lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2016/08/09 07:52]
km [Tema 8: Ulykker - beredskap]
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/04/04 10:41]
ingrid_dale_bjordal
Linje 15: Linje 15:
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør.  Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene som togekspeditør. 
  
-Jernbaneverkets hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.+Bane NORs hovedmål er å sikre at all jernbanetransport ikke skal føre til tap av menneskeliv eller alvorlig skade på mennesker, omgivelser eller materiell.
  
 ==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ==== ==== 2. Hovedmål for utdanning av togekspeditører (txp) ====
  
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Jernbaneverkets ansvar og oppgaver, togframføringssikkerhet, strekningskunnskap, samarbeid og kommunikasjon. Gjennom utdanningen skal aspiranten utvikle handlingskompetanse, evne til å vurdere risiko og konsekvenser og god forståelse for jernbanevirksomhetenes roller. Aspiranten skal få forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.+Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter samt holdninger innenfor Bane NORs ansvar og oppgaver, togframføringssikkerhet, strekningskunnskap, samarbeid og kommunikasjon. Gjennom utdanningen skal aspiranten utvikle handlingskompetanse, evne til å vurdere risiko og konsekvenser og god forståelse for jernbanevirksomhetenes roller. Aspiranten skal få forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.
  
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere. Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere.
Linje 33: Linje 33:
 //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav:// //Opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning skal oppfylle følgende kompetansekrav://
  
-  * //Kunne forklare Jernbaneverkets ansvar og oppgaver //+  * //Kunne forklare Bane NORs ansvar og oppgaver //
   * //Utdannet togekspeditør //   * //Utdannet togekspeditør //
   * //Erfaring som togekspeditør //   * //Erfaring som togekspeditør //
Linje 48: Linje 48:
  
   * //Utdannet togekspeditør//   * //Utdannet togekspeditør//
-  * //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for Jernbaneverkets nett og andre styrende dokumenter//+  * //Inngående kunne forklare prosessene Styre trafikken og Fordele infrastrukturkapasitet, Trafikkregler for jernbanenettet og andre styrende dokumenter//
   * //Objektiv og upartisk//   * //Objektiv og upartisk//
  
Linje 181: Linje 181:
 === 7.2 Grunnleggende trafikkstyring === === 7.2 Grunnleggende trafikkstyring ===
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.+To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. Skriftlig eksamen med sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.
  
 === 7.3 Stillverksprøve === === 7.3 Stillverksprøve ===
Linje 189: Linje 189:
 === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen === === 7.4 Avsluttende skriftlig eksamen ===
  
-To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.+To sensorer oppnevnes av fagansvarlig framføringssikkerhet iKunde og trafikkdivisjonen til skriftlig eksamen. Skriftlig eksamen med fasit og sensorveiledning utarbeides av Norsk jernbaneskole og godkjennes av sensorene. Skriftlig eksamen består av en case samt flere enkeltspørsmål fra pensum. Det skal utarbeides to oppgavesett til skriftlig eksamen.
  
 === 7.5 Avsluttende muntlig eksamen === === 7.5 Avsluttende muntlig eksamen ===
Linje 203: Linje 203:
 Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. Fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole skal i begrunnelsen skriftlig gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, og for bedømmelsen av aspirantens prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for aspiranten.
  
-Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen og det må angis hva det klages på. +Aspiranten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, og må begrunne dette. Dersom en aspirant ønsker å fremme en klage etter å ha fått en begrunnelse på eksamensresultatet, er klagefristen 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen må fremmes skriftlig til fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen og det må angis hva det klages på. 
  
-Fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og Markedsdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. +Fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen oppnevner to nye sensorer som skal vurdere besvarelsen på nytt. De to nye sensorene som utpekes av fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen utgjør klagenemnd. Klagenemnda vurderer besvarelsen mot sensorveiledningen. 
  
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
Linje 217: Linje 217:
 Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse.  Aspiranten sender klagen til fagsjef for trafikkstyrerutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. 
  
-Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Trafikk og markedsdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Trafikk og markedsdivisjonen.+Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen, og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen.
  
 Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen.  Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere elevers prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. 
Linje 235: Linje 235:
 ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ==== ==== 10. Periodisk prøving, repetisjon og kompetanseutvikling ====
  
-//Togekspeditører skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Jernbaneverkets styringssystem.//+//Togekspeditører skal gjennomføre kontrollprøver, repetisjon og kompetanseutvikling i henhold til kravene i Bane NORs styringssystem.//
  
 ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ==== ==== 11. Dokumentasjon av opplæringen ====
  
-Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Trafikk og marked som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.+Sensorene fyller ut og signerer på skjema for bestått eksamen, i henhold til dokumentet Godkjenning og registrering av kompetanse i Kunde og trafikk som ligger i styringssystemet, prosess Kompetansestyring, Mal/skjema/sjekkliste. Godkjennelsen sendes til registrering i personalmappen ved Administrasjonsavdelingen, Kompetanseregistrering, Hamar.
  
 ===== Tema og leksjoner ===== ===== Tema og leksjoner =====
Linje 245: Linje 245:
 ==== Tema 1: Innføring ==== ==== Tema 1: Innføring ====
  
-**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Jernbaneverket, med jernbaneforetak og kunder.**+**Hovedmål: Aspiranten skal få innsikt i prosessene og samspillet internt i Bane NOR med jernbaneforetak og kunder.**
  
-Trafikk og markedsdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1.+Kunde og trafikkdivisjonen har ansvar for gjennomføringen av tema 1.
  
 **Tidsramme:** 8 dager **Tidsramme:** 8 dager
  
-** Leksjon 1.1: Jernbaneverkets forventninger og rutiner **+** Leksjon 1.1: Bane NORs forventninger og rutiner **
  
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Jernbaneverket har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|+|Aspiranten skal kjenne til; \\ - Hvilke forventninger Bane NOR har til aspirantene \\ - HMS \\ - IKT og sosiale medier \\ - Informasjon på intranettet \\ - Rusmiddelpolitikk \\ - Uniformsreglementet \\ - Praktiske forhold|
  
 ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor ** ** Leksjon 1.2: Personlig sikkerhet for befaring ved spor **
Linje 264: Linje 264:
 | //**Referanse**//: \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| | | //**Referanse**//: \\ Gjennomføre kurset Personlig sikkerhet for befaring ved spor og avlegge prøve| |
  
-** Leksjon 1.3: Jernbaneverkets oppgaver **+** Leksjon 1.3: Bane NORs oppgaver **
  
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Jernbaneverkets oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | +|Aspiranten skal kjenne til: \\ - Bane NORs oppgaver, fokusområder, samarbeid på tvers| | 
-|//**Referanse**//: \\ Hovedprosessene i Jernbaneverket\\ Jernbaneverkets introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|+|//**Referanse**//: \\ Hovedprosessene i Bane NOR\\ Bane NORs introduksjonskurs for nyansatte|Omvisning/befaring på stasjon, trafikkstyringssentral, besøk fra jernbaneforetak|
  
 ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging ** ** Leksjon 1.4: Innføring i kapasitetsfordeling og ruteplanlegging **
Linje 275: Linje 275:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Jernbaneverkets rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | +|Aspiranten skal kjenne til:\\ - Bane NORs rolle \\ - Samspill med jernbaneforetak \\ - Kapasitetsfordeling / ruteplanlegging| | 
-| //**Referanse**//: \\ Instruks for Jernbaneverket\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |+| //**Referanse**//: \\ Instruks for Bane NOR\\ Sportilgangsavtaler\\ Ruteplanprosessen\\ |
  
 ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ==== ==== Tema 2: Oversikt over trafikkbildet ====
Linje 319: Linje 319:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Jernbaneverket og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|+|Aspiranten skal ha kunne forklare hvor man finner relevant informasjon om toggangen, og være proaktiv i forhold til å informere kunder, jernbaneforetak, internt i Bane NOR og andre samarbeidspartnere.\\ \\ Aspiranten skal forklare og bruke følgende funksjoner i TIOS:\\ - Meldinger \\ - Kart \\ - Tabeller \\ - Årsakregistrering \\ - TPR-klient \\ \\ Aspiranten skal:\\ - Kunne forklare hvilken funksjon operativt kontaktpunkt i jernbaneforetak har og samspillet med txp \\ - Ha kunne forklare forpliktelsene i kvalitetsavtalen med trafikksjefene om å utøve kunde og trafikkinformasjon på stasjon \\ - Kunne utøve korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon| Aspiranten skal kunne foreta nøyaktig årsaksregistrering og søke fram informasjon i TIOS.\\ \\ Aspiranten skal praktisere nøyaktig muntlig og skriftlig kommunikasjon, og bidra til god praksis.\\ \\ Utvikle bevissthet om kundenes behov for informasjon og viktigheten av å bidra til god praksis.\\ \\ Aspiranten skal praktisere korrekt kunde – og trafikkinformasjon på stasjon.|
  
 ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon === ==== Tema 3: Framføre tog i normalsituasjon ===
Linje 343: Linje 343:
 |<49em 60% 40%>| |<49em 60% 40%>|
 ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^ ^Kunnskapsmål^Ferdighetsmål^
-|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Jernbaneverkets elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |+|Aspiranten skal få kjennskap til: \\ - Ruteplanen/kunngjøringer \\ - Grafisk rute \\ - Togoppgave \\ - Føring av togmeldingsbok \\ - Bane NORs elektroniske distribusjonsportal (FIDO) \\ \\ Aspiranten skal kunne beskrive hva en ruteplan er, hvordan denne utarbeides og distribueres, hvordan daglige oppdateringer foregår og hvilke arbeidsverktøy txp skal bruke.|Aspiranten skal vise hvordan de mottar, kvitterer for og viderefordeler kunngjøringer i FIDO.\\ |
  
 ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg ** ** Leksjon 3.3: Stasjon med sikringsanlegg **
Linje 513: Linje 513:
 |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder| |Aspiranten skal gjøre rede for bestemmelsene om bombetrusler og funn av mistenkelige gjenstander\\ |Aspiranten skal utvikle handlingskompetanse, notere viktig informasjon ved bruk av fastsatte skjemaer og rapportere til togleder|
  
-=== Vedlegg 1: Jernbaneverkets ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp ===+=== Vedlegg 1: Bane NORs ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for txp ===
  
 Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene.  Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Trafikk- og marked forventer av en togekspeditør. Atferdsindikatorene (kulepunktene) er eksempler på hvordan togekspeditører kan fremvise disse ferdighetene. 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane