Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:03] larhed [Tema 6: Arbeid i spor] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2023/01/25 13:22] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== | ||
- | < | ||
- | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | + | ===== Læreplan for togekspeditørutdanningen ===== |
- | |000|15.03.2013|Dokumentet opprettet| | + | |
- | |001|15.05.2013|Endret målformulering fra ha kunnskap om til forklare| | + | |
- | |002|28.05.2014| Innledning, ny leksjon 3.2 og 3.4. Mindre endringer i leksjon 4.1, 5.1, 5.2, 5.3 og 7.1| | + | |
- | |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| | + | |
- | |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| | + | |
- | ==== 1. Innledning ==== | + | ^ Læreplan for: | Togekspeditør |
+ | ^ Kravstiller kompetanse: | ||
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør. | ||
- | Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | + | ==== Eier av læreplanen ==== |
+ | Direktør i Trafikk | ||
- | ==== 2. Hovedmål for utdanning | + | ==== Utarbeidet |
+ | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Jernbaneverkets ansvar | + | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== |
+ | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner | ||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. | + | ==== Agressokode === |
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO1076 - Togekspeditør | ||
- | ==== 3. Krav til forkunnskaper ==== | + | Registrering av kompetanse: Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. I tillegg skal Bane NOR Jernbaneskolen tilmelde den nyutdannede togekspeditøren |
- | // | ||
- | //I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere | + | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar | ||
- | ==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | + | | Progresjonstester, |
+ | | Studentsamtaler | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Loggbok | Studentmappe i saksrom 360 | | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Alle eksamensresultater | Driv | | ||
- | // | ||
- | - //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // | ||
- | - //Utdannet togekspeditør // | ||
- | - //Erfaring som togekspeditør // | ||
- | - //15 studiepoeng i pedagogikk* // | ||
- | //*Dersom opplæringspersonell | + | ===== Innledning ===== |
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikkforståelse, | ||
- | // | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, |
- | - //Utdannet togekspeditør // | + | Læremålene skal sikre at aspiranten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. Dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. |
- | - //Erfaring som togekspeditør // | + | |
- | //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, | ||
- | - //Utdannet togekspeditør// | + | \\ \\ |
- | - // | + | |
- | - //Objektiv og upartisk// | + | |
- | //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | + | {{:playground: |
- | - //Utdannet signalingeniør // | + | ==== Arbeidsform aspiranter ==== |
- | - // | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen og godkjennes av Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er vurderingsgrunnlag opp mot eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperioden. Loggboken |
- | - // | + | |
- | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen | + | Operativt regelverk (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. |
- | === 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis | + | |
+ | ==== Krav til forkunnskaper | ||
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
+ | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
+ | * Bestått 3-årig videregående utdanning (studiespesialisering eller fagbrev) | ||
+ | * Grunnleggende ferdigheter : | ||
+ | * IKT | ||
+ | * Norsk, skriftlig og muntlig | ||
+ | * Engelsk, muntlig | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis. | ||
- | I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. | + | ===== Hovedmål for opplæringen ===== |
+ | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre effektiv og sikker trafikkavvikling. Aspiranten skal ha evnen til å vurdere risiko og konsekvenser, | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen | + | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== |
+ | Aspiranten skal: | ||
+ | * kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. | ||
+ | * ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse | ||
+ | * ha kunnskap om gjeldende lover, forskrifter, | ||
+ | * ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
+ | * ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, | ||
+ | * ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. | ||
+ | * kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
+ | * ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer som brukes i trafikkstyring. | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert | ||
+ | * kunne gjøre rede for hvordan skifting utføres, og togekspeditørs rolle ved skifting for eksterne foretak og for Bane NORs kjøretøy. | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, | ||
- | I praksisperioden | + | ==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== |
+ | Aspiranten | ||
+ | * kunne lese og forstå trafikkbildet, | ||
+ | * ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. | ||
+ | * kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. | ||
+ | * kunne anvende faglig kunnskap basert | ||
+ | * kunne bruke sjekkliste. | ||
+ | * kunne legge og sikre en klar togvei uavhengig av type sikringsanlegg. | ||
+ | * kunne bruke sjekklister | ||
- | === 5.2 Læringsnivåer i læreplan === | ||
- | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | + | |
- | {{laereplan_utdanning_av_togekspeditor_Image_0.png}} | + | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== |
+ | Aspiranten skal: | ||
+ | * ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. S | ||
+ | * ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, | ||
+ | * ha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. | ||
+ | * ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger. | ||
- | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
- | Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør aspiranten i stand til å utføre oppgavene korrekt. | ||
- | ==== 5.3 Arbeidsform aspiranter | + | ==== Krav til pensum |
+ | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Operativt regelverk | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt | ||
+ | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. I den praktiske opplæringen på en stasjon legges det opp til at det øves på de temaene aspiranten har gjennomgått i forkant.\\ \\ | ||
+ | Skolen utarbeider en gjennomføringsplan og linjeleder er ansvarlig for tildeling av praksisstasjoner. For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon. Linjeleder skal følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. Etter hver praksisperiode skal loggboka gjennomgås med aspiranten, og eventuelle mangler skal følges opp av Bane NOR Jernbaneskolen.\\ \\ | ||
+ | I løpet av trafikkopplæringen skal aspiranten minimum tjenestegjøre 10 dager på strekning med togmelding og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding. | ||
+ | \\ | ||
- | ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir Aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver gjennom utdanningen. | ||
- | **Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalen 0 – 5.** | + | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== |
+ | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. | ||
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell |
- | |5|Bestått\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning |
- | |4|Bestått\\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse | + | |
- | |3|Bestått\\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |1|Ikke bestått:\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når de vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
- | ==== 6. Gjennomføring av eksamen | + | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering |
+ | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
+ | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Aspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og felles situasjonsforståelse. Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. | ||
+ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
- | === 6.1 Eksamener | + | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener |
+ | Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for å melde aspiranten opp til eksamener etter hver modul når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. \\ | ||
- | Med eksamen | + | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen |
- | Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener: | + | Før aspiranten kan meldes på avsluttende praktisk/ |
+ | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | ||
+ | * Bestått eksamen «Grunnleggende trafikkstyring» | ||
+ | * Bestått praktisk/ | ||
+ | * Bestått avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | * Vise egnethet og gode holdninger | ||
- | - Personlig sikkerhet | + | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre og bestå progresjonstester og tentamener til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | - Skriftlig eksamen i Grunnleggende trafikkstyring | + | |
- | - Skriftlig | + | |
- | - Avsluttende skriftlig eksamen | + | |
- | - Avsluttende muntlig eksamen | + | |
- | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer | + | ==== Eksamensform ==== |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider temabaserte eksamener | ||
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. | + | * Uregelmessigheter og feil (sikkerhetskritiske feil) |
+ | * Trafikkstyring | ||
+ | * Skifting | ||
+ | * Arbeid i spor | ||
+ | * Kommunikasjon | ||
+ | * Beredskap | ||
- | === 6.2 Personlig sikkerhet for befaring ved spor === | + | Temaene vurderes etter følgende karakterskala: |
- | Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter Bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter Bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes. | ||
- | === 6.3 Grunnleggende trafikkstyring === | + | ^ Karakter |
+ | | 5 | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | | ||
+ | | 4 | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene | ||
+ | | | ||
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | + | ==== Retningslinjer for sensor ==== |
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, | + | Enhet for kompetansestyring |
- | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen | + | Bane NOR Jernbaneskolen |
+ | * Eksamensinnhold | ||
+ | * Gjennomføring av eksamen | ||
+ | * Sensorveiledning | ||
- | Dersom man ikke består | + | Ved klage på eksamen |
- | === 6.4 Stillverksprøve === | ||
- | Stillverksprøven består av en skriftlig | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Eksamen | ||
+ | | Sikkerhetskurs | ||
+ | | Skriftlig eksamen | ||
+ | | Praktisk/ | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende | ||
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget. | + | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. |
- | Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | + | ==== Eksamener ==== |
- | Dersom man ikke består | + | Med eksamen |
- | === 6.5 Avsluttende skriftlig | + | Eksamensoppgaver for Praktisk/ |
- | Den avsluttende skriftlige | + | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. |
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten kan gjøre rede for avvikshåndtering, arbeid | + | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet |
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig | + | Til eksamen |
- | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. | ||
- | Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | + | Til eksamen |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
+ | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk/ | ||
- | === 6.6 Avsluttende muntlig eksamen | + | ==== Sikkerhetskurs del 1 ==== |
+ | Aspirant gjennomfører e-læringen. | ||
- | Den muntlige | + | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== |
+ | Den skriftlige | ||
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten har handlingskompetanse om kommunikasjon, avvikshåndtering, | + | ==== Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk)==== |
+ | Godkjenning til å betjene sikringsanlegg (standard stillverk) består av en praktisk/ | ||
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig | + | ==== Avsluttende skriftlig |
+ | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. | ||
- | En aspirant som ikke består | + | ==== Avsluttende praktisk/ |
+ | Den praktisk/ | ||
- | ==== 7. Oppnevning av sensor ==== | ||
- | === 7.1 Retningslinjer for sensorer === | ||
- | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit. | + | ===== Klage på eksamen ===== |
+ | ==== Begrunnelse for eksamensresultat på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor opplæringsleder for trafikkopplæring innen 2 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor hen ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | På skriftlig | + | Opplæringsleder trafikkopplæring ved Bane NOR Jernbaneskolen skal i begrunnelsen |
- | Sensorene skal utarbeide | + | ==== Klage på skriftlig |
- | === 7.2 Grunnleggende trafikkstyring === | + | Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på bedømmelsen, |
- | To sensorer | + | Fagleder Trafikkstyring oppnevner 2 nye sensorer |
- | === 7.3 Stillverksprøve | + | ==== Klage på muntlig og praktisk/ |
+ | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig og praktisk muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse må framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor det bes om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | Sensor | + | Sensor |
- | === 7.4 Avsluttende skriftlig | + | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager til leder Kompetansestyring og sikkerhetskultur for vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og eksaminator fra eksamen |
+ | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal holdes ny muntlig/ | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides | + | ==== Fusk ==== |
+ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | ||
- | === 7.5 Avsluttende muntlig | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. |
- | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i trafikkdirektørens stab til avsluttende muntlig eksamen. Eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides tre varierte oppgavesett til muntlig eksamen. | ||
- | ==== 8. Klage på eksamen | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør |
+ | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør. | ||
+ | Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | ^ Kommunikasjon og temaarbeid | ||
+ | |• Uttrykker seg kortfattet og tydelig | | ||
+ | |• Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås | | ||
+ | |• Forsikrer seg om at andre har forstått ved tilbakelesning og kontroll av kommunikasjon | | ||
+ | |• Gir klare og utvetydige instruksjoner | | ||
+ | |• Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner | | ||
+ | |• Videreformidler relevant informasjon til togleder, naboTXP, toginformatør og andre relevante roller | | ||
+ | |• Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning | | ||
+ | |• Holder øye med og kryssjekker andres handlinger | | ||
+ | |• Har en god og naturlig tone med sine kolleger | | ||
+ | |• Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
+ | |• Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre | | ||
+ | |• Hjelper til ved behov | | ||
+ | |• Søker aktivt informasjon fra andre | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | |• Gjør gode prioriteringer | | ||
+ | |• Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer)| | ||
+ | |• Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling| | ||
+ | |• Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover| | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | |• Er bevisst på og håndterer målkonflikter| | ||
+ | |• Stiller frisk, uthvilt og skikket til å gå på jobb| | ||
+ | |• Håndterer distraksjoner godt| | ||
+ | |• Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning| | ||
+ | |• Tar en fot i bakken for å få oversikt når dette er påkrevet| | ||
+ | |• Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet| | ||
+ | |• Ber om hjelp når det er behov| | ||
+ | |• Fornuftig bruk av pauser| | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | |• Anvender rollens myndighet på en optimal måte for å sikre trafikkstyringen| | ||
+ | |• Melder fra om bekymringer vedrørende sikkerhet| | ||
+ | |• Griper inn når det er nødvendig| | ||
+ | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger| | ||
+ | |• Etterlever gjeldende regelverk og prosedyrer| | ||
+ | |||
- | === 8.1 Klage på skriftlig eksamen === | ||
- | Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for trafikkstyrerutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | Fagsjef | + | ===== Vedlegg 2 til læreplan: Retningslinjer til læreplanen |
+ | ==== Hensikt ==== | ||
+ | Hensikten til retningslinjene | ||
- | Aspiranten | + | ==== Innhold ==== |
+ | Egnethet og holdninger \\ | ||
+ | Loggboka \\ | ||
+ | Veilederfunksjonen i praksis \\ | ||
+ | Progresjonstesting \\ | ||
+ | Eksamensinnhold og -oppgaver \\ | ||
+ | Sensorkurs og sensurretningslinjer \\ | ||
+ | Innsyn i opplæringsdokumentasjon \\ | ||
+ | Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | |||
+ | ==== Egnethet og holdninger ==== | ||
+ | Det er forventet at aspiranten | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer | + | ==== Loggboka ==== |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen skal utarbeide loggbok | ||
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder | + | ==== Veilederfunksjonen i praksis ==== |
+ | Veileder må ha gjennomført veilederkurs før hen tar i bruk rollen. Veileder må ha planlagt praksis i forkant slik at opplegget er klart når aspiranten er ute på stasjon. Praksisplanen skal være detaljert, | ||
- | === 8.2 Klage på muntlig | + | ==== Progresjonstesting ==== |
+ | Alle progresjonstestene utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. Aspiranten skal gjennomføre progresjonstester under teoridelen av opplæringen | ||
- | Aspirant kan be om en begrunnelse | + | ==== Eksamensinnhold og -oppgaver ==== |
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider eksamensoppgaver mot læringsmålene i henhold til læreplanen. Det skal utarbeides eksamensspørsmål | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen | + | Eksamensoppgavene deles digitalt mellom enheten Kompetansestyring |
- | Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. | ||
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | ==== Sensorkurs |
+ | Nye sensorer må ha gjennomført sensorgrunnkurs for å kunne utøve sensur. Sensorkurs arrangeres | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen sender oversikt over eksamener | ||
- | Ved klage på muntlig/ | + | Bane NOR Jernbaneskolen |
+ | * Eksamensoppgaver | ||
+ | * Sensorveiledning utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen | ||
+ | * Organisering av sensur (eksamen | ||
- | === 8.3 Fusk === | + | Enheten Kompetansestyring og sikkerhetskultur organiserer bruk av sensorer til klagenemnda. Sensor utnevnes i forkant av eksamen og kan ikke brukes til rettelse av eksamen og kontinuasjonseksamen. Sensor skal etter endt vurderingssituasjon levere hele sensorvurderingen, |
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: | + | ==== Innsyn i opplæringsdokumentasjon ==== |
+ | Personalleder og leder for kompetansestyring og sikkerhetskultur, | ||
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. | + | ==== Samhandling Trafikk-Bane NOR Jernbaneskolen ==== |
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen må strebe etter god kommunikasjon. Det forventes at dialogen er konstruktiv og løsningsorientert. | ||
+ | Trafikk og Bane NOR Jernbaneskolen skal ha 4 møter i året for god samarbeidskultur der følgende temaer tas opp: | ||
+ | * Evaluering | ||
+ | * Evaluering av gjennomføring av opplæring | ||
+ | * Eksamensform og -gjennomføring | ||
+ | * Sensorkorpset | ||
+ | * Ulike utfordringer: | ||
+ | * Veien videre | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | ==== 9. Krav til praksis etter endt opplæring ==== | ||
- | // | ||
- | |||
- | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ||
- | |||
- | // | ||
- | |||
- | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | |||
- | Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, | ||
- | |||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | ||
- | |||
- | ==== Tema 1: Innføring ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ||
- | |||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | ||
- | | // | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | ||
- | | // | ||
- | |||
- | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | ||
- | | // | ||
- | |||
- | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | ||
- | |**Referanse**|Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ | | | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2.2: Definisjoner, | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | ||
- | |||
- | ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, | ||
- | |||
- | ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, | ||
- | |||
- | ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, | ||
- | |||
- | ** Leksjon 3.4: Skifting ** | ||
- | |||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/ | ||
- | |||
- | ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** | ||
- | |||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, | ||
- | |||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| | ||
- | |||
- | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** | ||
- | |||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | | ||
- | |||
- | ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** | ||
- | |||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** | ||
- | |||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, | ||
- | |||
- | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 6.1: Arbeid i spor ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, | ||
- | |||
- | ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | ||
- | |||
- | **Hovedmål: | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
- | |||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | ||
- | |||
- | **Tidsramme: | ||
- | |||
- | ** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 8.3: Farlig gods ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/ | ||
- | |||
- | ** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** | ||
- | |||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, | ||
- | |||
- | === Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp === | ||
- | |||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
- | |||
- | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ | ||
- | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ - Videreformidler relevant informasjon til txp på nabostasjon / togleder \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
- | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ | ||
- | |- Gjør gode prioriteringer \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | | ||
- | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ | ||
- | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Stiller på jobb uthvilt og i form \\ - Håndterer distraksjoner godt \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Fornuftig bruk av pauser| | ||
- | ^Togekspeditørrollen, | ||
- | |- Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ - Griper inn når det er “påkrevd” \\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| |