lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/06/28 09:58]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/02 15:32]
ingrid_dale_bjordal [Innledning]
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== ===== Læreplan togekspeditørutdanningen =====
  
-===== Læreplan for togekspeditør =====+
  
 ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      | ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      |
Linje 25: Linje 25:
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
 +Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker.
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\
 Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\
Linje 30: Linje 31:
 Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\ 
 Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ +Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ 
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\ 
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere
Linje 42: Linje 43:
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
-===== Hovedmål for opplæringen ===== +  
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser.  +==== Hovedmål for togekspeditørutdanningen ==== 
-==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ==== + 
-Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger og +Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
-personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker. +
 Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i
 følgende læringsutbyttebeskrivelser: følgende læringsutbyttebeskrivelser:
  
 ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== ==== Innlæringsmål for kunnskaper ====
-  * Aspiranten har kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.+  * Aspiranten skal ha kunnskap om begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren.
   * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring.   * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur og om trafikkstyring.
   * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.   * Aspiranten skal ha kunnskap om trafikkregler, og andre lover og regler som er nødvendig for sikker og effektiv trafikkstyring.
Linje 119: Linje 120:
 Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven (to sensorer) \\ Praktisk/muntlig eksamen i stillverksprøven (to sensorer) \\
 Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\ Avsluttende skriftlig eksamen (en sensor) \\
-Avsluttende praktisk eksamen (en sensor) \\+Avsluttende praktisk/muntlig eksamen (en sensor) \\
  
 ==== Eksamener ==== ==== Eksamener ====
Linje 141: Linje 142:
 | Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 5 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  | | Eksamen i stillverksprøven                 | Praktisk/muntlig  | - 5 oppgavesett med casebeskrivelse samt flere enkeltspørsmål fra pensum \\ - fasit \\ - sensorveiledning  |
 | Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          | | Avsluttende skriftlig eksamen              | Skriftlig         | - 2 oppgavesett \\ - fasit \\ - sensorveiledning.                                                          |
-| Avsluttende praktisk eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |+| Avsluttende praktisk/muntlig eksamen               | Praktisk          | - 5 oppgavesett med varierte scenarier \\ - fasit \\ - sensorveiledning                                    |
  
  
Linje 176: Linje 177:
 Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, som kan skje til vel så gunst som ugunst for klageren er endelig og kan ikke påklages.
 ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ==== ==== Klage på muntlig og praktisk/muntlig eksamen ====
-Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på muntlig/praktisk eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ +Aspiranten kan be om en begrunnelse for eksamensresultatet på praktisk/muntlig eksamen. Kravet om begrunnelse framsettes umiddelbart overfor sensor etter at eksamensresultatet er meddelt. Aspiranten trenger ikke begrunne hvorfor han/hun ber om begrunnelse av eksamensresultatet.\\ \\ 
-Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved muntlig/praktisk eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\+Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av Aspirantenes prestasjon. Er det gitt skriftlige retningslinjer (sensorveiledning) for bedømmelsen, skal disse gjøres tilgjengelig for Aspiranten. Ved praktisk/muntlig eksamen kan Aspiranten bare klage på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet. Bedømmelse av muntlig/praktisk prestasjon kan ikke påklages. \\ \\
 Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\ Aspiranten sender klagen til fagsjef for togekspeditørutdanning ved Norsk Jernbaneskole. Frist for å sende klage er 10 virkedager etter mottatt eksamensresultat eller 10 virkedager etter mottatt begrunnelse. Klagen vil bli vurdert av en klagenemnd bestående av skolesjef ved Norsk jernbaneskole, organisasjons – og personalsjef i Kunde og trafikkdivisjonen og fagansvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikkdivisjonen. \\ \\
-Ved klage på muntlig/praktisk eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny muntlig/praktisk eksamen. +Ved klage på praktisk/muntlig eksamen innhenter klagenemnda opplysninger fra sensor og eksaminator og vurderer klagen. Dersom aspiranten får medhold i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten.  Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere Aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny praktisk/muntlig eksamen. 
 ==== Fusk ==== ==== Fusk ====
 Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\  Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten et uberettiget fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: \\ \\ 
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane