lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:04]
larhed [Tema 5: Betjening av sikringsanlegg]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 16:10]
km [Tema 2: Oversikt over trafikkbildet]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører =====
-<sub>{{Læreplan for utdanning av togekspeditører.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== Revisjonshistorikk ==== ==== Revisjonshistorikk ====
Linje 10: Linje 10:
 |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter|
 |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2|
 +|005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki|
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
  
Linje 33: Linje 33:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +  //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  //Utdannet togekspeditør // +  //Utdannet togekspeditør // 
-  //Erfaring som togekspeditør // +  //Erfaring som togekspeditør // 
-  //15 studiepoeng i pedagogikk* //+  //15 studiepoeng i pedagogikk* //
  
 //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning // //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning //
Linje 42: Linje 42:
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør // +  //Utdannet togekspeditør // 
-  //Erfaring som togekspeditør //+  //Erfaring som togekspeditør //
  
 //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør// +  //Utdannet togekspeditør// 
-  //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +  //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet signalingeniør // +  //Utdannet signalingeniør // 
-  //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// +  //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 75: Linje 75:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplan_utdanning_av_togekspeditor_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400| Læringskompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 85: Linje 85:
 Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder.
  
-Operativt regelverk på Banenettet bør benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen.+Operativt regelverk på Intranettet bør benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen.
  
 ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ====
Linje 111: Linje 111:
 Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener: Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener:
  
-  Personlig sikkerhet for befaring ved spor +  Personlig sikkerhet for befaring ved spor 
-  Skriftlig eksamen i Grunnleggende trafikkstyring +  Skriftlig eksamen i Grunnleggende trafikkstyring 
-  Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen i Stillverksprøven +  Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen i Stillverksprøven 
-  Avsluttende skriftlig eksamen  +  Avsluttende skriftlig eksamen  
-  Avsluttende muntlig eksamen+  Avsluttende muntlig eksamen
  
 Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
Linje 131: Linje 131:
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer.
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, sikre klar togvei manuelt, herunder betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer, kommunikasjon, geografi/strekningskompetanse, kunngjøringer, framføring av tog i normalsituasjon og arbeid i spor.+Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, sikre klar togvei manuelt, herunder betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer, skifting, kommunikasjon, geografi/strekningskompetanse, kunngjøringer, framføring av tog i normalsituasjon og arbeid i spor.
  
 For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør.
Linje 245: Linje 245:
 ==== Tema 1: Innføring ==== ==== Tema 1: Innføring ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.+**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.**
  
 Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1.
Linje 253: Linje 253:
 ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|+|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|
  
 ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| 
-| //**Referanse**// \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve (tilpasset 3 dagers varighet med mye praksis)| |+| //**Referanse**//\\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| |
  
 ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | 
-| //**Referanse**// \\ |Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte\\ | Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|+|//**Referanse**//\\ Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|
  
 ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | 
-| //**Referanse**// \\ |Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |+| //**Referanse**//\\ Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |
  
 ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer +**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer **
  
 Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole.
Linje 288: Linje 288:
 ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ +|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ | 
-|**Referanse**|Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ |+|//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ |
  
 ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg ** ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ |+|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ |
  
 ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. |+|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. |
  
 ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis|+|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis|
  
 ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|+|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|
  
 ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon ===
Linje 326: Linje 326:
 ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** ** Leksjon 3.1: Indre anlegg **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |+|Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |
  
 ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |+|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |
  
 ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.|+|Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.|
  
 ** Leksjon 3.4: Skifting ** ** Leksjon 3.4: Skifting **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.|+|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.|
  
 ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== ==== Tema 4: Trafikkstyring ====
Linje 356: Linje 356:
 ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer \\ og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid \\ i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som \\ ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|+|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|
  
 ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.|+|Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.|
  
 ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ====
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane