Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 15:57] km [4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:49] km [Tema 1: Innføring] |
||
---|---|---|---|
Linje 47: | Linje 47: | ||
//Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, | //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
//Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | //Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav:// | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
Linje 75: | Linje 75: | ||
I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/ | ||
- | {{laereplan_utdanning_av_togekspeditor_Image_0.png}} | + | {{: |
Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
Linje 85: | Linje 85: | ||
Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | ||
- | Operativt regelverk på Banenettet | + | Operativt regelverk på Intranettet |
==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== | ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== | ||
Linje 111: | Linje 111: | ||
Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener: | Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener: | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | ||
Linje 131: | Linje 131: | ||
Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. | ||
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, | + | Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, |
For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. | ||
Linje 245: | Linje 245: | ||
==== Tema 1: Innføring ==== | ==== Tema 1: Innføring ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. | Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. | ||
Linje 253: | Linje 253: | ||
** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | ||
Linje 258: | Linje 259: | ||
** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | ||
- | | // | + | | // |
** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | ||
- | |// | + | |// |
** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | ||
Linje 276: | Linje 280: | ||
==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. | Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. | ||
Linje 314: | Linje 318: | ||
==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 346: | Linje 350: | ||
==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 366: | Linje 370: | ||
==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 393: | Linje 397: | ||
==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 404: | Linje 408: | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, | + | |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, |
==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 455: | Linje 459: | ||
==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, |