Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:51] km [Tema 7: Framføre tog i avvikssituasjon] |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/12/23 11:11] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 15: | Linje 15: | ||
Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør. | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør. | ||
- | Jernbaneverkets | + | Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell. |
==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ==== | ==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ==== | ||
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor | + | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor |
Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. | Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. | ||
Linje 33: | Linje 33: | ||
// | // | ||
- | * //Kunne forklare | + | * //Kunne forklare |
* //Utdannet togekspeditør // | * //Utdannet togekspeditør // | ||
* //Erfaring som togekspeditør // | * //Erfaring som togekspeditør // | ||
Linje 48: | Linje 48: | ||
* //Utdannet togekspeditør// | * //Utdannet togekspeditør// | ||
- | * // | + | * // |
* //Objektiv og upartisk// | * //Objektiv og upartisk// | ||
Linje 235: | Linje 235: | ||
==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== | ||
- | // | + | // |
==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Linje 245: | Linje 245: | ||
==== Tema 1: Innføring ==== | ==== Tema 1: Innføring ==== | ||
- | **Hovedmål: | + | **Hovedmål: |
Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. | Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1. | ||
Linje 251: | Linje 251: | ||
**Tidsramme: | **Tidsramme: | ||
- | ** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets | + | ** Leksjon 1.1: Bane NORs forventninger og rutiner ** |
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger | + | |Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger |
** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** | ||
Linje 264: | Linje 264: | ||
| // | | // | ||
- | ** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets | + | ** Leksjon 1.3: Bane NORs oppgaver ** |
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets | + | |Aspiranten skal kjenne til: \\ - Bane NORs oppgaver, fokusområder, |
- | |// | + | |// |
** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** | ||
Linje 275: | Linje 275: | ||
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets | + | |Aspiranten skal kjenne til:\\ - Bane NORs rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | |
- | | // | + | | // |
==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== | ||
Linje 319: | Linje 319: | ||
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, | + | |Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, |
==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === | ||
Linje 343: | Linje 343: | ||
|<49em 60% 40%>| | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
- | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/ | + | |Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/ |
** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** | ||
Linje 491: | Linje 491: | ||
** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ** Leksjon 8.1: Håndtering av topphendelser og andre uforutsette hendelser ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | |Aspiranten skal gjøre rede for håndtering av \\ alle topphendelser og uforutsette hendelser.\\ \\ Aspiranten skal kunne forklare den risiko \\ unøyaktighet i kommunikasjon og utførelse av oppgaver kan medføre.\\ |Aspiranten skal:\\ - Vise handlingskompetanse og iverksette tiltak/ | ||
Linje 496: | Linje 497: | ||
** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** | ** Leksjon 8.2: Øvrige uregelmessigheter ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | |Aspiranten skal gjøre rede for \\ bestemmelsene om;\\ - Søk etter personer observert i og ved spor \\ - Påkjørsel av personer \\ - Påkjørsel av dyr \\ - Påkjørsel av kjøretøy \\ - Når tog skal varsles ved feil/ | ||
Linje 501: | Linje 503: | ||
** Leksjon 8.3: Farlig gods ** | ** Leksjon 8.3: Farlig gods ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/ | |Aspiranten skal kjenne til bestemmelsene om;\\ - Hvor man finner vognopptak \\ - Farlig gods og merking \\ - Rutiner for varsling og håndtering \\ - Rutiner for evakuering \\ - Spesialtransporter|Aspiranten skal iverksette tiltak/ | ||
Linje 506: | Linje 509: | ||
** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** | ** Leksjon 8.4: Bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander ** | ||
+ | |<49em 60% 40%>| | ||
^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ | ||
|Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, | |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, | ||
- | === Vedlegg 1: Jernbaneverkets | + | === Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp === |
Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. | ||
+ | |||
^Kommunikasjon og teamarbeid^ | ^Kommunikasjon og teamarbeid^ |