Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:13] larhed [Tema 2: Oversikt over trafikkbildet] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 15:58] km [4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== | ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== | ||
- | < | + | |
==== Revisjonshistorikk ==== | ==== Revisjonshistorikk ==== | ||
Linje 10: | Linje 10: | ||
|003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| | |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| | ||
|004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| | |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| | ||
+ | |005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki| | ||
==== 1. Innledning ==== | ==== 1. Innledning ==== | ||
Linje 33: | Linje 33: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning // | //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning // | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
// | // | ||
- | | + | |
- | | + | |
//Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, | //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 253: | Linje 253: | ||
** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | | + | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| |
** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ||
- | ^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | + | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| |
- | | // | + | | // |
** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | + | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, |
- | | // | + | |// |
** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ||
- | ^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
- | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | + | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | |
- | | // | + | | // |
==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ||
Linje 290: | Linje 290: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | ||
- | |**Referanse**: | + | |//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ | |
** Leksjon 2.2: Definisjoner, | ** Leksjon 2.2: Definisjoner, |