lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:51]
km [Tema 6: Arbeid i spor]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2019/05/13 12:38]
ingrid_dale_bjordal [Innledning]
Linje 1: Linje 1:
-===== Læreplan for utdanning av togekspeditører ===== 
  
  
-==== Revisjonshistorikk ====+===== Læreplan for togekspeditørutdanningen =====
  
-|Versjon|Dato|Beskrivelse av endring+^ Læreplan for:            Togekspeditør                      
-|000|15.03.2013|Dokumentet opprettet| +^ Kravstiller kompetanse Fagansvarlig framføringssikkerhet  |
-|001|15.05.2013|Endret målformulering fra ha kunnskap om til forklare| +
-|002|28.05.2014| Innledning, ny leksjon 3.2 og 3.4. Mindre endringer i leksjon 4.1, 5.1, 5.2, 5.3 og 7.1| +
-|003|04.02.2015|Kapittel 2 Hovedmåltydeliggjør at txp er en barriere\\ Endringer i pkt 5.3, leksjon 6.4, 7.1, og oppdatert tekst i vedlegg 1 Ikke tekniske ferdigheter| +
-|004|03.02.2016|Endret pkt 6.3, tema 2, leksjon 3.3 og leksjon 4.2| +
-|005| | Pkt 6.3 tatt inn skifting \\ Publisert i wiki| +
-==== 1. Innledning ====+
  
-Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør.  
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+==== Eier av læreplanen ==== 
 +Konserndirektør i Kunde og trafikk 
  
-==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ====+==== Utarbeidet av ==== 
 +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk 
  
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Jernbaneverkets ansvar og oppgaver, togframføringssikkerhet, strekningskunnskap, samarbeid og kommunikasjon. Gjennom utdanningen skal aspiranten utvikle handlingskompetanse, evne til å vurdere risiko og konsekvenser og god forståelse for jernbanevirksomhetenes roller. Aspiranten skal få forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== 
 +Det henvises det til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister.
  
-Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.+==== Agressokode === 
 +Relevante koder i Agresso kompetanseregister: \\  
 +  * FO1076 - Togekspeditør
  
-==== 3. Krav til forkunnskaper ====+==== Dokumentasjon av opplæringen ==== 
 +Elektroniske [[menyer:laereplaner_for_trafikk|skjemaer]] for registrering av kompetanse skal benyttes. Dokumentasjon av godkjennelsen sendes automatisk for registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar
  
-//M////edarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha bestått ////arbeidspsykologisk testbestått ////3-årig videregående utdanning/fagbrevha gode datakunnskaper, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og gode muntlige engelskkunnskaper.//+===== Innledning ===== 
 +Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør skal ha god trafikal forståelsekunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen, samt inneha tekniske og ikketekniske ferdigheter, og evnen til å ta ansvar og å være selvstendig.
  
-//I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.// 
  
-==== 4. Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ====+Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.
  
-//Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://+Læreplanen skal beskrive kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 
  
-  * //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver // +Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, som gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. 
-  * //Utdannet togekspeditør // +
-  * //Erfaring som togekspeditør // +
-  * //15 studiepoeng i pedagogikk* //+
  
-//*Dersom opplæringspersonell ikke har 15 studiepoeng pedagogikkkan studiene gjennomføres parallelt med undervisning //+Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelserdette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. 
  
-//Opplæringspersonell som skal gi praktisk opplæring skal oppfylle følgende kompetansekrav://+ \\ \\ 
  
-  * //Utdannet togekspeditør // +{{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400| }} \\ \\ 
-  * //Erfaring som togekspeditør //+
  
-//Sensorer på eksamen Grunnleggende trafikkstyring, avsluttende skriftlig og muntlig eksamen skal oppfylle følgende kompetansekrav://+Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere
  
-  * //Utdannet togekspeditør// +==== Arbeidsform aspiranter ==== 
-  * //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitetTrafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter// +Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk trening under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. \\ \\ 
-  * //Objektiv og upartisk//+Operativt regelverkstrekningsbeskrivelsen og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. 
 +  
 +==== Krav til forkunnskaper ==== 
 +Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togekspeditør må ha: 
 +  * Bestått arbeidspsykologisk test  
 +  *  Bestått 3-årig videregående utdanning/fagbrev  
 +  *  Gode datakunnskaper  
 +  *  God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk   
 +  *  Gode muntlige engelskkunnskaper \\ \\  
 +I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
-//Sensor på stillverksprøve skal oppfylle følgende kompetansekrav://+===== Hovedmål for opplæringen ===== 
 +Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør. Aspiranten skal få kunnskap i hvordan utføre til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser, samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
  
-  //Utdannet signalingeniør // +==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== 
-  * //Inngående kunne forklare sikringsanlegg type 1// +  Aspiranten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. 
-  * //Objektiv og upartisk//+  * Aspiranten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. 
 +  * Aspiranten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, regler og oppgaver som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring 
 +  * Aspiranten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse 
 +  * Aspiranten har kunnskap om de funksjoner i forskjellige yrkesgrupper, og togekseditørens rolle i samspillet mellom funksjoner 
 +  * Aspiranten kan gjøre rede for togekspeditørens rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse 
 +  * Aspiranten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer
  
-==== 5. Gjennomføring av opplæringen og arbeidsform ====+==== Innlæringsmål for ferdigheter ==== 
 +  * Aspiranten kan lese trafikkbildet og utøve effektiv trafikkstyring 
 +  * Aspiranten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner 
 +  * Aspiranten kan planlegge trafikkbildet og gjøre gode prioriteringer 
 +  * Aspiranten kan betjene tekniske anlegg og systemer 
 +  * Aspiranten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, avvik eller uønsket hendelse, samt iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon
  
-=== 5.1 Varighet fordelt på teori og praksis ===+==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== 
 +  * Aspiranten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togekspeditørens ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for kontinuerlig forbedring av sikkerheten, for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. 
 +  * Aspiranten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, støttefunksjoner og med jernbaneforetakenes kunder. 
 +  * Aspiranten innehar nødvendige språkferdigheter, og kan gjøre rede for nøyaktighet i kommunikasjon, og utførelse av sine arbeidsoppgaver. 
 +  * Aspiranten har kunnskap om ulike forhold som kan påvirke arbeidsutførelsen, og de grep som kan gjøres for å opprettholde prestasjon, årvåkenhet og situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger
  
-Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis.  
  
-I klasseromsundervisning kan maks 20 delta på undervisning samtidig. 
  
-Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsform. Aspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 elever kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen. 
  
-Opplæring gjennomføres løpet av ca. 9 mnd. Opplæringen består av lik mengde undervisning på Norsk jernbaneskole, og praktisk opplæring på opplæringsstasjoner+==== Krav til pensum ==== 
 +Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, samt interne krav og instrukser som ligger regelverk for operativt personell (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Noe fagstoff står også beskrevet i Førerens regelbok Bane NOR.
  
-I praksisperioden skal aspirantene minimum tjenestegjøre 3 uker på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning uten fjernstyring. 
  
-=== 5.2 Læringsnivåer i læreplan ===+==== Gjennomføring av teori og praksis ==== 
 +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 60% på skolen og 40% på opplæringsstasjon, og gjennomføres i løpet av ca. 9 mnd.\\ 
  
-læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges.+Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole. 
 +den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det aspiranten har gjennomgått av leksjoner før trening ved en stasjon.
  
-{{:lp_tr:laeringskompleksiteten_oker_for_hvert_niva.jpg?400| Læringskompleksiteten øker for hvert nivå}} 
  
-Læringskompleksiteten øker for hvert nivå.+Skolen bestiller praksisplass i henhold til krav i læreplanen. Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på stasjon, følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomført krav i loggbok. \\ 
 +For å få best utbytte av praksisperioden skal det kun brukes stasjoner som er egnet som opplæringsstasjon.  Linjeledere har ansvar for å velge egnede stasjoner, og lage en oversikt over disse i samarbeid med Norsk jernbaneskolen.
  
-Handlingskompetanse defineres som summen av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som totalt sett gjør aspiranten i stand til å utføre oppgavene korrekt. 
  
-==== 5.3 Arbeidsform aspiranter ====+I løpet av opplæringen skal aspirantene minimum tjenestegjøre 2 uker på strekning med fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til strekning med togmelding\\
  
-Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok under hele utdanningen. Aspiranten skal legge fram loggbok på forespørsel fra leder og timelærer. Loggboken skal også være tema i oppfølgingssamtaler med leder. 
  
-Operativt regelverk på Intranettet bør benyttes i stor grad slik at aspirantene lærer å bruke den operative regelsamlingen. 
  
-==== 5.4 Vurdering under utdanningen ====+==== Antall deltakere i praksisperioden====
  
-Under opplæringen blir Aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskapNorsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver gjennom utdanningen+Den praktiske opplæringen gjennomføres på stasjoner med ulik driftsformAspirantene går sammen med en erfaren togekspeditør/veileder. Maksimum 2 aspiranter kan delta på praktisk opplæring på samme skift på stasjonen
  
-**Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalen 0 – 5.**+==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== 
 +Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning og være sensor ved togekspeditørutdanningen er beskrevet under funksjonene: 
 +Opplæringspersonell (FO1290) og sensor(FO1288) i Agresso 
  
-|**Karakter**|**Standard ved skriftlig og muntlig eksamen**| +===== Prinsipper for prøving / sertifisering =====
-|5|Bestått\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +
-|4|Bestått\\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +
-|3|Bestått\\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +
-|2|Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.| +
-|1|Ikke bestått:\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål.| +
-|0|Eksamen ikke gjennomført|+
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når de vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.+==== Vurdering under utdanningen ==== 
 +Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjonerAspiranten blir også vurdert ut fra ikke-tekniske ferdigheter og trafikal forståelse. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\  
 +Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i opplæringsplanen. \\  
 +I praksisperioden er Linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, utarbeidet av Norsk jernbaneskole
  
-==== 6. Gjennomføring av eksamen ==== 
  
-=== 6.1 Eksamener ===+Eksamen skal teste ut om aspiranten har tilegnet seg innlæringsmål for ferdighet, kunnskap og generell kompetanse beskrevet i læreplan.
  
-Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner kandidaten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjeneste.+Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen.
  
-Læreplan for utdanning av togekspeditører har følgende eksamener:+Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ 
 +^ Karakter  ^ Standard ved muntlig og skriftlig eksamen                                                                                 ^ 
 +|  5        | Bestått \\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.                  | 
 +|  4        | Bestått \\ Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene                             | 
 +|  3        | Bestått \\ Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene.        | 
 +|  2        | Ikke bestått \\ Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. 
 +|  1        | Ikke bestått \\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål                                          | 
 +|  0        | Eksamen ikke gjennomført                                                                                                  |
  
-  * Personlig sikkerhet for befaring ved spor +==== Retningslinjer for sensor ==== 
-  * Skriftlig eksamen Grunnleggende trafikkstyring +Fagansvarlig framføringssikkerhet Bane NOR Kunde og trafikk<del>, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR,</del> utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. Listen utarbeides før opplæring starter, og oversendes Norsk jernbaneskole. Ut fra denne listen peker Norsk jernbaneskole v/fagsjef ut sensor<del>(er)</del> til den enkelte eksamen
-  * Skriftlig og praktisk/muntlig eksamen Stillverksprøven +
-  * Avsluttende skriftlig eksamen  +
-  * Avsluttende muntlig eksamen+
  
-Gjennom utdanningen kreves at alle eksamener bestås.+Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, er det Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk som oppnevner <del>to</del> en nye sensorer\\ 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
 +^ Eksamen                                           ^ Sensoer(er)                                                                                                         ^ 
 +| Personlig sikkerhet for befaring av spor          | 1 sensor oppnevnt av fagansvarlig fremføringssikkerhet                                                              | 
 +| Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring  | :::                                                                                                                 | 
 +| Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven       | :::                                                                                                                 | 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen                     | :::                                                                                                                 | 
 +| Avsluttende praktisk eksamen                      | :::                                                                                                                 | 
 +| Stillverksprøven                                  | <del>1 sensor Oppnevnes av sakkyndig leder signal \\ 1 sensor av Seksjonssjef funksjonell godkjenning i Kunde og trafikk</del>  |
  
-Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamenFagsjef for trafikkutdanningen skal oversende eksamensoppgaver og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 1 måned før eksamen skal avholdes.+==== Eksamener ==== 
 +Med eksamen menes en avsluttende prøve som godkjenner aspiranten til å utføre en bestemt funksjon i trafikksikkerhetstjenesteGjennom utdanningen kreves det at alle eksamener bestås\\ \\
  
-Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
  
-=== 6.2 Personlig sikkerhet for befaring ved spor ===+Norsk jernbaneskole har ansvar for å bestille sensorer og organisere gjennomføringen av eksamenFagsjef for togekspeditørutdanningen skal oversende eksamensoppgaver, fasit og sensorveiledning til sensor for godkjenning senest 30 dager før eksamen avholdes. Sensorene gir samlet tilbakemelding til skolen senest 14 dager før eksamen avholdes. 
  
-Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter Bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang tilDersom aspiranten ikke oppnår karakter Bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, fasit og sensorveiledning godkjennes av sensor\\ 
 +Eksamensoppgaver for Praktisk/muntlig eksamen, fasit og sensorveledning for stillverksprøven godkjennes av Seksjonssjef funksjonell godkjenning.
  
-=== 6.3 Grunnleggende trafikkstyring ===+Følgende eksamener skal gjennomføres: \\ 
 +• Personlig sikkerhet for befaring av spor \\ 
 +• Skriftlig eksamen i grunnleggende trafikkstyring \\ 
 +• Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven \\ 
 +• Avsluttende skriftlig eksamen \\ 
 +• Avsluttende praktisk/muntlig eksamen
  
-Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. 
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten kan vise handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur, sikre klar togvei manuelt, herunder betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer, skifting, kommunikasjon, geografi/strekningskompetanse, kunngjøringer, framføring av tog i normalsituasjon og arbeid i spor. 
  
