Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:03] larhed [Tema 6: Arbeid i spor] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:08] larhed [Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon] |
** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** | ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** |
| |
^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ | | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ | |
| |
** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** | ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** |
| |
^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ | | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ | |
| |
** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** |
| |
^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.| | |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.| |
| |
** Leksjon 3.4: Skifting ** | ** Leksjon 3.4: Skifting ** |
| |
^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.| | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.| |
| |
==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== |
** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** | ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** |
| |
^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer \\ og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid \\ i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som \\ ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| |
| |
** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** | ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** |
| |
^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| | |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| |
| |
==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== |
** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** | ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** |
| |
^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | |
| |
** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** | ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** |
| |
^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | |
| |
** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** | ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** |
| |
^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
| |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | |
| |
==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== |