Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:49] km [Tema 1: Innføring] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2020/04/17 12:14] kristin_strand |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== | ||
- | ==== Revisjonshistorikk | + | ===== Læreplan for togekspeditørutdanningen ===== |
- | |Versjon|Dato|Beskrivelse av endring| | + | ^ Læreplan for: |
- | |000|15.03.2013|Dokumentet opprettet| | + | ^ Kravstiller kompetanse: | Fagansvarlig framføringssikkerhet |
- | |001|15.05.2013|Endret målformulering fra ha kunnskap om til forklare| | + | |
- | |002|28.05.2014| Innledning, ny leksjon 3.2 og 3.4. Mindre endringer i leksjon 4.1, 5.1, 5.2, 5.3 og 7.1| | + | |
- | |003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmål: tydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| | + | |
- | |004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| | + | |
- | |005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki| | + | |
- | ==== 1. Innledning ==== | + | |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør. | ||
- | Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. | + | ==== Eier av læreplanen ==== |
+ | Konserndirektør i Kunde og trafikk | ||
- | ==== 2. Hovedmål for utdanning | + | ==== Utarbeidet |
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Jernbaneverkets ansvar | + | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== |
+ | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner | ||
- | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. | + | ==== Agressokode === |
+ | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
+ | * FO1076 - Togekspeditør | ||
- | ==== 3. Krav til forkunnskaper | + | ==== Dokumentasjon av opplæringen |
+ | Elektroniske [[menyer: | ||
- | // | + | ===== Innledning ===== |
+ | Utdanningen skal sikre at medarbeidere | ||
- | //I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.// | ||
- | ==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell | + | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. |
- | // | + | Læreplanen |
- | * //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar | + | Læreplanen konkretiserer hovedmål |
- | * //Utdannet togekspeditør // | + | |
- | * // | + | |
- | * //15 studiepoeng i pedagogikk* // | + | |
- | //*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng | + | Læremålene skal sikre at studenten får en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen |
- | // | + | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere |
- | * //Utdannet togekspeditør // | + | \\ \\ |
- | * //Erfaring som togekspeditør // | + | |
- | //Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, | + | {{:playground: |
- | * //Utdannet togekspeditør// | + | ==== Arbeidsform studenter ==== |
- | * // | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Studenten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen |
- | * // | + | Operativt regelverk, strekningsbeskrivelsen |
+ | |||
+ | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
+ | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: | ||
+ | * Bestått arbeidspsykologisk test | ||
+ | * Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev | ||
+ | * Gode datakunnskaper | ||
+ | * God skriftlig | ||
+ | * Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\ | ||
+ | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
- | //Sensor på stillverksprøve | + | ===== Hovedmål for opplæringen ===== |
+ | Utdanningen | ||
- | | + | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== |
- | * // | + | |
- | * // | + | * Studenten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
+ | * Studenten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer for å innhente/utveksle informasjon for å skape felles situasjonsforståelse. | ||
+ | * Studenten skal kunne gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg | ||
+ | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
- | ==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ==== | ||
- | === 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis | + | ==== Innlæringsmål for ferdigheter |
+ | * Studenten skal kunne lese og forstå trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner for å få en felles situasjonsforståelse. | ||
+ | * Studenten skal kunne forstå trafikkbildet, | ||
+ | * Studenten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer som er nødvendig for utøvelse av trafikkstyring. | ||
+ | * Studenten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | ||
+ | * Studenten skal kunne bruke sjekkliste. | ||
- | Opplæringen gjennomføres | + | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== |
+ | * Studenten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. Studenten skal ha kunnskap om togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, | ||
+ | * Studenten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter | ||
+ | * Studenten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
+ | * Studenten skal ha kunnskap om ulike faktorer som kan påvirke arbeidsutførelsen i trafikkstyring. Studenten skal ha kunnskap om de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet | ||
- | I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. | ||
- | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/ | ||
- | Opplæring gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, | ||
- | I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring | + | ==== Krav til pensum ==== |
+ | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | ||
- | === 5.2 Læringsnivåer i læreplan === | ||
- | I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås | + | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== |
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen | ||
- | {{: | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. |
+ | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon. | ||
- | Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. | ||
- | Handlingskompetanse defineres som summen | + | Skolen bestiller praksisplass |
- | ==== 5.3 Arbeidsform aspiranter ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten | + | I løpet |
- | Operativt regelverk på Intranettet bør benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen. | ||
- | ==== 5.4 Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir Aspiranten vurdert | + | ==== Antall deltakere |
- | **Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalen 0 – 5.** | + | Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Studenten går sammen med en egnet togekspeditør/ |
- | |**Karakter**|**Standard ved skriftlig | + | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell |
- | |5|Bestått\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt | + | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning |
- | |4|Bestått\\ Aspiranten viser helhetsoversikt | + | Opplæringspersonell (FO1290) |
- | |3|Bestått\\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |2|Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| | + | |
- | |1|Ikke bestått:\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| | + | |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | |
- | Norsk jernbaneskole har ansvar | + | ===== Prinsipper |
- | ==== 6. Gjennomføring av eksamen | + | ==== Vurdering under utdanningen |
+ | Under opplæringen blir studenten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Studenten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikkforståelse. Det vil bli lagt vekt på samhandling og fellessituasjonsforståelse. | ||
+ | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ | ||
+ | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\ | ||
+ | I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | ||
- | === 6.1 Eksamener === | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon | + | Eksamen skal teste ut om studenten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet |
- | Læreplan for utdanning av togekspeditører | + | Norsk jernbaneskole |
- | * Personlig sikkerhet for befaring ved spor | + | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ |
- | | + | ^ Karakter |
- | | + | | 5 | Bestått \\ Studenten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse |
- | | + | | 4 | Bestått \\ Studenten viser helhetsoversikt |
- | | + | | 3 | Bestått \\ Studenten |
+ | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
+ | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål | ||
+ | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås. | + | ==== Retningslinjer for sensor ==== |
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor(er) til den enkelte eksamen. | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer | + | Ved klage på eksamen |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Eksamen | ||
+ | | Personlig sikkerhet | ||
+ | | Skriftlig | ||
+ | | Praktisk/ | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen | ||
+ | | Stillverksprøven | ||
- | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer | + | ==== Eksamener ==== |
+ | Med eksamen menes en avsluttende prøve | ||
- | === 6.2 Personlig sikkerhet for befaring ved spor === | ||
- | Aspiranten avlegger skriftlig | + | Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamen. Fagsjef |
- | === 6.3 Grunnleggende trafikkstyring === | + | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor. \\ |
+ | Eksamensoppgaver for Praktisk/ | ||
- | Den skriftlige | + | Følgende eksamener skal gjennomføres: |
+ | • Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ | ||
+ | • Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ | ||
+ | • Praktisk/ | ||
+ | • Avsluttende skriftlig eksamen \\ | ||
+ | • Avsluttende praktisk/ | ||
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, | ||
- | For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. | ||
- | Dersom man ikke består | + | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig |
- | === 6.4 Stillverksprøve === | + | Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. |
+ | \\ \\ | ||
- | Stillverksprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor aspirantene prøves i kunnskapsmålene, | ||
- | Eksamen | + | Til eksamen |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Togekspeditørutdanningen | ||
+ | | Personlig sikkerhet for befaring | ||
+ | | Eksamen i grunnleggende trafikkstyring | ||
+ | | Eksamen i stillverksprøven | ||
+ | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
+ | | Avsluttende praktisk eksamen | ||
- | Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/ | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
- | === 6.5 Avsluttende skriftlig eksamen === | ||
- | Den avsluttende skriftlige | + | ==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== |
+ | Studenten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom studenten ikke oppnår karakter bestått | ||
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten kan gjøre rede for avvikshåndtering, arbeid | + | ==== Grunnleggende trafikkstyring ==== |
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
+ | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning | ||
- | For å bestå må aspiranten | + | ==== Stillverksprøve ==== |
+ | Stillverksprøven består av en praktisk/ | ||
+ | For å bestå | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten | + | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== |
+ | Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ | ||
+ | For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\ | ||
+ | Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og studenten | ||
- | Oppnår aspiranten | + | ==== Avsluttende muntlig eksamen ==== |
+ | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ | ||
+ | For å bestå må studenten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ | ||
+ | En student som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås | ||
- | === 6.6 Avsluttende muntlig eksamen | + | ===== Klage på eksamen ===== |
- | + | ||
- | Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time. | + | |
- | + | ||
- | Eksamen skal avdekke om aspiranten har handlingskompetanse om kommunikasjon, | + | |
- | + | ||
- | For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. | + | |
- | + | ||
- | ==== 7. Oppnevning av sensor ==== | + | |
- | + | ||
- | === 7.1 Retningslinjer for sensorer === | + | |
- | + | ||
- | Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit. | + | |
- | + | ||
- | På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de en felles vurdering og setter endelig karakter. | + | |
- | + | ||
- | Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. | + | |
- | + | ||
- | === 7.2 Grunnleggende trafikkstyring === | + | |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.3 Stillverksprøve === | + | |
- | + | ||
- | Sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og tre varierte oppgavesett til praktisk/ | + | |
- | + | ||
- | === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | === 7.5 Avsluttende muntlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i trafikkdirektørens stab til avsluttende muntlig eksamen. Eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides tre varierte oppgavesett til muntlig eksamen. | + | |
- | + | ||
- | ==== 8. Klage på eksamen ==== | + | |
- | + | ||
- | === 8.1 Klage på skriftlig eksamen === | + | |
- | + | ||
- | Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for trafikkstyrerutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. | + | |
- | + | ||
- | Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | + | |
- | + | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. | + | |
+ | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | ||
+ | Studenten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Studenten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\ | ||
+ | Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
+ | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\ | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
+ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
+ | studenten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | ||
+ | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studenten prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | studenten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | ||
+ | Ved klage på muntlig/ | ||
- | === 8.2 Klage på muntlig og praktisk/ | + | ==== Fusk ==== |
- | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten | |
- | Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/ | + | bruk av ulovlige hjelpemidler, |
- | + | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning | |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | |
- | + | ||
- | Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. | + | |
- | + | ||
- | Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | + | |
- | + | ||
- | Ved klage på muntlig/ | + | |
- | + | ||
- | === 8.3 Fusk === | + | |
- | + | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten | + | |
- | + | ||
- | bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | |
- | + | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for trafikkstyrerutdanning | + | |
- | + | ||
- | ==== 9. Krav til praksis etter endt opplæring ==== | + | |
- | + | ||
- | // | + | |
- | + | ||
- | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | + | |
- | + | ||
- | // | + | |
- | + | ||
- | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | + | |
- | + | ||
- | Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, | + | |
- | + | ||
- | ===== Tema og leksjoner ===== | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 1: Innføring ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| | + | |
- | | // | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, | + | |
- | |// | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | + | |
- | + | ||
- | |<49em 60% 40%>| | + | |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | | + | |
- | | // | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal få innføring om utdanningen, | + | |
- | |// | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.2: Definisjoner, | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 3.4: Skifting ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/ | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 4: Trafikkstyring ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 6: Arbeid i spor ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 6.1: Arbeid i spor ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== | + | |
- | + | ||
- | **Hovedmål: | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, | + | |
- | + | ||
- | **Arbeidsform på opplæringsstasjon: | + | |
- | + | ||
- | **Tidsramme: | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | + | |
- | + | ||
- | ** Leksjon 8.3: Farlig gods ** | + | |
- | + | ||
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | + | |
- | |Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/ | + | |
- | ** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** | + | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== |
- | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, | ||
- | === Vedlegg 1: Jernbaneverkets | + | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske |
+ | {{tablelayout? | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- | + | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** |
+ | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Gir klare og utvetydige instruksjoner \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler relevant informasjon til togleder/ | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Situasjonsbevissthet og framsynthet | ||
+ | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | ||
+ | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | ^ Lederskap | ||
+ | | • Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal \\ • Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ • Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ • Griper inn når det er “påkrevd” \\ • Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ • Etterlever relevant regelverk og prosedyrer | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
+ | | ::: | | ||
- | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ | ||
- | |- Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ - Videreformidler relevant informasjon til txp på nabostasjon / togleder \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, | ||
- | ^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ | ||
- | |- Gjør gode prioriteringer \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | | ||
- | ^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ | ||
- | |- Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Stiller på jobb uthvilt og i form \\ - Håndterer distraksjoner godt \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Fornuftig bruk av pauser| | ||
- | ^Togekspeditørrollen, | ||
- | |- Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ - Griper inn når det er “påkrevd” \\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner| |