-For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør.+Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. 
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.+Hjelpemidler er ikke tillatt under eksamen. 
 + \\ \\
  
-=== 6.4 Stillverksprøve === 
  
-Stillverksprøven består av en skriftlig del på inntil 1 time hvor aspirantene prøves kunnskapsmålene, og en praktisk/muntlig del på inntil 1 time og 15 minutter hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene.+Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto}} 
 +^ Togekspeditørutdanningen                                      |^ Det skal utarbeides:                                                                                       ^ 
 +|  Personlig sikkerhet for befaring av spor  | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | 
 +|  Eksamen grunnleggende trafikkstyring    | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                           | 
 +| Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 2 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning 
 +| Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                                         | 
 +| Avsluttende praktisk eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten innehar fullstendig og sikker forståelse av bruken av sikringsanlegget.  
  
-Det foretas en totalvurdering av skriftlig og praktisk/muntlig eksamen. For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. 
  
-Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. 
  
-=== 6.5 Avsluttende skriftlig eksamen ===+==== Personlig sikkerhet for befaring ved spor ==== 
 +Aspiranten avlegger skriftlig eksamen i henhold til Læreplan for Personlig sikkerhet for befaring ved spor. Dersom man ikke oppnår karakter bestått på eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Dersom aspiranten ikke oppnår karakter bestått på annen gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes.
  
-Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer.+==== Grunnleggende trafikkstyring ==== 
 +Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\  
 +For å bestå eksamen må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. Bestått eksamen i Grunnleggende trafikkstyring er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togekspeditør. \\ \\  
 +Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 2 uker etter første forsøk og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togekspeditør avsluttes
  
-Eksamen skal avdekke om aspiranten kan gjøre rede for avvikshåndteringarbeid i sporulykker og beredskap og kommunikasjon.+==== Stillverksprøve ==== 
 +Stillverksprøven består av en praktisk/muntlig del på inntil 1,5 time hvor aspirantene prøves i ferdighetsmålene beskrevet i læreplanen. \\ \\ 
 +For å bestå Stillverksprøven må aspiranten oppnå karakter 3. Bestått Stillverksprøve er en forutsetning for å fortsette opplæringen som togekspeditør. \\ \\ 
 +Dersom man ikke består eksamengis det mulighet til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamenhar man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes.
  
-For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. +==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== 
 +Den avsluttende skriftlige eksamen har en varighet på inntil 4 timer. \\ \\ 
 +For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på skriftlig eksamen. \\ \\  
 +Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes
  
-Dersom man ikke består eksamen, er det anledning til å gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen avlegges tidligst 3 uker etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden.+==== Avsluttende muntlig eksamen ==== 
 +Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1,5 time. \\ \\ 
 +For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen. \\ \\ 
 +En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamenhar aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes
  
-Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. +===== Klage på eksamen =====
- +
-=== 6.6 Avsluttende muntlig eksamen ==+
- +
-Den muntlige eksamen har en varighet på inntil 1 time.  +
- +
-Eksamen skal avdekke om aspiranten har handlingskompetanse om kommunikasjon, avvikshåndtering, arbeid i spor og ulykker og beredskap. +
- +
-For å bestå må aspiranten oppnå karakter 3 på muntlig eksamen.  +
- +
-En aspirant som ikke består eksamen, kan gå opp til ny eksamen en gang til. Ny eksamen kan tas tidligst 3 dager etter første forsøk. Oppnås mindre enn karakter 3 også på andre gangs  eksamen, har aspiranten strøket og opplæringen som togekspeditør avsluttes. +
- +
-==== 7. Oppnevning av sensor ==== +
- +
-=== 7.1 Retningslinjer for sensorer === +
- +
-Sensorene godkjenner eksamensoppgaver og fasit. +
- +
-På skriftlig eksamen retter og vurderer sensorene eksamensbesvarelser hver for seg. Deretter foretar de en felles vurdering og setter endelig karakter. +
- +
-Sensorene skal utarbeide skriftlig vurdering av hver enkelt kandidat. +
- +
-=== 7.2 Grunnleggende trafikkstyring === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.3 Stillverksprøve === +
- +
-Sensor oppnevnes av sakkyndig leder signal. Skriftlig og muntlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen og tre varierte oppgavesett til praktisk/muntlig eksamen. +
- +
-=== 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === +
- +
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen. +
- +
-=== 7.5 Avsluttende muntlig eksamen === +
- +
-Sensor oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i trafikkdirektørens stab til avsluttende muntlig eksamen. Eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensor. Det skal utarbeides tre varierte oppgavesett til muntlig eksamen. +
- +
-==== 8. Klage på eksamen ==== +
- +
-=== 8.1 Klage på skriftlig eksamen === +
- +
-Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for trafikkstyrerutdanning innen 3 dager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +
- +
-Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. +
- +
-Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på.  +
- +
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +
  
 +==== Klage på skriftlig eksamen ====
 +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på skriftlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes skriftlig overfor fagsjefen for togekspeditørutdanning innen 10 virkedager etter at resultatet på eksamen er gjort kjent. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. \\ \\
 +Fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av kandidatens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. \\ \\
 +Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en Aspiranten ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på.  \\ \\
 +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. \\ \\
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
 +==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
 +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\
 +Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\
 +Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\
 +Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
  
-=== 8.2 Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen === +==== Fusk ==== 
- +Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\  
-Aspirant kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet. +bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen. \\ \\  
- +Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef for togekspeditørutdanning rapporterer hendelsen videre til Aspirantenes leder.
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages.  +
- +
-Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.  +
- +
-Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. +
- +
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  +
- +
-=== 8.3 Fusk === +
- +
-Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er:  +
- +
-bruk av ulovlige hjelpemidler, ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk slik at teksten framstår som kandidatens egen.  +
- +
-Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole som kan utelukke kandidaten fra videre deltakelse i eksamen. Fagsjef trafikkstyrerutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. +
- +
-==== 9. Krav til praksis etter endt opplæring ==== +
- +
-//Aspiranter som har bestått alle eksamener i togekspeditørutdanningen skal tjenestegjøre på minimum 7 vakter sammen med en godkjent togekspeditør. Deretter skal leder gjennomføre en samtale for å kartlegge om den nyutdannede togekspeditøren er trygg i rollen og kan settes til å tjenestegjøre på selvstendige vakter.// +
- +
-==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== +
- +
-//Togekspeditører skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.// +
- +
-==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== +
- +
-Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar. +
- +
-===== Tema og leksjoner ===== +
- +
-==== Tema 1: Innføring ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.** +
- +
-Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. +
- +
-**Tidsramme:** 8 dager +
- +
-** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold| +
- +
-** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Hvilke oppgaver som utføres og hva slags teknisk utstyr som finnes på en stasjon \\ - Synergi|Aspiranten skal være i stand til å vurdere farer forbundet med befaring ved spor og kunne ivareta sin egen sikkerhet under befaringen.| +
-| //**Referanse**//: \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| | +
- +
-** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +
-|//**Referanse**//: \\ Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak| +
- +
-** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +
-| //**Referanse**//: \\ Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ | +
- +
-==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse om jernbaneinfrastruktur og kommunikasjon, og kunne forklare geografi/strekningskunnskap og kunngjøringer ** +
- +
-Tema 2 starter med en uke praksis på stasjon, deretter følger teoriundervisning ved Norsk jernbaneskole. +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, gruppearbeid, ut å se på skolen tekniske anlegg. +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Observere txps arbeidsoppgaver, se på ulike tekniske innretninger på stasjonen og forklare funksjonen til disse. +
- +
-**Tidsramme:** 4 – 5 uker +
- +
-** Leksjon 2.1: Informasjon om utdanningen ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal få innføring om utdanningen, arbeidsform, krav og forventninger.\\ \\ Aspiranten skal få kjennskap til de ikke-tekniske ferdighetene som forventes av en togekspeditør.\\ | +
-|//**Referanse**//: \\ Se vedlegg 1 Ikke-tekniske ferdigheter for togekspeditører\\ | +
- +
-** Leksjon 2.2: Definisjoner, ytre og indre anlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Definisjoner \\ - Ytre og indre anleggs funksjoner og virkemåte|Aspiranten skal kunne bruke de ulike begrepene.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til virkemåten til ytre og indre anlegg på stasjon.\\ | +
- +
-** Leksjon 2.3: Kunngjøringer og sirkulærer ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bakgrunnen for kunngjøringer og sirkulærer.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunne forklare innholdet i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelse og fordeling, samt bestemmelser om dette.\\ \\ Aspiranten skal opparbeide seg kunnskap om jernbanenettet og stasjoner (strekningskunnskap)\\ |Aspiranten skal kunne forklare forskjellen på ulike typer kunngjøringer.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare når ulike typer kunngjøringer brukes, hva de inneholder og betydningen av erkjennelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne navnet på alle banestrekninger, alle bystasjoner og betjente stasjoner på jernbanenettet. | +
- +
-** Leksjon 2.4: Kommunikasjon ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om korrekt kommunikasjon.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal forstå betydningen av nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og viktigheten av å bidra til god praksis| +
- +
-** Leksjon 2.5: Informasjon og samarbeid ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.| +
- +
-==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg kjennskap til bruk av tekniske anlegg og handlingskompetanse om framføring av tog i normalsituasjon ** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane, stillverksrom, befaring på stasjon med enkelt innkjørsignal. +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver. +
- +
-Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. +
- +
-**Tidsramme:** 8 uker +
- +
-** Leksjon 3.1: Indre anlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne beskrive stillverkets / stillerapparatets funksjoner og virkemåte, samt kjenne til bestemmelser om bruk av disse.\\ \\ Aspiranten skal få innføring i forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere bruken av stillverkets / stillerapparatets funksjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare hensikten med forriglingstabell, skjematisk plan og stillverksinstruks\\ | +
- +
-** Leksjon 3.2: Txps arbeidsplass ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ | +
- +
-** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal forstå togframføring som helhet, og gjøre rede for txps ansvar for å overvåke og sikre togframføringen samt annen virksomhet på egen stasjon og tilstøtende strekninger på ulike driftsformer, herunder:\\ - Sporveksler, sporsperrer \\ - Låstyper \\ - Kontaktledningsanlegg (KL) \\ - Signaler og blokksignaler \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal \\ - Sikringsanlegg \\ - Betjeningsforhold på stasjon \\ - Sidespor \\ - Planovergang \\ - Motta, erkjenne og fordele kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kjenne til kryssing, forbikjøring og passering i normalsituasjon.\\ \\ Aspiranten skal kjenne til ATC systemet og togradio\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere bruken av stillverket/stillerapparets funksjoner og virkemåte. \\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler. \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde.| +
- +
-** Leksjon 3.4: Skifting ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Sammenskifting/skifting \\ - Dvergsignaler og høyt skiftesignal under skifting \\ - Klargjøring av tog \\ - Framføring av tog \\ - Sikkerhet ved skifting \\ - Sikkerhet ved framføring av tog \\ - Kommunikasjon under skifting \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps ansvar og rolle ved skifting.\\  \\ Aspiranten skal gjøre rede for forskjellen mellom:\\ - Tog og skift \\ - Togvei og skiftevei \\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Oppstart og avslutning av skifting \\ - Håndsignaler \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan skiftevei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler / sporsperrer og bruke håndsignaler.| +
- +
-==== Tema 4: Trafikkstyring ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal vise handlingskompetanse i framføring av tog, dokumentasjon, ruter og kommunikasjon** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane, BRIO-bane.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver. +
- +
-**Tidsramme:** 4 uker +
- +
-** Leksjon 4.1: Trafikkstyring ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Bruk av grafisk rute/kunngjøringer og togoppgave \\ - Sende og motta korrekt togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf og føre togmeldingsbok \\ - Kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til:\\ - Oppstart og avslutning av arbeid i spor \\ - Framføre tog forbi signaler som ikke kan vise Kjør \\ \\ Aspiranten skal få innføring i:\\ - Kryssingsordre \\ - Forbikjøringsordre \\ \\ Aspiranten skal kunne lese og forstå grafisk rute.\\ |Aspiranten skal:\\ - Kunne bruke kunngjøringer og togoppgave \\ - Demonstrere korrekt sending og \\ mottak av togmelding inklusiv bruk av signaltelegraf \\ - Utføre korrekt føring av togmeldingsbok \\ - Foreta kryssing og forbikjøring i normalsituasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Kunne planlegge for fremtidig trafikkbilde. \\ - Kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.| +
- +
-** Leksjon 4.2: Dokumentasjon, ruter og kommunikasjon ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for;\\ - Ruter for tog \\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Kommunikasjon \\ - Hvor man finner informasjon \\ - System og fordeling av operative kunngjøringer \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Demonstrere forskjellen og bruken av ulike kunngjøringer og sirkulærer. \\ - Mestre nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon \\ - Demonstrere nøyaktighet ved behandling av operative kunngjøringer og samhandling med jernbaneforetakene.| +
- +
-==== Tema 5: Betjening av sikringsanlegg ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal gjøre rede for og vise betjening av sikringsanlegg** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening i stillverksrom og på modelljernbane, signalskolen, befaring ute.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i betjening av stillverk, bruk av forriglingstabell og skjematisk plan, delta i txps arbeidsoppgaver. +
- +
-Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. +
- +
-**Tidsramme:** 4 – 5 uker +
- +
-** Leksjon 5.1: Forriglingstabell og skjematisk plan ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for avhengigheten i sikringsanlegg på to-spors stasjon ved hjelp av forriglingstabell.\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for innholdet i skjematisk plan.\\ |Aspiranten skal kunne demonstrere sikringsanleggets funksjon og avhengighet ved inn- og utkjøring av tog, samt skifting.\\ \\ Aspiranten skal kunne bruke forriglingstabell og skjematisk plan.\\ | +
- +
-** Leksjon 5.2: Betjene sikringsanlegg ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for:\\ - Det ytre anlegg på stasjonen, herunder signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon/betydning. \\ - Hvordan txp skal forholde seg når det oppstår sikkerhetskritiske feil i signalanlegg \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal ha fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, signalenes merking/ID, bilder, plassering og funksjon.\\ \\ Aspiranten skal demonstrere txps gjøremål i forbindelse med at stillverket koples inn og ut.\\ \\ Aspiranten skal mestre betjening av sikringsanlegg stillverkstype 1, og de situasjoner hvor txp er barriere.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon.\\ | +
- +
-** Leksjon 5.3: Enkelt innkjørsignal ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne gjøre rede for betjening av enkelt innkjørsignal og prosedyrer i normal – og avvikssituasjoner.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal demonstrere betjening av enkelt innkjørsignal, i normal og avvikssituasjoner. \\ | +
- +
-==== Tema 6: Arbeid i spor ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse ved iverksettelse og avslutning av arbeider i spor** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane, befaring på elkraftsentral.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver, simulere disponering, anleggsområde jernbane, iverksettelse og avslutning av arbeid med frakobling av kontaktledning. +
- +
-**Tidsramme:** 3 – 4 uker +
- +
-** Leksjon 6.1: Arbeid i spor ** +
- +
-|<49em 60% 40%>| +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for tillatelse og avslutning av arbeid i spor på ulike driftsformer, og bestemmelser for dette, herunder:\\ - Disponering av strekning for arbeid \\ - Disponering av strekning for kjøring av arbeidstog \\ - Anleggsområde jernbane\\ \\ Aspiranten skal gjøre rede for txps funksjon og samspill med andre ved arbeid i spor, med og uten frakobling.\\ \\ Aspiranten skal ha kjennskap til at det finnes elsikkerhetsplaner som viser området som frakobles.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Utføre korrekt iverksettelse og avslutning av arbeid \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Kunne lese og forstå et bilde av en simulert frakobling av kontaktledningsanlegget \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-==== Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal opparbeide seg handlingskompetanse i framføring av tog og skift ved avvik, samt uregelmessigheter og feil som kan oppstå ved jernbaneinfrastrukturen** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver, befaring på opplæringsstasjon. +
- +
-Under dette temaet stilles det krav til 1 uke praksis på strekning uten fjernstyring og/eller grensestasjon som grenser til ikke fjernstyrt strekning. +
- +
-**Tidsramme:** 6 - 8 uker +
- +
-** Leksjon 7.1: Txps rolle på stasjon ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om:\\ - Inn og utkjøring av tog  \\ - Sikring av togvei \\ - Txps nærvær på plattform eller ved togvei \\ - Avgangsprosedyre \\ - Kryssingsforandring \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kjenne til innlåsing av tog på sidespor på fjernstyrt strekning.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Demonstrere hvordan klar togvei sikres manuelt, herunder sveive sentralstilte sporveksler, betjene håndstilte sporveksler/sporsperrer og bruke håndsignaler \\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere på ulike driftsformer \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 7.2: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med sikringsanlegg på strekning uten fjernstyring eller grensestasjon ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kjøring forbi hovedsignaler \\ - Kjøring forbi dvergsignaler \\ - Kjøring forbi midlertidige signaler som ikke viser kjør \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 7.3: Signaler som ikke kan vise kjørsignal på stasjon med enkelt innkjørsignal ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kunne gjøre rede \\ for bestemmelser om:\\ - Kjøring forbi enkelt innkjørsignal \\ - Korrekt kommunikasjon \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den \\ risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og \\ iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 7.4: Kryssingsforandring og forbikjøring på strekning uten fjernstyring ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Kryssingsforandringer generelt \\ - Kryssingsordre \\ - Kryssing som ikke er oppført i ruten for toget \\ - Endring av togs rekkefølge \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Mestre de ulike situasjoner \\ hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 7.5: Kjøring av hjelpelokomotiv ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene \\ om kjøring av hjelpelokomotiv.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor \\ txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 7.6: Midlertidig endring av driftsform ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om midlertidig endring av driftsform, og bruk av signaler ved endret driftsform.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 7.7: Mindre endringer ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om:\\ - Endret togstopp \\ - Kjøring på venstre hovedspor på dobbeltsporet strekning \\ - Passasjerers avstigning utenfor plattform \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Mestre de ulike situasjoner hvor txp er barriere \\ - Utføre korrekt kommunikasjon \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter. \\ - Utføre korrekt kunde – og trafikkinformasjon| +
- +
-==== Tema 8: Ulykker - beredskap ==== +
- +
-**Hovedmål: Aspiranten skal vise handlingskompetanse i situasjoner som kan oppstå innen togframføring, og som kan medføre uønskede hendelser eller større ulykker.** +
- +
-**Arbeidsform på skolen:** Teoriundervisning, case, table-top øvelser, ferdighetstrening på modelljernbane og Brio-togbane.  +
- +
-**Arbeidsform på opplæringsstasjon:** Delta i txps arbeidsoppgaver, simulere øvelser, ulike skjemaer, skrive hendelsesrapport. +
- +
-**Tidsramme:** 1 uke +
- +
-** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon  \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse i krisesituasjoner \\ - Mestre rapportskriving. \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/uregelmessigheter \\ i og ved jernbaneinfrastrukturen \\ - Hvordan txp berøres av uregelmessigheter og \\ feil på kjøretøy \\ - Melding av uhell og uregelmessigheter \\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.|Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av oppstått situasjon \\ - Demonstrere god kommunikasjon og rolleforståelse \\ - Demonstrere relevante ikke-tekniske ferdigheter.| +
- +
-** Leksjon 8.3: Farlig gods ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/prosedyrer avhengig av \\ oppstått situasjon.\\ \\ Aspiranten skal utføre korrekt kommunikasjon. \\ | +
- +
-** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** +
- +
-^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ +
-|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder|+
  
-=== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp ===+===== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togekspeditør =====
  
-Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditørAtferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. +Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder\\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler på hvordan togledere kan fremvise disse ferdighetene. 
 +{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="512px"}} 
 +^ **Samhandling : Kommunikasjon og samarbeid**                                    ^ **Forklaring**                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ^ 
 +| Uttale seg klart og tydelig                                                     | - Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner                                                                                   | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| Tilby, be om og ta imot hjelp når situasjonen tilsier det                       | - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Hjelper til ved behov \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| Profesjonell opptreden                                                          |                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      | 
 +| Kommuniserer høflig og respektfullt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| Samhandler med andre                                                            | - Deler informasjon, spesielt før/i for bindelse med krevende operasjoner \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +^ **Situasjonsforståelse: situasjonsbevissthets og framsynthet**                  ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ 
 +| Innhenter informasjon                                                           | - Søker aktivt informasjon fra andre \\ - Stille oppfølgings- og kontrollspørsmål for å sikre felles situasjonsforståelse. Noterer for ikke å glemme                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | 
 +| Videreformidler fakta/informasjon for å sikre felles situasjonsforståelse       | - Videreformidler relevant informasjon til togledere, TXP og toginformatører, samt togleder nabosentral ved behov                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +| Vurdere potensiale til hendelsen                                                | - Videreformidler potensielt skadeomfang/konsekvensutvikling for trafikken og reisende                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               | 
 +| Jobber proaktivt                                                                | - Jobber aktivt for å være i forkant av og styre hendelsesutviklingen \\ - Planlegger de neste aksjonene og beslutter/gjennomfører nødvendige tiltak \\  - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling \\ - Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  | 
 +| Viser god kundeforståelse under planlegging og gjennomføring av trafikkstyring  | - Gjør gode prioriteringer                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           | 
 +| Avklarer tid/sted/omfang for aktiviteter/oppgaver                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    | 
 +^ ** Oppgavehåndtering: Distraksjonshåndtering og stresshåndtering**              ^                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ^ 
 +| Håndterer avbrytelser og distraksjoner                                          | - Håndterer distraksjoner godt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       | 
 +| Løser avvik/utfordringer/konflikter på en hensiktsmessig måte                   | - Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         | 
 +| :::                                                                             | :::                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  |
  
-^Kommunikasjon og teamarbeid^ + 
-|- Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ - Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ - Forsikrer seg om at andre har forstått ved å utføre tilbakelesning med kontroll \\ - Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ - Videreformidler relevant informasjon til txp på nabostasjon / togleder \\ - Ryddig overføring av oppgaver og ansvar ved vaktavløsning \\ - Holder øye med og kryssjekker andres handlinger \\ - Har en god og naturlig tone med sine kolleger \\ - Konfliktforebygging og -løsning (unngår baksnakking, sladder) \\ - Er høflig, behersket og korrekt i kontakt med andre \\ - Hjelper til ved behov \\ - Søker aktivt informasjon fra andre| +
-^Situasjonsbevissthet og fremsynthet^ +
-|- Gjør gode prioriteringer \\ - Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten \\ (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ - Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ - Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | +
-^Oppgavehåndtering og selvinnsikt^ +
-|- Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ - Stiller på jobb uthvilt og i form \\ - Håndterer distraksjoner godt \\ - Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ - Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet \\ - Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ - Ber om hjelp når det er behov \\ - Fornuftig bruk av pauser| +
-^Togekspeditørrollen, lederskap^ +
-|- Anvender togekspeditørens myndighet for å sikre at driften går som den skal. \\ - Opprettholder et optimalt autoritetsforhold \\ - Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ - Griper inn når det er “påkrevd” \\ - Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ - Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ - Gir klare og utvetydige instruksjoner|+
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane