lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2017/06/29 13:38]
ingrid_dale_bjordal
lp_tr:laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer [2018/07/02 13:49]
ingrid_dale_bjordal
Linje 1: Linje 1:
 ===== Læreplan togekspeditørutdanningen ===== ===== Læreplan togekspeditørutdanningen =====
  
-===== Læreplan for togekspeditør =====+
  
 ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      | ^ Læreplan for:            | Togekspeditør                      |
Linje 25: Linje 25:
  
 ===== Innledning ===== ===== Innledning =====
 +Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger og personlige egenskaper for trafikkstyring i Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker.
 Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\ Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togekspeditør har god kompetanse og er egnet til å utføre oppgavene. \\ \\
 Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\ Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter.\\ \\
Linje 30: Linje 31:
 Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\  Læremålene skal sikre at aspiranten få en grundig forståelse for at togekspeditørfunksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, dette skal ivaretas gjennom hele utdanningen. \\ \\ 
 Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\ Læreplanen konkretiserer hovedmål i delmål, gir oversikt over opplæringen og hva som skal læres som en kryssreferanse mellom forskriftskrav og opplæringsplan. \\ \\
-Opplæringen er fordelt på temaer med forskjellige leksjoner. I læreplanens leksjoner brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ +Opplæringen er fordelt på temaer. I læreplanens beskrivelse brukes bestemte ord og uttrykk for å beskrive hvordan læringsbegrepet skal forstås og hvor grundig læringen skal være. Dette vil igjen ha betydning for hvilken vekt emnet skal ha og hvilke undervisningsmetoder og test/prøvemetoder som velges. Læringskompleksiteten øker for hvert nivå. \\ \\ 
 {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\  {{:playground:laereplan_for_trafikk:kompetanse_nivaer.jpg?400|}} \\ \\ 
 Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere Utdanningen tilfredsstiller krav til forkunnskaper for utdanning av togledere
Linje 42: Linje 43:
 I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning. I særskilte tilfeller kan erfaring fra jernbanedrift kompensere for manglende 3-årig videregående utdanning.
  
-===== Hovedmål for opplæringen ===== + 
-Utdanningen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger i rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. I tillegg skal aspiranten få en forståelse for at togekspeditør funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. +
 ==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ==== ==== Læringsutbyttebeskrivelse for togekspeditørutdanningen ====
-Togekspeditørutdanningen har som mål å gi aspiranten de beste faglige forutsetninger og + 
-personlige egenskaper for trafikkstyring Norge på en sikker og effektiv måte. Utdanningen gir grunnlag for å praktisere som togekspeditør og ha ansvar for trafikkstyring, koordinere trafikkavviklingen mot togselskapene og på stasjonen, og iverksette varsling ved driftsforstyrrelse, uønskede hendelser og ulykker+Utdannelsen skal gi aspiranten gode kunnskaper, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter og holdninger rollen som togekspeditør, evne til effektiv trafikkavvikling og evne til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for jernbanevirksomhetenes rolle. Studenten får en forståelse for at togleder funksjonen i mange tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser. 
 Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i Etter endt utdanning kan aspiranten kunnskaper, ferdigheter og kompetanse konkretiseres i
 følgende læringsutbyttebeskrivelser: følgende læringsutbyttebeskrivelser:
lp_tr/laereplan_for_utdanning_av_togekspeditorer.txt · Sist endret: 2024/02/08 13:01 av chrane