lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:49]
km [Tema 1: Innføring]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/04/07 10:14]
127.0.0.1 ekstern redigering
Linje 15: Linje 15:
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør.  Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ==== ==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ====
  
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Jernbaneverkets ansvar og oppgaver, togframføringssikkerhet, strekningskunnskap, samarbeid og kommunikasjon. Gjennom utdanningen skal aspiranten utvikle handlingskompetanse, evne til å vurdere risiko og konsekvenser og god forståelse for jernbanevirksomhetenes roller. Aspiranten skal få forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Bane NORs ansvar og oppgaver, togframføringssikkerhet, strekningskunnskap, samarbeid og kommunikasjon. Gjennom utdanningen skal aspiranten utvikle handlingskompetanse, evne til å vurdere risiko og konsekvenser og god forståelse for jernbanevirksomhetenes roller. Aspiranten skal få forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.
Linje 33: Linje 33:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  * //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver //+  * //Kunne forklare Bane NORs ansvar og oppgaver //
   * //Utdannet togekspeditør //   * //Utdannet togekspeditør //
   * //Erfaring som togekspeditør //   * //Erfaring som togekspeditør //
Linje 48: Linje 48:
  
   * //Utdannet togekspeditør//   * //Utdannet togekspeditør//
-  * //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter//+  * //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for jernbanenettet og andre styrende dokumenter//
   * //Objektiv og upartisk//   * //Objektiv og upartisk//
  
Linje 181: Linje 181:
 === 7.2 Grunnleggende trafikkstyring === === 7.2 Grunnleggende trafikkstyring ===
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.+To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.
  
 === 7.3 Stillverksprøve === === 7.3 Stillverksprøve ===
Linje 189: Linje 189:
 === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen ===
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.+To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet iKunde og trafikkdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.
  
 === 7.5 Avsluttende muntlig eksamen === === 7.5 Avsluttende muntlig eksamen ===
Linje 203: Linje 203:
 Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.
  
-Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 217: Linje 217:
 Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.  Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. 
  
-Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen.+Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen, og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
Linje 235: Linje 235:
 ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ====
  
-//Togekspeditører skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.//+//Togekspeditører skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Bane NORs styringssystem.//
  
 ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ====
  
-Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
Linje 245: Linje 245:
 ==== Tema 1: Innføring ==== ==== Tema 1: Innføring ====
  
-**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.**+**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Bane NOR med jernbaneforetak og kunder.**
  
-Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1.+Kunde og trafikkdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1.
  
 **Tidsramme:** 8 dager **Tidsramme:** 8 dager
  
-** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner **+** Leksjon 1.1: Bane NORs forventninger og rutiner **
  
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|+|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Bane NOR har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|
  
 ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor **
Linje 264: Linje 264:
 | //**Referanse**//: \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| | | //**Referanse**//: \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| |
  
-** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver **+** Leksjon 1.3: Bane NORs oppgaver **
  
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Bane NORs oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | 
-|//**Referanse**//: \\ Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|+|//**Referanse**//: \\ Hovedprosessene i Bane NOR\\ Bane NORs introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|
  
 ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging **
Linje 275: Linje 275:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Bane NORs rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | 
-| //**Referanse**//: \\ Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |+| //**Referanse**//: \\ Instruks for Bane NOR\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |
  
 ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ====
Linje 292: Linje 292:
 ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ |
Linje 298: Linje 299:
 ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg ** ** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ |
Linje 303: Linje 305:
 ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. | |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. |
Linje 308: Linje 311:
 ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis|
Linje 313: Linje 317:
 ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|+|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Bane NOR og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|
  
 ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon ===
Linje 330: Linje 335:
 ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** ** Leksjon 3.1: Indre anlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |
Linje 335: Linje 341:
 ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |+|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Bane NORs elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |
  
 ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.| |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.|
Linje 345: Linje 353:
 ** Leksjon 3.4: Skifting ** ** Leksjon 3.4: Skifting **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.| |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.|
Linje 360: Linje 369:
 ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|
Linje 365: Linje 375:
 ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.|
Linje 382: Linje 393:
 ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ |
Linje 387: Linje 399:
 ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ |
Linje 392: Linje 405:
 ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ |
Linje 407: Linje 421:
 ** Leksjon 6.1: Arbeid i spor ** ** Leksjon 6.1: Arbeid i spor **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 424: Linje 439:
 ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog  \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog  \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 429: Linje 445:
 ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 434: Linje 451:
 ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 439: Linje 457:
 ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Mestre de ulike situasjoner \\ hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Mestre de ulike situasjoner \\ hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 444: Linje 463:
 ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 449: Linje 469:
 ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 454: Linje 475:
 ** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** ** Leksjon 7.7: Mindre endringer **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter. \\ - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon| |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter. \\ - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon|
Linje 469: Linje 491:
 ** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** ** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner \\ - Mestre rapportskriving. \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner \\ - Mestre rapportskriving. \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 474: Linje 497:
 ** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** ** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter \\ i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan txp berøres av uregelmessigheter og \\ feil på kjøretøy \\ - Melding av uhell og uregelmessigheter \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter \\ i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan txp berøres av uregelmessigheter og \\ feil på kjøretøy \\ - Melding av uhell og uregelmessigheter \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.|
Linje 479: Linje 503:
 ** Leksjon 8.3: Farlig gods ** ** Leksjon 8.3: Farlig gods **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av \\ oppstått situasjon.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ | |Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av \\ oppstått situasjon.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ |
Linje 484: Linje 509:
 ** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** ** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder|
  
-=== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp ===+=== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp === 
 + 
 +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikk forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. 
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene.  
  
 ^Kommunikasjon og teamarbeid^ ^Kommunikasjon og teamarbeid^
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane