig tone med sine kolleger - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre - Hjelper til ved behov - Søker aktivt informasjon fra andre| | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ - Videreformidler relevant informasjon til txp på nabostasjon / togleder \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Hjelper til ved behov \\ - Søker aktivt informasjon fra andre| |
|**Situasjonsbevissthet og fremsynthet**| | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ |
| - Gjør gode prioriteringer - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | | |- Gjør gode prioriteringer \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | |
|**Oppgavehåndtering og selvinnsikt**| | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ |
| - Er bevisst på og håndterer målkonflikter - Stiller på jobb uthvilt og i form - Håndterer distraksjoner godt - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet - Ber om hjelp når det er behov - Fornuftig bruk av pauser| | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Stiller på jobb uthvilt og i form \\ - Håndterer distraksjoner godt \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Fornuftig bruk av pauser| |
|**Togekspeditørrollen, lederskap**| | ^Togekspeditørrollen, lederskap^ |
| - Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet - Griper inn når det er “påkrevd” - Stoler på seg selv og egne beslutninger - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer - Gir klare og utvetydige instruksjoner| | |- Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ - Griper inn når det er “påkrevd” \\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| |