lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:08]
larhed [Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 15:58]
km [4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører =====
-<sub>{{Læreplan for utdanning av togekspeditører.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== Revisjonshistorikk ==== ==== Revisjonshistorikk ====
Linje 10: Linje 10:
 |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter|
 |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2|
 +|005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki|
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
  
Linje 33: Linje 33:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +  //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  //Utdannet togekspeditør // +  //Utdannet togekspeditør // 
-  //Erfaring som togekspeditør // +  //Erfaring som togekspeditør // 
-  //15 studiepoeng i pedagogikk* //+  //15 studiepoeng i pedagogikk* //
  
 //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning // //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning //
Linje 42: Linje 42:
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør // +  //Utdannet togekspeditør // 
-  //Erfaring som togekspeditør //+  //Erfaring som togekspeditør //
  
 //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør// +  //Utdannet togekspeditør// 
-  //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +  //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet signalingeniør // +  //Utdannet signalingeniør // 
-  //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// +  //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 253: Linje 253:
 ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|+|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|
  
 ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| 
-| //**Referanse**// \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve (tilpasset 3 dagers varighet med mye praksis)| |+| //**Referanse**//\\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve (tilpasset 3 dagers varighet med mye praksis)| |
  
 ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | 
-| //**Referanse**// \\ |Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte\\ Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|+|//**Referanse**//\\ Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte\\ Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|
  
 ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | 
-| //**Referanse**// \\ |Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |+| //**Referanse**//\\ Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |
  
 ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ====
Linje 288: Linje 288:
 ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ +|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ | 
-|**Referanse**|Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ |+|//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ |
  
 ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg ** ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ |+|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ |
  
 ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. |+|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. |
  
 ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis|+|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis|
  
 ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|+|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|
  
 ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon ===
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane