lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 16:11]
km [Tema 4: Trafikkstyring]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:49]
km [Tema 1: Innføring]
Linje 253: Linje 253:
 ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|
Linje 258: Linje 259:
 ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.|
Linje 264: Linje 266:
 ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| |
Linje 270: Linje 273:
 ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| |
Linje 366: Linje 370:
 ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal gjøre rede for og vise betjening av sikringsanlegg+**Hovedmål: Aspiranten skal gjøre rede for og vise betjening av sikringsanlegg**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i stillverksrom og på modelljernbane, signalskolen, befaring ute.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i stillverksrom og på modelljernbane, signalskolen, befaring ute. 
Linje 393: Linje 397:
 ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== ==== Tema 6: Arbeid i spor ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor+**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane, befaring på elkraftsentral.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane, befaring på elkraftsentral. 
Linje 404: Linje 408:
  
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbaneAspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|+|Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
  
 ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse i framføring av tog og skift ved avvik, samt uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen+**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse i framføring av tog og skift ved avvik, samt uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane. 
Linje 455: Linje 459:
 ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ====
  
-**Hovedmål:** Aspiranten skal vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker.+**Hovedmål: Aspiranten skal vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker.**
  
 **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, table-top øvelser, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane.  **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, table-top øvelser, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane. 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane