Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/06/28 09:58] ingrid_dale_bjordal |
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/06/14 12:20] ingrid_dale_bjordal [Læreplan for togekspeditør] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== | ||
- | ===== Læreplan for togekspeditør ===== | + | |
^ Læreplan for: | Togekspeditør | ^ Læreplan for: | Togekspeditør | ||
Linje 51: | Linje 51: | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Aspiranten | + | * Aspiranten |
* Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring. | ||
* Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, | * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, | ||
Linje 119: | Linje 119: | ||
Praktisk/ | Praktisk/ | ||
Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ | Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ | ||
- | Avsluttende praktisk eksamen (en sensor) \\ | + | Avsluttende praktisk/ |
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
Linje 141: | Linje 141: | ||
| Eksamen i stillverksprøven | | Eksamen i stillverksprøven | ||
| Avsluttende skriftlig eksamen | | Avsluttende skriftlig eksamen | ||
- | | Avsluttende praktisk eksamen | + | | Avsluttende praktisk/ |
Linje 176: | Linje 176: | ||
Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ | + | Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/ |
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, |
Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, | ||
- | Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. | + | Ved klage på praktisk/ |
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ |