lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:49]
km [Tema 2: Oversikt over trafikkbildet]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:50]
km [Tema 5: Betjening av sikringsanlegg]
Linje 335: Linje 335:
 ** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** ** Leksjon 3.1: Indre anlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ | |Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |
Linje 340: Linje 341:
 ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** ** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |
Linje 345: Linje 347:
 ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.| |Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.|
Linje 350: Linje 353:
 ** Leksjon 3.4: Skifting ** ** Leksjon 3.4: Skifting **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.| |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.|
Linje 365: Linje 369:
 ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** ** Leksjon 4.1: Trafikkstyring **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|
Linje 370: Linje 375:
 ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** ** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| |Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.|
Linje 387: Linje 393:
 ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** ** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | |Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ |
Linje 392: Linje 399:
 ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** ** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | |Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ |
Linje 397: Linje 405:
 ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** ** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal **
  
 +|<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
 |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | |Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ |
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane