Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 16:09] km [Tema 1: Innføring] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 16:14] km [Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon] |
==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== |
| |
**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer | **Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer ** |
| |
Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. | Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. |
==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === |
| |
**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bruk av tekniske anlegg og handlingskompetanse om framføring av tog i normalsituasjon | **Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bruk av tekniske anlegg og handlingskompetanse om framføring av tog i normalsituasjon ** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane, stillverksrom, befaring på stasjon med enkelt innkjørsignal. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane, stillverksrom, befaring på stasjon med enkelt innkjørsignal. |
==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== |
| |
**Hovedmål:** Aspiranten skal vise handlingskompetanse i framføring av tog, dokumentasjon, ruter og kommunikasjon | **Hovedmål: Aspiranten skal vise handlingskompetanse i framføring av tog, dokumentasjon, ruter og kommunikasjon** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane. |
==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== |
| |
**Hovedmål:** Aspiranten skal gjøre rede for og vise betjening av sikringsanlegg | **Hovedmål: Aspiranten skal gjøre rede for og vise betjening av sikringsanlegg** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i stillverksrom og på modelljernbane, signalskolen, befaring ute. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i stillverksrom og på modelljernbane, signalskolen, befaring ute. |
==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== |
| |
**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor | **Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane, befaring på elkraftsentral. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane, befaring på elkraftsentral. |
| |
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ |
|Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbaneAspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| | |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |
| |
==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== |
| |
**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse i framføring av tog og skift ved avvik, samt uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen | **Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse i framføring av tog og skift ved avvik, samt uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen** |
| |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane. | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane. |