Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/06/28 09:40] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/02 13:44] ingrid_dale_bjordal [Hovedmål for opplæringen] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ||
- | ===== Læreplan for togekspeditør ===== | + | |
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. | ||
- | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | + | |
- | Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, | + | |
==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ==== | ==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ==== | ||
- | Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten | + | |
- | personlige egenskaper for trafikkstyring | + | Utdannelsen skal gi aspiranten |
Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i | ||
følgende læringsutbyttebeskrivelser: | følgende læringsutbyttebeskrivelser: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
* Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | ||
* Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, | * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, | ||
Linje 99: | Linje 99: | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ | Under opplæringen blir aspiranten vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å håndtere varierende trafikksituasjoner. Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom utdanningen. \\ \\ | ||
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver | + | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene satt i læreplan og opplæringsplan. \\ Progresjonsprøver |
Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde aspiranter opp til eksamen når Aspiranten vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
Linje 119: | Linje 119: | ||
Praktisk/ | Praktisk/ | ||
Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ | Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ | ||
- | Avsluttende praktisk eksamen (en sensor) \\ | + | Avsluttende praktisk/ |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 141: | Linje 141: | ||
| Eksamen i stillverksprøven | | Eksamen i stillverksprøven | ||
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
Linje 176: | Linje 176: | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ | + | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | ||
- | Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. | + | Ved klage på praktisk/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ |