Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/04 16:13] km [Tema 6: Arbeid i spor] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:49] km [Tema 2: Oversikt over trafikkbildet] |
||
---|---|---|---|
Linje 253: | Linje 253: | ||
** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | ||
Linje 258: | Linje 259: | ||
** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | ||
Linje 264: | Linje 266: | ||
** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | ||
Linje 270: | Linje 273: | ||
** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | ||
Linje 288: | Linje 292: | ||
** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** | ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | ||
Linje 294: | Linje 299: | ||
** Leksjon 2.2: Definisjoner, | ** Leksjon 2.2: Definisjoner, | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | | ||
Linje 299: | Linje 305: | ||
** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** | ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | ||
Linje 304: | Linje 311: | ||
** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** | ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | ||
Linje 309: | Linje 317: | ||
** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** | ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, | ||
Linje 408: | Linje 417: | ||
==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | ||
Linje 455: | Linje 464: | ||
==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, |