Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:03] larhed [Tema 6: Arbeid i spor] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 15:56] km |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== | ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== | ||
- | < | + | |
==== Revisjonshistorikk ==== | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
Linje 10: | Linje 10: | ||
|003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| | |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| | ||
|004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| | |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| | ||
+ | |005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki| | ||
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 253: | Linje 253: | ||
** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | | + | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| |
** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | + | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| |
- | | // | + | | // |
** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | + | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, |
- | | // | + | |// |
** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | + | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | |
- | | // | + | | // |
==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ||
Linje 288: | Linje 288: | ||
** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** | ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | + | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, |
- | |**Referanse**|Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ | + | |//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ | |
** Leksjon 2.2: Definisjoner, | ** Leksjon 2.2: Definisjoner, | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | | + | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | |
** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** | ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, |
** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** | ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | + | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, |
** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** | ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, | + | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, |
==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ||
Linje 326: | Linje 326: | ||
** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** | ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, | + | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, |
** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** | ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/ | + | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/ |
** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, | + | |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, |
** Leksjon 3.4: Skifting ** | ** Leksjon 3.4: Skifting ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/ | + | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/ |
==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ||
Linje 356: | Linje 356: | ||
** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** | ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/ | + | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/ |
** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, | ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| | + | |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| |
==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ||
Linje 378: | Linje 378: | ||
** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** | ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | | + | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | |
** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** | ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/ | + | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/ |
** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** | ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, | + | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, |
==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== |