lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/06/08 13:13]
larhed [Tema 2: Oversikt over trafikkbildet]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 16:10]
km [Tema 2: Oversikt over trafikkbildet]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører =====
-<sub>{{Læreplan for utdanning av togekspeditører.odt|Original file}}</sub>+
  
 ==== Revisjonshistorikk ==== ==== Revisjonshistorikk ====
Linje 10: Linje 10:
 |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter|
 |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2|
 +|005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki|
 ==== 1. Innledning ==== ==== 1. Innledning ====
  
Linje 33: Linje 33:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +  //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // 
-  //Utdannet togekspeditør // +  //Utdannet togekspeditør // 
-  //Erfaring som togekspeditør // +  //Erfaring som togekspeditør // 
-  //15 studiepoeng i pedagogikk* //+  //15 studiepoeng i pedagogikk* //
  
 //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning // //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng i pedagogikk, kan studiene gjennomføres parallelt med undervisning //
Linje 42: Linje 42:
 //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør // +  //Utdannet togekspeditør // 
-  //Erfaring som togekspeditør //+  //Erfaring som togekspeditør //
  
 //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet togekspeditør// +  //Utdannet togekspeditør// 
-  //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +  //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  //Utdannet signalingeniør // +  //Utdannet signalingeniør // 
-  //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// +  //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// 
-  //Objektiv og upartisk//+  //Objektiv og upartisk//
  
 ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====
Linje 75: Linje 75:
 I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.
  
-{{laereplan_utdanning_av_togekspeditor_Image_0.png}}+{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400| Læringskompleksiteten øker for hvert nivå}}
  
 Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.
Linje 85: Linje 85:
 Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder.
  
-Operativt regelverk på Banenettet bør benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen.+Operativt regelverk på Intranettet bør benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen.
  
 ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ====
Linje 111: Linje 111:
 Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener: Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener:
  
-  Personlig sikkerhet for befaring ved spor +  Personlig sikkerhet for befaring ved spor 
-  Skriftlig eksamen i Grunnleggende trafikkstyring +  Skriftlig eksamen i Grunnleggende trafikkstyring 
-  Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen i Stillverksprøven +  Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen i Stillverksprøven 
-  Avsluttende skriftlig eksamen  +  Avsluttende skriftlig eksamen  
-  Avsluttende muntlig eksamen+  Avsluttende muntlig eksamen
  
 Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.
Linje 131: Linje 131:
 Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer.
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, sikre klar togvei manuelt, herunder betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer, kommunikasjon, geografi/strekningskompetanse, kunngjøringer, framføring av tog i normalsituasjon og arbeid i spor.+Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, sikre klar togvei manuelt, herunder betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer, skifting, kommunikasjon, geografi/strekningskompetanse, kunngjøringer, framføring av tog i normalsituasjon og arbeid i spor.
  
 For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør.
Linje 245: Linje 245:
 ==== Tema 1: Innføring ==== ==== Tema 1: Innføring ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.+**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.**
  
 Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1.
Linje 253: Linje 253:
 ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|+|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|
  
 ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor **
  
-^Undervisnings-faktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| 
-| //**Referanse**// \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve (tilpasset 3 dagers varighet med mye praksis)| |+| //**Referanse**//\\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| |
  
 ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | 
-| //**Referanse**// \\ |Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte\\ | Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|+|//**Referanse**//\\ Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|
  
 ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging **
  
-^Undervisningsfaktorer^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ 
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | 
-| //**Referanse**// \\ |Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |+| //**Referanse**//\\ Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |
  
 ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer +**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer **
  
 Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole.
Linje 290: Linje 290:
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ |
-|**Referanse**: Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ |+|//**Referanse**//\\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ |
  
 ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg ** ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg **
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane